احمد شنبه نیا : استقبال مردم از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی بیشتر شده است


نمایش خیابانی “داماد” به نویسندگی و کارگردانی احمد شنبه نیا از یکی از نمایش هایی است که نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

در مورد موضوع نمایش ” داماد” برای ما توضیح دهید .

نمایش “داماد” از زمانی شروع می‌شود که اهالی روستا برای خواستگاری عروس می‌آیند و سپس به ازدواج و تولد بچه می‌ رسد . زمانی که در نمایش تخم مرغ از دست زن به زمین می‌افتد ، درواقع زمان تولد بچه را نشان می دهد . وقتی زن زایمان می‌کند و بچه دو ساله می‌شود و نمی تواند راه برود ، طبق روال سنت های قدیم ، بچه را در زنبیل بزرگی که در آن خرما هست ، می گذارند و به در هفت خانه می‌روند . اشعاری می‌خوانند ، موسیقی می نوازند ، نذورات مردم را جمع می‌کنند و خرج مریض می‌کنند تا آن مریض به حکم خدا پا بگیرد و راه برود . این خلاصه ای از داستان نمایش ما بود ‌.

چند وقت است که این گروه دور هم کار می کنند ؟

گروهی که الان با هم کار می کنیم ، حدود بیست سال است که با هم هستیم ولی برای این نمایش حدود بیست روز تمرین کردیم .

آیا سابقه حضور در جشنواره آیینی و سنتی را داشته اید ؟

بله ، ما دو سال پیش با نمایش آیینی “گامرون” در جشنواره شرکت کردیم . سال هفتاد و نه هم با نمایش “شوشی” . در جشنواره تئاتر فجر و جشنواره های مختلفی که در تهران برگزار شده اند ، با نمایش های متعددی شرکت کرده ایم . یک نمایش هم آماده داریم که اگر خدا بخواهد می‌خواهیم در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اجرا کنیم .

نظرتان راجع به جشنواره امسال و کوتاهتر شدن آن چیست ؟

فکر می‌کنم جشنواره امسال از دوسال پیش خیلی بهتر شده چون با تبلیغاتی که صورت گرفته ، استقبال مردم از جشنواره بیشتر شده است . از مسئولین برگزاری جشنواره تشکر می کنم که باعث شده اند ما ، خانواده هنرمندان دور هم جمع شویم . از همینجا دست تک تک کسانی که نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی را راه انداختند ، می‌بوسم .

اگر حرف نگفته ای باقی مانده بفرمایید .

بیا فرزند هنر باش نه فرزند پدر

که فرزند هنر زنده کند نام پدر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *