پرده پایانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان


بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور هنرمندان ، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان تئاتر کشور و مدیران فرهنگی و هنری استان همدان در سالن بوعلی با معرفی برترین های نمایش کودک در بخش های رقابتی برگزار شد .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و  نوجوان ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در آیین اختتامیه جشنواره گفت: هنر جریانی است برای نگاه بلند و رسیدن یه کمال تئاتر یکی از مسیر هایی است  رسیدن به کمال را هموار میکند اگر نگاه ما بلند باشد آسمان با همه  ارتفاعش به بلندای زمین نمی رسد. نگاه بلند نیازی به  توجه فیزیکی  آسمان ندارد نگاه که بلند باشد  زمین  بلند ترین  جای هستی است و تئاتر این مسیر را فراهم میکند. تئاتر کودک و نوجوان پایه خلاقیت است برای رسیدن به کمال  چون زیبایی دارد و کودک شفافیت و صداقت دارد کودک کمال را می سازد و بین زمین و آسمان پیوند می زنند . افلاطون میگوید که ما اصالتمان در ماورا است ، اگر نگاهمان بلند باشد زمین هم ماورا است اگر چشم مان به افق باشد در شب هم می شود خورشید را دید

وی افزود: بیست و پنج سال پیش شخصی به نام محمد حسین صوفی جشنواره تئاتر کودک را در همدان بنیان نهاد و امروز جای تقدیر از این شخصیت بزرگ است.

گفتنی است تجلیل از محمدحسین صوفی ، بنیانگذار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و شهرام شیراخوانی با حضور معاون هنری وزیر ، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ، صوفی شهردار همدان ، اردشیر صالحپور و علیرضا درویش نژاد برگزار شد .

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : تئاتر کودک کیمیای همدلی است

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه اظهار کرد: خوشحالم که در این ایام و در روز میلاد پیامبر اکرم(ص) و فرزند کریمش در بیست و پنجمین ایستگاه قطار تئاتر کودک هستم و امیدوارم که این جشنواره به اتفاقات خوش مزین شده باشد. وی با بیان اینکه میزبانان ابن جشنواره از همین امروز با شور و ذوق نقشه جشنواره ۲۶ ام را در سر  می پرورانند، افزود: فرهنگ و هنر هر جامعه به نوعی نحوه ابراز احساس در آن جامعه  است و بیان کننده کیفیت زندگی آن هاست.

حسینی ادامه داد: شناخت و  طریق تعالی این هنر باید در دستور کار قرار گیرد و چرا که تئاتر از مهترین جلوه های هنری است و همیشه در اولویت دولت ها و حکومت ها قرار داشته است.

معاون امور هنری وزارت ارشاد تصرح کرد: به هنر به عنوان عام و به تئاتر به عنوان یک هنر و رسانه در جامعه باید توجه شود  چرا که تئاتر مردم را به گفت گو، تعالی و صلح سوق می دهد.

حسینی گفت: جشنواره تئاتر کودک یک کیمیای همدلی است و این همدلی بارها وبارها تجربه شده است.

وی ادامه داد: تئاتر امروز متعهدانه به وجود آمده و علاج آسبب ها خواهد بود و به شکل دلخواه می آموزاند

وی افزود: تئاتر کودک و نوجوان امروز در یک صدسالگی خود قرار دارد و این مهم به همت باغچه بان قد کشید و به باغستان امروز رسید و باید بی درنگ شنیده شود. باید شگرد های تربیتی در نمایش بازنگری شود و هم قدمی خانواده ها و همکاری  آنها میتواند در تاثیرگذاری آن نقش آفرین باشد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد در پایان از مسئولین استان و هنرمندان سخت کوش تئاتر تشکر کرد و گفت: تئاتر پدیده آورنده امید و رو به ترقی است و ما نیز با تاسیس تماشاخانه های مخصوص تئاتر کودک توجه خود را بیش از پیش نشان خواهیم داد و در سال بعد به جز در همدان به موازات در دیگر استان های خواهان این جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

 

مریم کاظمی : امیدوارم زیر چتر شعار جشنواره زمینه تبدیل کودکان به زنان و مردان آهنین  فراهم شود

بخش بعدی این مراسم به سخنرانی مریم کاظمی دبیر دوره بیست و پنجم اختصاص یافت.

دبیر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با سلام به کودکان و نوجوانان ایران، مردم همدان و همه هنرمندان گفت: جشنواره ای دیگر را باهم به پایان بردیم.

مریم کاظمی با بیان اینکه : جشن ها متاثر از رویدادها و رویدادها متاثر از شرایط اجتماعی هستند، افزود: هویت یعنی شخصیت مستقل و خوشبختی.

وی در ادامه گفت: امیدوارم زیر چتر شعار چشنواره زمینه تبدیل کودکان به زنان و مردان آهنین  فراهم شود.

وی با بیان اینک جشنواره تئاتر کودک و نوجوان قادر نیست همه مشکلات شخصی، شغلی و اجتماعی ما را حل کند، افزود: اما تئاتر می تواند به فعالیت هنری ما جهت بدهد.

کاظمی با بیان اینکه دنیای تئاتر محدودیتی ندارد چون نمایش حد و مرزی ندارد، اضافه کرد: توجه همه را به کمپین حمایت از نمایش الیورتویست اثر کانون اصلاح و تربیت تهران جذب می کنم و امیدوارم با مشارکت خود در کمپین، زمینه اتفاقات خوبی را فراهم‌کنیم.

در ادامه مراسم بزرگداشت مریم سعادت با حضور سید مجتبی حسینی ، مریم کاظمی ، علیرضا درویش نژاد ، شهرام کرمی ، استاد عبادی پیشکسوت تئاتر همدان بر صحنه برگزار شد . در پایان این بخش بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد : دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از فردا مستقر می شود و کار خود را آغاز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *