ارزیابی مقالات سمینار جشنواره آیینی و سنتی در دیدار با جلال ستاری


داوری و ارزیابی مقالات ارسالی به بخش سمینار نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی (جایزه جلال ستاری) در حضور این پژوهشگر شناخته‌شده برگزار شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، ارزیابی نهایی مقالات هفتمین سمینار جشنواره نمایش های آیینی و سنتی همانند سال‌های قبل در حضور جلال ستاری که جایزه بخش پژوهش جشنواره به اسم او نامگذاری شده است، برگزار شد. البته به دلیل شرایط جسمانی این پژوهشگر که حتی به سختی صحبت می‌کند، داوران این بخش در منزل وی به بررسی مقالات پرداختند.

به همین بهانه و در حاشیه بررسی مقالات رسیده، روز شنبه ۲۱ تیرماه شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره هم به دیدار جلال ستاری پژوهشگر شناخته شده کشور در حوزه تئاتر و اسطوره و لاله تقیان (همسر جلال ستاری) پژوهشگر نمایش‌های سنتی کشور رفتند.

داود فتحعلی‌بیگی که به همراه حمیدرضا اردلان، محمدحسین ناصربخت و لاله تقیان بررسی مقالات ارسالی را برعهده دارد، در این دیدار یادآور شد که رویه بزرگداشت و نامگذاری بخشی از جشنواره به نام یک هنرمند به ویژه پاسداشت هنرمندان در قید حیات در این رویداد برای اولین بار رخ داد و پس از آن در دیگر جشنواره‌های هنری هم باب شد.

شهرام کرمی نیز با بیان اینکه در دوران دانشجویی بخشی از مهمترین منابع مطالعاتی‌اش، آثار جلال ستاری بوده است از آسان شدن تحقیق در کشور گفت و اذعان داشت: در گذشته برای دستیابی به اطلاعات باید بسیار مشقت می‌کشیدیم و یافتن یک مقاله از یک نویسنده مطرح چون ستاری بسیار مشکل بود. هرچند در حال حاضر هم مشکل این است که نسل جدید متاسفانه عادت نکرده به منابع رجوع کند.

حمیدرضا اردلان (دبیر سمینار) نیز با اشاره به اینکه در هر دوره جلسه بررسی مقالات در منزل ستاری برگزار می‌شود، درباره نقش وی در حوزه اندیشه گفت: سه دهه قبل آقای ستاری کسی بود که بسیاری از متفکران غربی از جمله رولان بارت را به ایران معرفی کرد.

در این دیدار لاله تقیان از برگزاری بخش سمینار جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهر کاشان که از ۱۹ مردادماه آغاز می‌شود، ابراز خشنودی کرد و آن را بخشی از پروسه توسعه فرهنگی در کشور دانست.

داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نیز در همین راستا، با بیان اینکه در کاشان منازل قدیمی تبدیل به مکان‌های فرهنگی شده است از برنامه‌های مدنظر در شهر کاشان و تلاش برای همکاری‌های مختلف برای بهبود برگزاری بخش پژوهش جشنواره گفت و اینکه قرار است سمینار با حضور مهمانانی از ایران و سایر کشورها برگزار شود.

جلال ستاری متولد ۱۳۱۰ در رشت، محقق، اسطوره‌شناس و اندیشمند ایرانی است. از وی بیش از ۹۰ جلد کتاب در زمینه‌های اسطوره‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی بیش از ۶۰ سال منتشر شده است.

«تراژدی و انسان»، «فرهنگ و تئاتر و طاعون»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «چهار سیمای اسطوره‌ای»، «تقلید و تماشا و زمینه اجتماعی تعزیه» و «تئاتر در ایران» از مهمترین آثار ستاری در حوزه تئاتر است.

آخرین اخبار و اطلاعات نوزدهمین جشنواره نماش‌های آیینی و سنتی در سایت کانون نمایش‌های آیینی و سنتی منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *