تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، نمایشنامه “کارنامه بندار بیدخش” که پیش از این توسط آرش ارشاداد به صحنه رفته بود ، قرار است از اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه ارغنون اجرا شود . در این نمایش نغمه طوسی، میلاد محمدی‌پور، ثمینه حسینی، حانیه همتی، آرش اشاداد به عنوان بازیگر حضور دارند.

بُندار دانشمندی است که جام جهان نما را برای جم ساخته است و چنانکه بر می‌آید بیدخش اوست. او با اعتماد کامل، انواع دانش‌ها را به شاه می‌آموزد و جم نیز با این دانش‌ها بر جهان حکم می‌راند. اما جم بندار را تنها نردبانی از بهر صعود به قله قدرت می‌داند و قدرت نیز چشمانش را کور کرده است. او بندار بیدخش را فراموش کرده و از بیم اینکه مبادا روزی بندار دانشمند، این دانش‌ها را به دشمنی بیاموزد، او را به زندان “روئینه دژ” که ساخته دست و دانش خود بندار است می‌افکند. بندار در گوشه زندان به گذشته خود می‌نگرد و افسوس می‌خورد که چرا نسبت به شاه خوش‌بین بود و هنگام ساختن روئینه دژ، دست کم راهی پنهان برای روز مبادای خود هم تعبیه نکرد تا بگریزد. داستان از زبان بُندار که در زندان است و همچنین جم روایت می‌شود.

بهرام بیضایی این نمایشنامه را زمستان ۱۳۷۶ با بازی مهدی هاشمی و پرویز پورحسینی در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده است .