محمداسماعیل سعیدی ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس :

جالی خالی شادپیمایی در جامعه ما احساس می‌شود


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که مردم به صحنه بیایند و محصول زحمات و ساخته دست خود را در معرض دید دیگران قرار دهند تا هم مردم با فرهنگ پیشینیان ما دوباره آشتی کنند و هم در کنار یکدیگر یک حرکت شاد و مفرح را رقم بزنند

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی (تهران مبارک، محمداسماعیل سعیدی؛ یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، درباره برگزاری سومین شادپیمایی در قالب جشنواره تئاتر عروسکی، گفت: در شرایط فعلی جامعه ما هر اقدامی که مفرح باشد و بتواند لبخندی را بر لب مردم بنشاند، حرکتی بسیار ارزشمند است. در این میان، هنر می‌تواند به‌شدت به کمک مردم بشتابد و این شادی را به جمع آن‌ها بیاورد و در این میان تئاتر عروسکی یکی از شاخه‌های هنر است که بسیار روی کودکان و بزرگ‌سالان تاثیر می‌گذارد. اعتقاد دارم در کشور ما کم‌تر به تئاتر عروسکی پرداخته شده است و جا دارد بیشتر به این هنر تاثیرگذار بها داده شود. البته این مهم، تنها با حمایت سازمان‌ها و نهادها انجام می‌گیرد. تمام سازمان‌ها باید از این هنر حمایت کنند و زمینه‌ای را فراهم آورند تا هنر تئاتر عروسکی بیشتر در جامعه مطرح شود تا بتوانیم از اثرات مثبت این هنر بهره‌مند شویم. این شادپیمایی کاملا می‌تواند این هنر را به مردم معرفی کند.

وی در ادامه افزود: البته در این میان بهتر است ما گرایش به سنت هم داشته باشیم. در گذشته مادران ما عروسک‌هایی به‌صورت سنتی می‌ساختند و در اختیار کودکان خود قرار می‌دادند که این فرهنگ دارد از بین می‌رود و به دست فراموشی سپرده می‌شود. کارکرد دیگر شادپیمایی این است که خود مردم به صحنه بیایند و محصول زحمات و ساخته دست خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. اگر این اتفاق روی دهد، هم مردم با فرهنگ پیشینیان ما دوباره آشتی می‌کنند و هم در کنار یکدیگر یک حرکت شاد و مفرح را رقم می‌زنند. در جامعه ما نهادینه شدن این نوع حرکت‌ها بسیار موثر و ارزشمند است. واقعا جای خالی حرکت‌هایی همچون شادپیمایی در جامعه ما دیده می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عروسک‌هایی که در دوران گذشته در فرهنگ‌های مختلف حضور داشت، اشاره کرد و گفت: به‌عنوان‌مثال در آذربایجان شاهد تکم و تکم‌گردانی بودیم که یک شیوه نمایش ایرانی است. تکم یک نماد عروسکی بود که در آستانه عید نوروز خبر می‌دادند که عید در راه است و باید خانه‌تکانی و … آغاز شود. در تمام شهرها و استان‌ها شاهد چنین آیین‌هایی بوده‌ایم. عروسک‌هایی که در کشور ایران وجود دارند، نمادی از بخشی از آداب و رسوم و هویت ما بودند و پشتوانه غنی فرهنگی داشتند. اگر بتوانیم در قالب جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی و شادپیمایی آن، این فرهنگ در دست فراموشی را دوباره احیا کنیم، اتفاق بسیار مثبتی رخ داده است. امیدوارم این نوع برنامه‌ها به شهرهای دیگر هم تعمیم پیدا کند و در سراسر ایران شاهد برگزاری شادپیمایی باشیم. در برخی از کشورها رسوم بومی را به آداب ثابتی تبدیل کرده‌اند که هر سال و در ایامی مشخص اجرا می‌شود و مردم دل‌شاد می‌شوند و فرهنگ هم به‌دست فراموشی سپرده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: در سفری که به اصفهان داشتم، با هنرمندی آشنا شدم که عروسک‌های بومی و چوبی درست می‌کرد. گویا این فرد، تنها کسی است که هنوز به این عروسک‌ها بها می‌دهد و واقعا عروسک‌هایی همچون آثار دست این هنرمند هیچ‌کجا ندیده بودم. واقعا حیف است این عروسک‌ها از اذهان مردم پاک شوند.

محمداسماعیل سعیدی در پاسخ به این سوال که اگر عروسکی در اختیار داشت که همچون غول چراغ‌جادو می‌توانست آرزوهای صاحبش را برآورده کند چه آرزویی را در ابتدا مد نظر قرار می‌داد، گفت: از او می‌خواستم گره مشکلات اقتصادی کشور را باز کند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود.

شادپیمایی این دوره از جشنواره روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه همزمان با عید قربان از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد (بوستان آب و آتش) برگزار می‌شود و همه افراد و خانواده‌ها از طیف‌های مختلف برای حضور در این جشن شادی دعوت شده‌اند، تنها شرط حضور در این جشن، همراه داشتن عروسک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *