ارائه مقالاتی از ۴ کشور جهان در اولین روز سمینار جشنواره آیینی و سنتی


پنجمین سمینار جشنواره‌ نمایش‌های آیینی سنتی در نخستین روز برگزاری خود شاهد ارایه ۱۵ مقاله از کشورهای گوناگون است.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، بخش اول مقالات این سمینار صبح روز چهارشنبه ۸ شهریور ماه ارایه می‌شود.

بر این اساس، پس از مراسم افتتاحیه که ساعت ۹ صبح با حضور معاون هنری وزرات ارشاد و رییس اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شود، ابتدا قطب الدین صادقی مقاله خود را با موضوع « ابعاد زیباشناختی و جامعه شناختی میر نوروزی» ارایه می‌کند. بر اساس جدول برنامه، خوانش این مقاله از ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود.
به فاصله سی دقیقه بعد، غزل رحمان پور نیز مقاله خود را با عنوان « نمایش نگاره‌های جام ارجان با تاکید بر نقوش لایه چهارم» ارایه می‌کند.
دکتر فرهاد مهندس پور دیگر پژوهشگر حاضر در این سمینار نیز درباره « گفتگو در روایت‌گری ایرانی» سخنرانی می‌کند که سخنرانی او ساعت ۱۱ انجام می‌شود.
نوبت صبح با سخنرانی رامتین شهبازی درباره « سازوکار بازنمایی تخیل در نقالی بر اساس آرای ژیلبر دوران» به پایان می‌رسد.
با فاصله‌ای دو ساعته، نوبت عصر از ساعت ۱۴ برگزار می‌شود. « مطالعه تطبیقی فن خطابه ارسطو و فتوت نامه سلطانی…» عنوان مقاله‌ای است از لیلی عاج که به عنوان اولین مقاله نوبت عصر ارایه می‌شود.
در ادامه مقاله « بررسی جنبه‌های روانشناختی، اجتماعی نقل‌های زنانه با نگاهی به « بنملی» به عنوان شیوه‌ای منحصر به فرد در شیوه روایت‌گری زنان کورد» توسط نیره مردی ارایه خواهد شد.
سپس مقاله‌ای با عنوان « ارزیابی فرهنگ آداب و رسوم صحرای جنوب در هنرهای نمایشی شمال آفریقا، شرق میانه و جنوب آسیا» توسط وان در لیندن از هلند خوانش شده در ادامه «مراسم آیینی در اتیوپی» توسط زلالم از اتیوپی، دیگر مقاله‌ای است که ارایه می‌شود.
ترلان رسول اف از جمهوری آذربایجان نیز مقاله‌ای را با موضوع « خودانگیختگی در نمایش‌های آیینی» ارایه می‌کند.
شهرام زرگر نیز سخنرانی خود را با موضوع « معرفی کهن‌ترین گزارش مکتوب از یک نمایش معرکه گیری در ایران» انجام می‌دهد.
در فاصله زمانی ۱۷ تا ۱۷:۳۰ پوسترها ارایه می‌شود و بعد از آن بهزاد آقا جمالی « جستاری در باب مناقشه واژه «مسخره» را تشریح می‌کند.
« مقایسه سیاه پرتغالی در آثار کلاسیک پرتغال با سیاه ایرانی در نمایش‌های سنتی ایران » عنوان مقاله‌ای است نوشته صبری ذکری که از کشور پرتغال ارایه می‌شود.
از کشور بلغارستان نیز پژوهشگری به نام هریستو استویچف حضور دارد و مقاله خود را با موضوع « معانی چارچوب (زوایای) تئاتر پویا …» ارایه خواهد کرد.
در ادامه دو مقاله دیگر ارایه می‌شود؛ « دگردیسی جن از ساحت معنایی به تجسمی تصویری و عاملی نمایشی در تعزیه و پرده خوانی» توسط مسعود شیربچه و معصومه حسن‌زاده و مقاله « جست و جوی رد پای اسپ در اسطوره، آیین و شبیه‌خوانی» توسط شکوفه ماسوری، پایان بخش نخستین روز سمینار خواهد بود.
ریاست جلسات اولین روز سمینار به ترتیب بر عهده دکتر محمد حسین ناصربخت، بهزاد آقاجمالی و شهرام زرگر است.
پنجمین سمینار نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری محمد حسین ناصربخت روزهای ۸ و ۹ شهریور برگزار می‌شود و این سمینار آغازگر هیجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی است که برگزاری آن تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *