برگزاری ۳۱ جشنواره های تئاتر استانی در طی یک ماه


اتابک نادری مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی در گفت و گویی کوتاه به ارائه آماری از برگزاری جشنواره های تئاتر استانی پرداخت.
تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، اتابک نادری درباره برگزاری جشنواره های تئاتر استانی گفت: با احتساب منطقه آزاد قشم ، ۳۳ جشنواره تئاتر استانی داریم که امسال از دهه اول شهریور ماه ۱۳۹۵ تا دهه اول مهرماه، ۳۱ جشنواره تئاتر استانی برگزار شد.

وی ادامه داد: دو جشنواره کرمان جنوب و کردستان نتوانستند پیش از تاریخ ۱۰ مهرماه جشنواره های خود را برگزار کنند که با هماهنگی های انجام شده در اولین فرصت این دو رویداد هنری نیز به اجرا در خواهند آمد. کرمان جنوب به دلیل آنکه تولیداتشان به حد نساب برگزاری جشنواره تئاترنرسیده بود و استان کردستان نیز به دلیل ترافیک رویدادهای تئاتری و هنری دیگری که در این زمان داشتند، این فرصت را در نظر گرفته اند.

اتابک نادری در جمعبندی جشنواره های استانی گفت: از ۳۱ جشنواره ۵۷ اثر به مرحله بعد معرفی شده اند. ۵ استان تنها یک اثر برگزیده و بقیه دو اثر برگزیده را به سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر معرفی کرده اند.

این کارگردان تئاتر درباره توجه هنرمندان به متون نمایشی ایرانی گفت: در نگاه کلی به آثاری که در این جشنواره ها حضور داشتند می توان دید که نمایشنامه نویسان در خارج از استان های خودشان نیز شناخته شده اند و ارتباط خوبی با هنرمندان کل کشور دارند. برای مثال نمایش دن کامیلو در دو استان سیستان و هرمزگان کار شده است. دو اثر از آقای گشتاسب در استان های فارس و بوشهر بودند که هر دو نیز جزو آثار منتخبی هستند که به فجر معرفی شده اند. دو نمایشنامه نیز از مجید کاظم زاده در آثار برگزیده دو استان مختلف دیده می شود.

نادری درباره حضور هنرمندان زن در این دوره از جشنواره های تئاتر استانی گفت: به نسبت سال گذشته حضور بانوان در جشنواره های تئاتر استانی قابل توجه است و باید آن را یک اتفاق ارزیابی کرد. از ۵۶ نویسنده که در این دوره از جشنواره های تئاتر استانی حضور داشته اند ۳ نویسنده زن هستند. در میان ۶۳ کارگردانی نیز که آثارشان به جشنواره ها راه یافته بودند ۶ کارگردان زن دیده می شود.

این بازیگر تئاتر و سینما در پاسخ به این سوال که چند درصد از آثار اجرا شده متعلق به نویسندگان بومی هر استان بوده است تصریح کرد: از ۵۶ اثر ۳۴ متن بومی اورژینال هستند که بالاتر از ۵۰ درصد از آثار را تشکیل می دهند.

مدیر امور استان ها در خصوص مشارکت هنرمندان تئاتر در برگزاری جشنواره های استانی ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه در جشنواره های امسال مشارکت چشمگیر اهالی تئاتر در مراحل مختلف برگزاری جشنواره بود که آن را بسیار ممتاز کرد. در بیش از شش استان ، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری و برگزاری جشنواره را به طور کامل به انجمن هنرهای نمایشی استان و هنرمندان واگذار کردند. اکثر داوران نیز از هنرمندان استان ها انتخاب شدند.

اتابک نادری در پاسخ به این سوال که روند انتخاب آثار برگزیده جشنواره های استانی برای جشنواره فجر چگونه است گفت: جشنواره فجر خارج از حیطه مدیریت امور استان هاست و طبق طرح سال گذشته تمام آثار توسط هیات انتخاب آن جشنواره دیده خواهد شد. اما امسال این انتخاب با حضور کارگردانان برگزیده در تهران و اکران فیلم نمایش اش اتفاق خواهد افتاد. همایشی برای معرفی برگزیدگان استان ها خواهد بود که خودش به تنهایی یک رویداد مهم و یا یک جشنواره تلقی می شود.

وی هدف از طراحی این برنامه را معرفی آثار برگزیده استانی ، دیدار با هنرمندان و مسئولان استان های مختلف ، شکل گیری بازار تئاتری کوچک برای انتخاب اجراهای آینده استان ها عنوان کرده و تصریح کرد : در این رویداد دیدن نمایش های روی صحنه پایتخت ، برگزاری کارگاه هایی در زمینه برند سازی در تئاتر ، تبلیغات در تئاتر ، معرفی تئاتر های خصوصی ، سایت های تخصصی و … نیز دیده شده که می تواند مورد توجه هنرمندان کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *