برگزاری نشست هیئت‌مدیره و اعضای انجمن صنفی سراسری نمایشگران عروسکی

تندیس و جایزه ویژه به اثر برگزیده انجمن صنفی سراسری نمایشگران عروسکی اهدا می‌‎شود.


به گزارش تئاترفستیوال و به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، در حاشیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، نشست انجمن صنفی سراسری نمایشگران عروسکی برگزار شد.

نشست صمیمانه هیئت‌مدیره و اعضای انجمن صنفی سراسری نمایشگران عروسکی با حضور هما جدیکار، حسن دادشکر، محمد بحرانی، فریبا دلیری، میترا کریم‌خانی، زهرا صبری، محمد عاقبتی، جمعه ۳ تیرماه در همدان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه میترا کریم‌خانی، توضیحاتی درباره روند شکل‌گیری انجمن صنفی سراسری نمایشگران عروسکی ارائه کرد و گفت: انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر سال ۱۳۷۹، نخستین انتخابات هیئت مؤسس را پشت سر گذاشت و اساسنامه این انجمن توسط هما جدیکار، هنگامه مفید، شادی پورمهدی، عادل بزدوده، مینو فرشچی و حسن دادشکر، تدوین شد. پس از این مرحله نخستین انتخابات نیز در مهر سال ۱۳۷۹ برگزار شد و تاکنون این انجمن ده دوره انتخابات را پشت سر گذاشته است.

او افزود: از سال ۱۳۹۹ زمزمه صنفی شدن انجمن‌های خانه تئاتر برای استقلال بیشتر مطرح شد و بر این اساس اساسنامه‌ای نیز نوشته شد.

فریبا دلیری، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی سراسری نمایشگران عروسکی نیز در ادامه گفت: سال ۱۳۹۹ نگارش اساسنامه در راستای استقلال این انجمن آغاز شد و در تابستان ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخاب هیئت‌مدیره صنف به تصویب رسید. با توجه به اینکه در زمان تصویب این اساسنامه با بحران کرونا روبه‌رو بودیم این رأی‌گیری به‌صورت مجازی برگزار شد که می‌توان گفت نخستین نشست مجازی انجمن بود که به شکلی موفقیت‌آمیز برگزار شد. در این انتخاب هما جدیکار به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و میترا کریم‌خانی، بهرام بهبهانی، حامد ذبیحی، مرتضی سعیدیان، فریبا دلیری و پوپک عظیم‌پور به‌عنوان اعضای این انجمن انتخاب شدند. همچنین آرش مصطفایی در این انتخابات به‌عنوان بازرس و زهرا مریدی بازرس علی‌البدل انتخاب شد.

دلیری افزود: پس از شکل‌گیری صنف، انجمن شروع به رایزنی‌هایی برای گسترش فعالیت‌های این بخش کرد که منجر به همکاری با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شد و توانستیم تعدادی از نمایش‌ها را در طول ایام عید درون پارک‌ها اجرا کنیم.

زهرا مریدی، بازرس علی‌البدل انجمن نمایشگران عروسکی در این قسمت از جلسه به توضیح جزئیات این برنامه پرداخت و گفت: در این برنامه تقریباً، دو گروه پنج‌نفره داشتیم که به مدت ۸ روز در پارک‌ها به اجرای برنامه‌هایی نظیر خیمه‌شب‌بازی و ساخت عروسک پرداختند. البته اجرای این بخش سختی‌هایی را نیز در ایام عید داشت اما خوشبختانه کار به‌صورت موفقیت‌آمیز اجرا شد و امیدواریم که این قرارداد در ایام تابستان نیز در صورت همکاری شهرداری انجام شود.

فریبا دلیری در این بخش از جلسه گفت: از دیگر برنامه‌های انجمن می‌توان به تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش، برای آموزش نمایش عروسکی به مربی‌های مهدکودک اشاره کرد. همکاری با نخستین جشنواره امید، برگزاری دوره نمایشنامه‌نویسی با حضور استاد بهروز غریب‌پور و برگزاری جشن تأسیس و بزرگداشت اساتید نمایشگر عروسکی نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که انجام شد.

در ادامه این نشست هما جدیکار از همکاری انجمن با نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: انجمن با چند موسسه شروع به بستن تفاهم‌نامه کرد که یکی از آن‌ها معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران بود. همچنین مذاکراتی با تالار مولوی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی داشتیم.

او ادامه داد: امیدوارم که انجمن صنفی با کار تعریف شود زیرا دیگر روند کار باید بر مبنای تولید، درآمد و مالیات تعریف شود. در واقع این انجمن امروز به نحوی هویت پیدا کرده و در وزارت کار نیز تعریف شده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن نمایشگران عروسکی تصریح کرد: این مهم است که جامعه ما را به‌عنوان یک هنرمند صنعتگر بشناسد، بنابراین امیدوارم که بتوانیم با کمک اعضا حوزه فعالیت‌ها را نیز گسترده کنیم و همیشه پرکار باشیم.

در بخش دیگری از این جلسه، میترا کریم‌خانی گفت: با توجه به اینکه امروز ۱۷ اثر عروسکی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور دارد، تصمیم گرفتیم که یک برگزیده در این بخش داشته باشیم، بنابراین بخش تئاتر عروسکی امسال یک تندیس و جایزه ویژه در جشنواره خواهد داشت.

در ادامه این جلسه اعضای انجمن و حاضران در جلسه به بحث و بررسی در حوزه مسائل و مباحث نمایش عروسکی پرداختند.

در ادامه و با حضور مسعود ویژه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان همدان، امیر مشهدی عباس دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، مهدی حاجیان مدیر امور جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی، حسن دادشکر، داوود کیانیان، منصور خلج، هما جدیکار و اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی نمایشگران عروسکی از کتاب «آگوستو بوال تا نمایش خلاق» نوشته فرزاد لباسی رونمایی شد.

در قسمت پایانی این جلسه، گروه موسیقی ایرانی «آراد» از همدان به بداهه‌نوازی برای حاضران پرداختند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با هدف تقویت مهارت، رشد، آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش تا ششم تیرماه به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر همدان در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *