تانا اشوکوا : “فلوت زن اسرارآمیز” مانند انتشار چندین داستان کوتاه در قالب یک کتاب است.


نمایش “فلوت زن سحرآمیز” که در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی در سالن چهارسو به روی صحنه رفت ، نمایشی از کشور چک بود که تانا اشوکوا (Tana Svehcova) به عنوان کارگردان با آشنا شدن با جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک ، این نمایش را برای به این رویداد هنری آورده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با او داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

تانا اشوکوا با ذکر این نکته که نوری ساوا داستان نمایش “فلوت زن سحرآمیز”  را از سال ها پیش می دانست ، گفت : ساوا به دنبال اجرای جدیدی برای این داستان بود و به این نتیجه رسید که برای اجرای نمایشی از این داستان قدیمی ، استفاده از معضل اسراف که در سراسر دنیا وجود دارد و نمونه بسیار ساده آن ، غذا خوردن به مقدار بسیار زیاد است، می‌تواند جالب باشد . این ایده ، توسط «میر» عروسکی که همه چیز را می‌خورد و دور می‌ریزد ، به تصویر درآمد .

این کارگردان تئاتر عروسکی با بیان اینکه این نمایش به نوعی نمایشی محیط زیستی محسوب می شود ، در توضیح آن گفت : داستان نمایش آن چیزی بود که در اپیزود نخست روایت شد ؛ سه اپیزود دیگر نمایش ، ارتباطی با این اپیزود نداشتند . نوری ساوا سه اپیزود کوتاه دیگر را با این اجرا همراه کرد چون به نظر او اساسا تئاتر عروسکی به عنوان یک ژانر تئاتر، برای اجرای نمایش‌های اپیزودیک بسیار مناسب است و این نوع اجرا از یک ‌سو سبب می‌شود مخاطبان؛ به خصوص کودکان از نمایش خسته نشوند و تمرکز مخاطب بالاتر رود. از سویی دیگر وقتی چیزی را  در زمان کوتاهی تعریف می‌کنید ، آن مطلب را با توان بیشتری به مخاطبان ارائه می‌دهید . این نوع اجرا ، مانند انتشار چندین داستان کوتاه در قالب یک کتاب است.

او در ادامه اضافه کرد : این نمایش به نوعی بحران‌های اجتماعی‌ ای را که نوری ساوا در سفرهایش به جاهای مختلفی مانند  جمهوری چک ، ژاپن ، اروپا ، آمریکا ، آسیا و … با آنها مواجه می‌شود را انعکاس می‌دهد. او این معضل که انسان‌ها بیش از آنچه نیاز دارند، استفاده می‌کنند را در سراسر دنیا دیده است . نوری تصمیم گرفت احساسش نسبت به این اتفاق‌ها را در قالب نمایش «فلوت‌زن اسرارآمیز» بروز دهد.

اشوکوا با ذکر این مطلب که او  شرکت در جشنواره تئاتر عروسکی تهران‌مبارک را به نوری ساوا پیشنهاد داده است ، گفت: پنج سال است که جشنواره‌های مختلف دنیا را رصد و از آنها لیستی تهیه می‌کنم . در اینترنت به دنبال جشنواره‌های مختلف می‌گشتم و در سایت یونیما به جشنواره تهران‌مبارک برخوردم . وقتی دیدم اجراهای بسیار خوبی در دوره‌های مختلف این جشنواره حضور داشته اند، تصمیم گرفتم کار جدید نوری ساوا را به این جشنواره بیاورم .

این هنرمند عرصه ی تئاتر عروسکی در پایان در مورد اجرای نمایش «فلوت‌نواز سحرآمیز» در این جشنواره گفت: از اجرای نمایش در ایران بسیار راضی هستم . همچنین وقتی در دومین اجرایمان، سالن پر شد، خوشحال شدم البته کمی هم متاسف شدم. اگر می‌دانستم نمایش با این حجم از استقبال مواجه می‌شود، کمی دکور و صحنه را جمع و جورتر تنظیم می‌کردم تا مخاطبان بیشتری بتوانند نمایش را ببینند. در نهایت درباره مخاطبان ایرانی احساس خوبی دارم و سالن چهارسو را نیز سالن بسیار مناسبی برای اجرای تئاتر می دانم  .

۲ نظر ثبت شده است .

  1. رضا پور گفت:

    لطفا از هنرمندان بزدگ جهان در عرصه تئاتر در طول سال هم دعوت کتید و فقط معطوف به جشنواره ها نباشه . با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *