ثلاثی: اگر بودجه داشته باشم نمایش را اجرا می کنم


مصاحبه اختصاصی با علی اصغر (کیا) ثلاثی کارگردان نمایش عاشقانه زال

تئاتر فستیوال

نسترن داوودی – تئاتر فستیوال : پانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه کار خود از شنبه ۳ اسفند ماه آغاز کرده است و هر روز در دو بخش تئاتر صحنه ای و نمایشنامه خوانی آثاری اجرا می شوند. در پنجمین روز برگزاری جشنواره تئاتر تجربه نمایش “عاشقانه زال” به کارگردانی علی اصغر ثلاثی در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران به روی صحنه رفت. به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت وگویی را با علی اصغر ثلاثی ترتیب داده است که در زیر می توانید آن را مطالعه کنید.

لطفا در مورد “عاشقانه زال” توضیح دهید؟

ما اقتباسی آزاد داشتیم با یک سری تغییرات که داستان را تبدیل به این کار دراماتیک کردیم.یعنی از تولد زال تا تولد رستم روایت زندگی زال را به صورت موازی بررسی کردیم. کودکی زال و بزرگی زال را نشان دادیم. سام روایتگر کودکی زال بود و زال روایتگر بزرگی خودش بود. و به صورت موازی این دو روایت را جلو بردیم.

نمایشنامه از خودتان بود ؟

نمایشنامه اقتباسی آزاد بود که با حسین زنگنه با همدیگر به این سیناپس رسیدیم که در ۸ تابلو صحنه ها را چیدیم.

دلیل شکل گیری این اجرا چه بود؟ چه شد که به دنبال یک کار موزیکال ، آن هم انتخاب سوژه رستم و زال رفتید ؟

از دوره ی راهنمایی که کلاس های بازیگری را می رفتم یک روز یکی از بچه ها داخل کلاس آمد و گفت من یک کاری را دیدم که ۱۰ برابر فضای کلاس بود.( کلاس ما هم یک آمفی تئاتری بود و یک مقدار کوچکتر از فضای سالن آوینی .) و اینکه بازیگرها چرخ و فلک می زدند و همزمان می خواندند. این سوژه در ذهن من ماند و همیشه به دنبال این بودم که چطور می توانم از این سوژه استفاده کنم که اتفاقا پارسال اسفند ۹۱ بود که ایده ای به ذهن من رسید با حسین زنگنه در میان گذاشتم و قرار بود که نمایشنامه مختلفی کار کنیم از ادیپ و چیزهای دیگر تا جشن های دیونیزوس ، تا اینکه رسیدیم به یک متن ایرانی که ابتدا شاهنامه را انتخاب کردیم و بعد تصمیم گرفتیم که داستان زال و رودابه که به این شکل اجرا کنیم. خیلی چیزهای دیگری در ذهن من بود ولی با وجود فرصت کمی که داشتیم اتفاق نیافتاد.

یعنی این اولین کار شما بود ؟

بله در این سبک این اولین کار من بود یعنی هم فیزیکال و هم موزیکال که به هم آمیخته شده است انشاالله تکرار شود و اگر بتوانیم و اگر خدا بخواهد انشاالله اجراهای بعدی با همین سبک خواهیم داشت.

موسیقی که انتخاب کردید برای این اجرا چه سبکی داشت؟

موسیقی کار را شاهد علیزاده آهنگ سازی کرد. سعی کردیم در تمام قسمت های کار به سبک مدرن و پست مدرن برسیم و موسیقی که انتخاب شد پاپ راک بود و ما می خواستیم که این موسیقی را در روی صحنه به صورت زنده داشته باشیم. خیلی سازهای دیگری داشتیم که متاسفانه نشد از آنها استفاده کنیم و اینکه کار قرار بود خیلی گسترده تر باشد ولی متاسفانه به دلیل وقت کمی که داشتیم نتوانستیم انجام دهیم.

۳ بازیگر زنی که در نمایش “عاشقانه زال” حضور داشتند چه نقشی داشتند ؟

۳ بازیگر زن در ابتدا ۶ نفر بودند که در واقع همسرایان هستند و گروه فرعی هستند که پبش برنده کار هستند. در واقع همسرایان نقشی که در یونان باستان دارند را ما در اینجا توانستیم به شکل دیگری در صحنه های مختلف از آنها کار بگیریم .

برای این اجرا چقدر تمرین داشتید ؟

ما از مرداد ۹۲ تمرینات را شروع کردیم و من با تعداد زیادی بازیگر کار کردم ، که شاید به ۱۰۰ نفر هم رسیده باشد ولی با این گروه فعلی در واقع سه هفته است که کار را بستیم ولی مشکل این را داشتم که کسی که مدنظرم بود را پیدا نمی کردم کسی که بتواند هم بخواند و هم بدن آماده ای داشته باشد به همین دلیل مدام گروه عوض می شد . ابتدا این کار را برای فجر فرستادیم که در مرحله اول و دوم قبول شدیم ولی در مرحله آخر به لطف داورها کار پذیرفته نشد که خب از آنها هم تشکر می کنم .

تا کنون در چه جشنواره هایی شرکت کردید ؟

اولین جشنواره فجر بود و تجربه دومین جشنواره ای است که شرکت کرده ام . انشالله اگر خدا بخواهد داریم رایزنی می کنیم برای چند جشنواره خارجی که بتوانیم در آنجا هم اجرا داشته باشیم .

استقبالی که از نمایش شد چطور بود ؟

خوب بود ولی نسبتا کم بود ، باز هم ولی نسبت به سالن های دیگر دانشگاه تعداد بیشتری  حضور داشتند .

تصمیم دارید این کار را در جای دیگری اجرا کنید ؟

بله اگر تهیه کننده ای پیدا شود و بودجه داشته باشیم خیلی تمایل دارم که این نمایش اجرا شود و از همه مهمتر اگر برای اجرای عموم سالن در اختیارمان بگذارند قطعا دوست دارم اجرا کنم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *