حاشیه های دوازدهمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

جنجال در تماشاخانه ایرانشهر !


ازدحام تماشاگران در تماشاخانه ایرانشهر ، ترک سالن توسط تماشاگران در حین اجرای نمایشی از کشور نروژ ، خنده ی کودک خردسالی که باعث خنده ی همه ی مخاطبان شد و … از جمله حاشیه های دوازدهمین روز جشنواره بود .

آخرین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر ، کم حاشیه ترین روز این دوره از جشنواره بود .

  • در دوازدهمین روز جشنواره،  ۱۰ نمایش صحنه ای اجرا شدند ، که ۳ نمایش متعلق به بخش مسابقه تئاتر ایران یک و ۴ نمایش برای بخش مسابقه تئاتر بین الملل بودند که همین موضوع باعث شده بود ، برخلاف بخش های دیگر که نامزدهایشان اعلام شده است ، نامزدهای این دو بخش هنوز اعلام نشود .
  • دو نمایش در جشنواره بین المللی تئاتر فجربه مدت ۱۰ روز به روی صحنه رفتند که یکی از آن ها چیدمان “گذرگاه” به کارگردانی پیر یودلوسکی از فرانسه بود که در تماشاخانه عباس جوانمرد خانه تئاتر اجرا می شد و دیگری “اپرای عشق” به کارگردانی بهروز غریب پور که در تالار فردوسی به روی صحنه می رفت . “اپرای عشق” در آخرین روز جشنواره همچنان با استقبال بسیار خوبی مواجه بود .
  •  اما در مجموعه تئاتر شهر ، نمایش “لانچر ۵” به کارگردانی مسعود صرامی و پویا سعیدی که نمایش برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی بود و در تالار چهارسو اجرا شد ، بسیار مورد استقبال قرار گرفت به گونه ای که تماشاگران ۴ ردیف روی زمین نشسته بودند و با اینکه شرایط مناسبی نداشتند اما چون از نمایش بسیار لذت بردند ، کسی در حین اجرا سالن را ترک نکرد و تا پایان به تماشای نمایش نشستند .

در قسمتی از نمایش که سکوت حکمفرما بود ، خنده یک تماشاگر خردسال به صحنه ای از نمایش ، باعث خنده ی همه ی مخاطبان شد .

علی شمس و مجید گیاهچی از جمله افرادی بودند که به تماشای این نمایش نشستند .

  • نمایش “سردسیر” به کارگردانی مصطفی ابهری و محمد نقابی که در تالار سایه به روی صحنه رفت نیز میزبان گلاب آدینه ، پرویز فلاحی پور ، سروش طاهری و یارتا یاران بود .
  • نمایش  ” من دیگری است ، “رمبو در آفریقا” “ از نروژ  که برای دومین روز در تالار مولوی به روی صحنه رفت ، همچون اجرای روز قبل ، تماشاگران بسیاری در حین اجرا ، سالن را ترک کردند .
  • تماشاخانه ایرانشهر که دو نمایش “ابلوموف” به کارگردانی سیاوش بهادری راد و “خنکای ختم خاطره” به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ را به روی صحنه داشت ، با استقبال بسیار زیادی از سوی تماشاگران روبرو شد .

در سانس اول نمایش “خنکای ختم خاطره” که داوران هم برای دیدن نمایش آمده بودند ، تعداد مهمانان و افراد دارای کارت vip ، آنقدر زیاد بود که تعدادی از کسانی که بلیت شماره صندلی دار داشتند ، در نهایت پشت در سالن ماندند و نتوانستند به تماشای نمایش بنشینند .

تعدادی از افرادی که بلیت داشتند و پشت در سالن ماندند ، بلیت هایشان را پس دادند و عده ای هم برای دیدن نمایش در سانس دوم ، در تماشاخانه ماندند که همین مسئله باعث شد این نمایش در سانس دوم نیز با ازدحام تماشاگران روبرو شود .

ایرج راد و ویشکا آسایش از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای نمایش “خنکای ختم خاطره” نشستند.

فرشته صدرعرفایی نیز مهمان نمایش “ابلوموف” بود .

*اما حواشی پیش آمده در مورد نمایش ” خنکای ختم خاطره ” را شاید بتوانید از زبان یکی از مخاطبان مان که در سالن حضور داشت و طی یادداشتی برای ما ارسال کرده است ، بهتر درک کنید . البته تئاتر فستیوال ، هیچگونه تایید یا ردی نسبت به این گفته ها ندارد :

« حواشی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر ، نمایش ” خنکای ختم خاطره ” ، سانس ۱۸:۳۰ : از نیم ساعت قبل از اجرا ، جلوی در تماشاخانه ایرانشهر رسیدیم . ولی درهای تماشاخانه بسته بود و کسی هم پاسخگو نبود . تا اینکه بعد از گذشت یک ربع از شروع نمایش ، یکی از پشت شیشه گفت سالن پر شده و کسانی را که بلیط ندارند ، راه نمی دهیم . مردم هر چه از پشت در بلیط هایشان را نشان می دادند که ما بلیط داریم چرا ما را به داخل راه نمیدهید ، کسی توجهی نمی کرد و حتی هیچکس برای توضیح دادن ، نیامد .

درنهایت خانم ها ، عقب  رفتند و آقایان آنقدر به شیشه ها کوبیدند تا کسی پاسخی بدهد و داشتند شیشه ها را می شکستند که بالاخره در اولی را باز کردند و آنجا بین یکی از معترضین و عوامل اجرایی جشنواره زد و خورد و فحاشی صورت گرفت . سپس با حمله ی مردم به درب دوم ، بالاخره وارد سالن انتظار شدیم ولی همچنان اجازه ورود به سالن اجرا داده نشد .

مردم سر و صدا ایجاد کردند تا اینکه صدا به داخل سالن رسید و آقای آذرنگ و بعضی از بازیگرهای نمایش ، برای ساکت کردن مردم ، بیرون آمدند . آقای آذرنگ از مردم تقاضا کرد که ساکت باشند ولی مردم قبول نمی کردند و می گفتند : شما دارید برای عده ای که حق ما را خوردند و روی صندلی های ما نشستند ، اجرا می کنید . شما اگر بازیگر هستید ، باید همه ی آن هایی که بدون بلیط ، روی صندلی ما نشستند را بیرون بفرستید و برای ما ارزش قائل بشوید . ولی آقای آذرنگ گفتند این کار را نمی کنم . شما  تا ساعت ۱۰:۳۰ صبر کنید ، من برایتان یک اجرای ویژه می روم . ولی بعضی از معترضین ، از شهرستان آمده بودند و برای برگشت به شهرشان بلیط گرفته بودند و نمی توانستند صبر کنند .

مسئولین سالن می گفتند سایت ایران نمایش سه برابر ظرفیت بلیط فروخته است یعنی یک صندلی را به دو نفر فروخته ولی در واقعیت اینگونه نبود . چون وقتی به آن ها می گفتیم شما بروید بلیط کسی که جای من نشسته است را از او بگیرید و بیاورید و به ما نشان بدهید ، ما همگی اینجا را ترک می کنیم ، قبول نمیکردند . تا اینکه مسئول سایت ایران نمایش آمد و توضیح داد که ما به اندازه ۲۰% ظرفیت آزاد داشتیم که به همان اندازه فروختیم . خودشان برای مهمان هایشان سه برابر ظرفیت بلیط صادر کرده اند .

در نهایت با داد و فریاد و فحاشی بین مسئولین و ورود مامورین نیروی انتظامی ، افراد ساکت و متفرق شدند و از آنجایی که صدای مردم به گوش هیچ مسئولی نمی رسد و نمی توانند حق شان را بگیرند ، عده ای متفرق شدند و عده ای همچنان ماندند تا مسئولین نیروی انتظامی تدبیری بیندیشند . بالاخره تدبیر این شد که دو سانس اول و دوم قاطی بشود .

در ساعت ۲۰:۳۰ به تماشاگران اجازه ورود دادند و مردم هجوم بردند . سانس اولی ها در جای خودشان نشستند و مهمان ها همچنان در جای سانس دومی ها نشستند و اینگونه بود که دعوا بین مردم و مهمان ها به داخل سالن اجرا کشیده شد . یکی از مهمان ها وزیر بهداشت سابق ، آقای هاشمی بودند . یکی دیگر از مهمان ها آقای دکتر دلخواه و همراهانشان بودند که یکی از تماشاچی ها ، دکتر دلخواه را از جایی که نشسته بودند ، بلند کردند و سر جای خودشان نشستند و اینگونه بود که ارج و قرب تماشاچی ، بازیگر و مدعوین در سی و هفتمین جشنواره تاتر فجر ارج نهاده شد !!! »

  • اجرای نمایش های سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نیز به پایان رسید . نمایش هایی که گاها با استقبال بسیار زیاد تماشاگران روبرو شد و گاهی نیز با عدم استقبال و البته ترک سالن توسط آن ها . این جشنواره هم ، حاشیه های تلخ و شیرینی را از خود به یادگار گذاشته است که در خاطرمان خواهد ماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *