قانون برای همه یکسان است ، چه چشم آبی باشی چه نباشی !


داستان بالانویس نمایش “زندگی احمقانه” از گرجستان که مهمانان نمایش را هم درگیر خود کرد ، مهمانان خارجی که به راحتی هر چه تمام از نمایش ها فیلم می گرفتند و … از حاشیه های دهمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر است .

  • در دهمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نیز همچون روز هشتم جشنواره ، نمایش های بین الملل حضور پر رنگی داشتند . نمایش هایی از گرجستان ، فنلاند ، آلمان و فرانسه در این روز به روی صحنه رفتند .

نمایش “زندگی احمقانه” به کارگردانی دیوید دیوآشویلی که از گرجستان در جشنواره حضور پیدا کرده است و در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت ، با ۱۰ دقیقه تاخیر شروع شد (که البته مدت زمان زیادی نیست و قابل اغماض است) اما علاوه بر آن ۱۵ دقیقه هم آنتراکت داشت که پیش از آغاز اجرا ، اعلام نشده بود ، در نتیجه روی هم رفته حدود نیم ساعت اختلاف زمانی ایجاد کرد و برنامه ی تماشاگران را برای نمایش های بعدی دچار مشکل کرد .

مشکل بالانویس نمایش های بخش بین الملل ، یکی از مشکلات جشنواره است که در اغلب نمایش های این بخش وجود داشت . بالانویس نمایش “زندگی احمقانه” از همان ابتدا دچار مشکل بود ، به گونه ای که عده ای از تماشاگران ترجیح دادند اواسط نمایش، سالن را ترک کنند .

درزمان آنتراکت ، مسئولان فنی ، دستگاه ویدئو پروجکشن را تعویض کردند اما متاسفانه مشکل نه تنها حل نشد ، بلکه بدتر هم شد . حدود ۲۰ دقیقه فرد مسئول اسلایدهای بالانویس ، مشغول دست و پنجه نرم کردن با این مشکل بود ، به گونه ای که یکی از مهمانان گروه و تعدادی دیگر از دوستان به کمک او شتافتند و در نهایت توانستند ، آن هم دست و پا شکسته بالانویس را درست کنند .

  • نمایش “دیالوگ در سرزمین عجایب” به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی که از آلمان در جشنواره حضور دارد ، یکی دیگر از نمایش های بخش بین الملل جشنواره است که در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت . در حالیکه ساعت شروع سانس دوم این نمایش در جدول برنامه ها ۱۹ نوشته شده است و مسئولین سالن هم اعلام می کردند که ساعت ۱۹ نمایش آغاز خواهد شد ، عوامل نمایش ، مدام از داخل سالن می گفتند که نمایش را ۱۹:۳۰ شروع خواهند کرد . در نهایت نیز ، ظاهرا طی یک عمل دل به خواه و بدون هماهنگی با مسئولین جشنواره از طرف گروه نمایشی ، نمایش با نیم ساعت تاخیر شروع شد . آخر هم نفهمیدیم تعیین کننده جدول جشنواره  و مسئولین است یا گروه ها نمایشی ! این اتفاق در یکی دیگر از روزهای جشنواره هم افتاده بود . (حاشیه های روز سوم)

 استقبال از نمایش به اندازه ای بود که در سانس اول ، ۵ ردیف و در سانس دوم ، ۳ ردیف ، تماشاگران روی زمین نشسته بودند که متاسفانه در سانس دوم عده ی زیادی از تماشاگران سالن را ترک کردند که البته این اتفاق با آرامش صورت نگرفت و سر و صدای زیای در سالن ایجاد شد . شاید بتوان گفت ، ۳۰ دقیقه تاخیر نمایش ، باعث شده بود برنامه عده ای به هم بریزد و بسیاری به این دلیل سالن را ترک کردند . البته این مسئله ، شامل افرادی نمی شود که بعد از گذشت ۱۰ دقیقه از شروع نمایش ، سالن را ترک کردند !!

اکبر زنجانپور ، رویا تیموریان ، شیرین یزدان بخش و رضا صابری از جمله افرادی بودند که به تماشای این نمایش نشستند .

  •  نمایش “رستم و سهراب” به کارگردانی میرکمال میرنصیری که در تالار وحدت به روی صحنه رفت ، میزبان سید عباس صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سید مجتبی حسینی ، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرام کرمی ، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی بود .

نمایش “رستم وسهراب” بیش از آنکه شامل اجرای نمایشی توسط بازیگران معلول پرتوان باشد ، فیلمی بود از روند تمرینات و فعالیت ها و … کارگردان با معلولین آسایشگاه کهریزک . در واقع تماشاگران در مدت ۱۱۰ دقیقه نمایش ، فیلم مستندی را دیدند که با بخش های نمایشی ترکیب شده باشد و این پخش فیلم ، تماشاگران را خسته کرده بود .

گروه اجرایی نمایش ، علاوه بر بروشور ، متن نمایشنامه را هم در قالب یک کتاب به زبان انگلیسی منتشر کرده بودند و در اختیار تماشاگران قرار داده بودند .

  • هر چه در حاشیه های روز قبل ، از حراست سالن ها تعریف کردیم که بین مهمانان خارجی و داخلی ، تفاوتی قائل نمی شوند و این اتفاق بسیار خوبی است ، امروز شاهد این بودیم که پیش از اعلام ورود تماشاگران به سالن ، مهمانان خارجی را به داخل سالن مشایعت کردند ، حتی زودتر از کسانی که بلیت شماره صندلی دار داشتند!

 این مهمانان خارجی متاسفانه قوانین نمایش دیدن را هم رعایت نکردند و به راحتی تمام در حین اجرا ، با موبایل خود از نمایش فیلم می گرفتند و live (!) می گذاشتند . این اتفاق ، امروز ، در دو سالن ، توسط مهمانان خارجی رخ داده است . به نظر ما بد نیست قوانین تئاتر دیدن را به آن ها گوشزد کنیم ، تا هم نور موبایل شان در سالن ، چشم تماشاگر را اذیت نکند و هم حواس تماشاگر و بازیگر پرت نشود . بله ، ما هم موافقیم  : “#با_موبایل_خاموش_تئاتر_ببینیم!”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *