حاشیه های دومین روز هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی

یادی از مردم زلزله زده کرمانشاه در جشنواره تئاتر عروسکی


تئاتر فستیوال

 

  • در روز دوم جشنواره ، ۹ نمایش در بخش صحنه‌ای حضور داشت که در مجموعه تئاتر شهر ، تالار هنر ، تالار گلستان و سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفتند .

 

  • حاشیه اول را اختصاص می دهیم به صحبت های وحید خسروی ، کارگردان نمایش « او » که از کرمانشاه در پلاتو اجرا به روی صحنه رفت . او با اشاره به اینکه برخی از مردم زلزله زده ی کرمانشاه همچنان در کانکس زندگی می کنند ، نمایش خود را به منیره مولوی زاده تقدیم کرد که در ایام بعد از زلزله با کمک به این گروه ، عروسکی را برای شاد کردن بچه ها ساختند  .
  • وحید خسروی جزو معدود هنرمندانی بود که در روزهای پس از زلزله کرمانشاه در آبان ۹۶ با حضوردر میان کودکان زلزله‌زده ، برای آنها نمایش عروسکی اجرا کرد.

عکسی از نمایش « بلاند رد هد »

  • نمایش ۸ دقیقه ای او قبل از نمایش « بِلاند رِد هِد » به کارگردانی مهسا فلاح اجرا شد .
  • گفتنی است اجرا کنندگان نمایش های بخش تجربی که اغلب دانشجویان تئاتر عروسکی هستند ، از اضافه شدن این بخش احساس رضایت دارند و فرصت خوبی برای خود می دانند که در جشنواره تئاتر عروسکی تجربه کسب کنند .

 

  • کمی آن طرف تر از پلاتو اجرا ، در سالن اصلی تئاتر شهر اما نمایشی روی صحنه نبود . عادل بزدوده تنها در شب اول جشنواره و فقط در یک سانس نمایش « اسرار کتاب قرمز » را در بخش میهمان اجرا کرد . خودش که می گوید باید از مسئولین ستاد جشنواره پرسید که چرا دو شب یا دو سانس اجرا نداشته است ؟! ما هم دلیل آن را نمی دانیم !

 

  • استقبال در سالن های دیگر مجموعه تئاتر شهر خوب بود . برای دیدن نمایش «سیمین و فرزان» به کارگردانی فهیمه عابدینی در تالار قشقایی ، تماشاگران هم روی پله ها و هم روی زمین نشسته بودند . در نمایش «منو نمی‌بره» به کارگردانی زهرا صبری هم روی پله ها نشسته بودند . نمایش «بعد از صبحانه» به کارگردانی محمد صاحبی هم با سالن پر از مخاطب روی صحنه رفت .
  • دکتر اردشیر صالح پور و مرضیه برومند میهمانان نمایش «سیمین و فرزان» و آتش تقی پور هم میهمان نمایش «بعد از صبحانه» بود .
  • مریم معترف ، جواد انصافی و یکی از گروه های خارجی هم به تماشای نمایش «منو نمی‌بره» نشستند .

  • مرضیه برومند نمایش «امروز چه سالیه؟» به کارگردانی مریم نوقابی را هم در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به تماشا نشست . منوچهر اکبرلو هم برای دیدن این اثر آمده بود . استقبال مخاطب از این نمایش خوب نبود . بعد از اتمام دبیر جشنواره تئاتر عروسکی با حوصله با گروه نمایشی صحبت کرد و نقطه نظرات خود را به آنها گفت . او گفت : “حیف است که نمایش تان دیده نشد . باید تبلیغات بیشتری برای کارتان انجام می دادید و تنها به تبلیغ در صفحات اینستاگرام اکتفا نمی کردید .
  • برومند و  اکبرلو همچنین ، پوستر این نمایش را امضا کردند و با گروه نمایشی عکس یادگاری گرفتند .
  •  نمایش «اسب آبنوس» به کارگردانی مریم ضیایی در تالار هنر با ۲۵ دقیقه تاخیر به روی صحنه رفت . این در حالی بود که یک ربع ، تماشاگران در سالن انتظار منتظر شروع نمایش بودند و بعد از ورود به سالن هم ده دقیقه دیگر منتظر ماندند . علت آن به خاطر مشکلات گروه با دکور نمایش بود .
  • دکتر فرهمند و دکتر نوروزی میهمانان اجرای این نمایش بودند .

  • اما اجراهای محیطی دومین روز هم از تنوع خوبی برخوردار بود . مثل روز اول جشنواره ، عروسک ها ، در محوطه تئاتر شهر حرکات موزون انجام دادند . نکته جالب توجه ، حرف مجری نمایش های خیابانی است که گفت حالا نوبت به عروسک های سنتی است که به میدان بیایند و هنرشان را نشان دهند . و بعد هم تعداد دیگری از عروسک ها به میدان آمدند و با آهنگ شادی از امید حاجیلی خودی نشان دادند .

نمایش «گلینا (دریایی‌ها)»

  • نمایش «گلینا (دریایی‌ها)» با نویسندگی و کارگردانی محمد مظفری از بندر گناوه در محوطه تئاتر شهر اجرا شد و با نواختن سازها و عروسک های جنوبی ، حال و هوای جنوبی را به تئاترشهر آورده بود .
  • آنها پیش از اجرا به مردم شکلات تعارف کردند و همچنین از کارهای قابل تحسین این گروه ، ارائه بروشور نمایش شان بود . در حالی که این روزها نمایش های صحنه ای بسیاری هستند که بدون معرفی گروه و نمایش شان اجرا می شوند ، این حرکت برای یک نمایش خیابانی ۲۵ دقیقه ای ، قابل تحسین است .

نمایش « راز آفرینش مبارک »

  • معمولا در اجراهای خیابانی هرچه زمان به سمت تاریک شدن هوا پیش می رود ، استقبال مخاطبان هم بیشتر می شود . سومین نمایشی که از بخش فضای باز در محوطه تئاتر شهر اجرا شد ، « راز آفرینش مبارک » نام داشت که به کارگردانی ریحانه باغبادی به روی صحنه رفت . استقبال از این نمایش بسیار زیاد بود و بچه ها هم دور تا دور حوض محوطه تئاتر شهر به تماشای این نمایش نشسته بودند .
  • دو روز از هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک گذشته است اما از هنرمندان چهره ای که در مراسم افتتاحیه جشنواره ، درباره آسمان آبی عروسک ها و حمایت از آثار عروسکی صحبت می کردند ، فعلا که خبری نیست !!

 

  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند ، تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود.

 

حرکات موزون “عروسک ها” با آهنگ امید حاجیلی / حاشیه های اولین روز هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی

۵ نظر ثبت شده است .

  1. نورانی گفت:

    حاشیه همیشه مهمتر از متنه مخصوصا تو جشنواره
    خدا قوت
    خیلی حال میکنم 👌👌👌👌

  2. علیرضام گفت:

    چرا اینقد کوتاهه ؟ جشنوراه رو میگم .میگن فقط سه روز مونده ؟ ایا درسته ؟
    ممنون میشم ج بدین

  3. کسری .ک گفت:

    Ejrahaye mohiti az kole karaye jashnvare behtaran
    Shooro hali ke beine mardom hast
    Alllllliiiiieeee✌✌✌✌✌

  4. حوری 1398 گفت:

    چرا واقعا بزدوده فقط یک شب اجرا داشت ؟ اخه مگه میشه ؟

  5. farshad گفت:

    dame kermoonshahiha gaaarm
    mashalaaaaa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *