حسن معجونی با «ابر صورتی» به جشنواره تئاتر عروسکی می آید


«حسن معجونی» که نمایش «ابر صورتی» را در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک اجرا می‌کند، گفت: سیستم برگزاری جشنواره ما باید تغییر کند. به این معنا که کارهایی که اجرای عمومی خود را پشت سر گذاشته‌اند و امتحان خود را پس داده‌اند، در جشنواره اجرا شوند نه نمایش‌های تازه‌ای که اولین اجرای خود را در جشنواره انجام می‌دهند، با ای حال نگاه جدی به نمایش‌های عروسکی بزرگسال و کودک بیشتر شده است.

تئاتر عروسکی

به گزارش تئاتر فستیوال ، وی در ادامه به ستاد خبری جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک گفت: جشنواره باید ویترینی برای فعالیت‌های یک رشته خاص و محلی برای تبادل تجربه‌ها و دیده ‌شدن کارها باشد و این درست نیست که جشنواره‌ای خود را ملزم بداند برای گروه‌های شرکت‌کنننده نوبت اجرای عمومی بگیرد. درحالی که در یک سیستم درست، نمایش‌هایی که از پیش آماده و اجرا شده‌اند، در جشنواره مورد قضاوت قرار می‌گیرند نه اینکه نمایش‌ها برای جشنواره آماده شوند به ویژه اینکه جشنواره تئاتر عروسکی دو سال یک بار برگزار می‌شود و گروه‌ها دو سال یک بار فرصت حضور و کار پیدا می‌کنند.

سرپرست گروه تئاتر«لیو» که پیش از این هم تجربیات دیگری در حوزه تئاتر عروسکی داشته است، درباره جاذبه این شاخه از تئاتر گفت: عروسکی جزو شاخه‌هایی است که برایم فوق‌العاده جذابیت دارد چراکه استفاده از عروسک و اشیا امکانات زیادی به هنرمند می‌دهد.

معجونی که نمایش‌هایش را برای مخاطب بزرگسال اجرا می‌کند، درباره شناخته شدن تئاترعروسکی بزرگسال در ایران توضیح داد: درحال حاضر شناخت نسبی نسبت به این شاخه به وجود آمده و تعداد افرادی که تئاتر عروسکی بزرگسال اجرا می‌کنند، خیلی زیاد شده است. به نظر می‌رسد به مدیوم عروسکی خیلی جدی نگاه می‌شود.

وی درباره برخی نگاه‌های تنگ‌نظرانه نسبت به تئاتر عروسکی که باعث محدودیت این رشته می‌شود، گفت: من همیشه کار خودم را می‌کنم و اگر نمایش و نگاهم را نپذیرند، اصلا وارد کار نمی‌شوم چون قرار نیست ثابت کنم نمایشم عروسکی است یا نه ولی معتقدم این نگاه باید عوض شود . امروزه در دنیا نمایش‌هایی به عنوان تئاتر عروسکی اجرا می‌شود که در کشور ما اصلا آنها را به عنوان تئاتر عروسکی قبول نداریم و با این نگاه‌ها جلوی رشد و پیشرفت تئاتر عروسکی‌مان را می‌گیریم.

نمایش «ابر صورتی» براساس داستانی از علیرضا ایرانمهر آماده اجرا می‌شود و توسط کیوان سرشته این داستان را به نمایشنامه تبدیل کرده است.داستان این نمایش در دهه ۶۰ می‌گذرد و درباره‌ی پسری است که به سربازی می‌رود و تیر می‌خورد و می‌میرد و ما درگیر هویت او هستیم.

الکا هدایت و کیوان سرشته به عنوان بازیگران و عروسک‌گردانان در اجرای این نمایش همکاری دارند. هما ساداتیان عروسک‌ساز است و طراحی صحنه را شایران عشایری انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *