محمدحسن معجونی : میکرولیو یک فستیوال پژوهشی است./ در آن نگاه متفاوت خودمان را از میکروتئاتر ارائه می دهیم .


پروژه «میکرو لیو» که اولین دوره آن در سال ۹۰ در فرهنگسرای ارسباران به اجرا درآمد ، دومین دوره خود را از ۲۵ مهر ماه با همکاری موسسه فرهنگی ، هنری “نوروز هنر” و تماشاخانه موج نو آغاز کرد . پنجمین اجرا از شش اجرایی که برای این دوره از فستیوال میکرولیو تعریف شده است ، میکروتئاتر “باربی” به کارگردانی محمدحسن معجونی سرپرست گروه تئاتر لیو بود که در سه سانس در تماشاخانه موج نو به روی صحنه رفت . به بهانه اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با معجونی داشته است که می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

حسن معجونی در توضیح پروژه “میکرولیو” گفت : قصد ما در درجه ی اول جا انداختن میکروتئاتر بود واینکه چه مقوله ای است . در طراحی این فستیوال ۶ نفر را انتخاب کردیم که یک نفر هم من بودم ، تا تجربیات و نگاه متفاوت خودمان را از میکروتئاتر ارائه دهیم .

وی افزود : در کل فستیوال میکرولیو یک فستیوال پژوهشی است و در دوره های دیگر هم به همین شکل است . ما بر روی تجربه ها کار می کنیم و مقوله آموزش و کارهای حاشیه ای که انجام می دهیم ، این فستیوال را به این شکل تعریف می کند .

او در ادامه در مورد میکروتئاتر “باربی” گفت : در کلاس درسی که با بچه های ارشد عروسکی داشتم ، روی تئاتر اشیا و میکروتئاتر کارهایی انجام دادیم که در واقع بخش عمده ای از روایت مستندی که در میکروتئاتر “باربی” وجود دارد ،  در مورد اشیایی است که آن ها دوست داشتند . از دل آن ها ، روایت هایی را به عنوان متن انتخاب و بعد آن را دراماتورژی کردم و ثمره اش چیزی شد که دیدید .

سرپرست گروه تئاتر لیو در مورد توجه به داستان در آثار فستیوال میکرولیو گفت : همانطور که دیدید داستان میکروتئاتر “باربی” متشکل از روایت هایی بود که در یک بستر اتفاق می افتاد . این فستیوال ، یک فستیوال پژوهشی است ، تا جایی به داشتن قصه توجه می کنیم که نخواهد جلوی تجربه هایمان را بگیرد .

و اساسا چیزی که به ساختن فضا کمک می کند تخیل تماشاچی است ، تماشاچی مشارکت مستقیم ندارد و اگر تخیل را انجام ندهد هیچ چیز نخواهیم داشت جز یک سری اجزای بیجانی که در گوشه ای افتاده اند و آن مخاطب است که آن را تخیل می کند .

معجونی در مورد دوره ی بعدی فستیوال میکرولیو به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : ما تا چند روز آینده فراخوان سری بعدی فستیوال میکرولیو را منتشر می کنیم . میکروتئاتر “باربی” پنجمین کاری است که امسال اجرا شد . ۶ اجرا تعریف کرده بودیم که یکی از آن ها باقی مانده و فروردین ماه اجرا می شود . بعد از فروردین بر مبنای فراخوان جلو می رویم . کارهایی را که افراد با ایده های خود می فرستند ، به آن ها زمان اجرا می دهیم . در واقع هر ماه ما یک اجرای میکروتئاتر در فستیوال داریم و دوره ی بعدی میکرولیو نیز در تماشاخانه موج نو برگزار خواهد شد .

او در مورد دیگر کارهای پژوهشی و اجرایی گروه تئاتر لیو افزود : ما همچنان مونولیو را داریم که فصل جدید آن از شانزدهم در مکتب تهران شروع می شود و با برگزاری فصل بهار و تابستان ، فستیوال امسال مونولیو به اتمام می رسد .

حسن معجونی در مورد نمایش هایی که ممکن است در سال آینده به عنوان کارگردان به روی صحنه ببرد ، گفت : برای سال جدید یکی ، دو پروژه در ذهن دارم ولی هنوز قطعی نشده است که اگر بتوانم از بعد از عید تمریناتش را شروع خواهم کرد . یکی از آن ها قطعا نمایشنامه “سه خواهر” خواهد بود که پروژه بزرگ من است و یک پروژه کوچک هم دارم که نام آن فعلا محفوظ است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *