در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

حسین فرخی : ما اهداف بلند مدت برای جشنواره تئاتر فجر نداریم . / بخش مرور تئاتر ایران ،سبب کهنگی جشنواره شده است .


حسین فرخی ، پیشکسوت تئاتر ایران چندی پیش نمایش ” علی کوچیکه ” نوشته سارا تقوی را در خانه نمایش به روی صحنه برد . حال در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر این نمایش در بخش میهمان و مسابقه مرور تئاتر ایران حضور دارد . به بهانه اجرای این نمایش در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال به سراغ این کارگردان تئاتر رفت و با وی به گفت و گو نشست که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

حسین فرخی کارگردان نمایش ” علی کوچیکه ” در رابطه با حضور این نمایش در جشنواره تئاتر فجر گفت : ” در مقررات سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر بخشی تحت عنوان مرور وجود دارد ، که در آن کارهایی که در طول سال اجرای عموم رفته اند ، می توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند . گروه نمایش ما نیز به من پیشنهاد دادند که این کار را به جشنواره بیاوریم و در نهایت این نمایش در بخش مرور قرار گرفت .”

فرخی در رابطه کیفیت آثار ارائه شده در جشنواره تئاتر فجر گفت :” نسل جوان در جشنواره تئاتر فجر بسیار پرانرژی و فعال حضور دارند . بخش عمده ای از اجراهای جشنواره را به خودشان اختصاص دادند و کمتر اجراهایی از هنرمندان قدیمی تر تئاتر در این جشنواره دیده می شود . اینکه جوانان تئاتر راه خود را پیدا کنند ، جای خوشحالی دارد . جوانان با حضور در جشنواره نفس تازه ای به حال و هوای تئاتر می دهند . اما متاسفانه بخش تازه های تئاتر ایران دو سالی است که حذف شده ، در سال های پیش آثاری برای حضور در جشنواره تولید می شد ولی این بخش دیگر در جشنواره تئاتر فجر وجود ندارد .”

فرخی با بیان اینکه بخش تازه های تئاتر با برنامه ریزی دقیق تر می توانست در این جشنواره وجود داشته باشد ، افزود :” این بخش با تعداد آثار محدود تری می توانست وجود داشته باشد ، که آن حس و حال رقابتی بودن جشنواره در بخش تازه های تولید باقی بماند . به نظر من در آن صورت جشنواره جذابیت بیشتری داشت . ولی در این شرایط نمایش های بسیاری در جشنواره حضور دارند که در طول سال گذشته اجرا شده اند و همه تصورشان بر این است که نمایش های ارائه شده در جشنواره تئاتر فجر را در طول سال دیده اند.”
این پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه بخش مرور تئاتر ایران ، به جشنواره فجر حالت کهنگی می دهد ، گفت :” من نمی گویم که این بخش حذف شود ، بخش مرور باید برای کارهایی باشد که در طول سال اجرا شده ، تا کسانی که در طول سال ندیدند ، در زمان جشنواره به تماشای آن بنشینند . ولی به نظر من حذف شدن بخش تازه های تئاتر خیلی حیف بود .”
حسین فرخی با بیان اینکه اجرای نمایش ” علی کوچیکه ” نسبت به اجرای عموم تغییری نداشته گفت : ” کیفیت سالن سایه نسبت به اجرای عموم نمایش ما در خانه نمایش بالاتر بود ، همچنین سالن بزرگتری بود و تاثیرات ویدئو پروژکشن کار در این سالن خیلی بهتر صورت گرفت .”
وی در رابطه با طراحی صحنه این نمایش گفت : ” ما در این نمایش نمی خواستیم از المان و نشانه استفاده کنیم و دکور صحنه ای داشته باشیم . چون اگر قرار بود اینطور فکر کنیم باید حوضی با چند ماهی در وسط صحنه می گذاشتیم و فضای دهه چهل را طراحی می کردیم . این نمایش بیشتر متکی بر بازیگر است و تمام بار نمایش را بازیگر فقط با بدن بیان می کند . من این نمایش را دقیقا بدون دکور تصّور می کردم . بازیگر این نمایش ، فضاسازی را از طریق بازی خود انجام می دهد . فضای ما همین نوری است که در دایره ای نمایان شده ، کل زندگی پرسوناژ نمایش در این دایره بازسازی می شود . ما چند پلان تصویری داشتیم و سعی کردیم در پس زمینه کدهایی را که مهم است ، به نمایش در آوریم . این اتفاق نقطه آغاز و پایان این اثر است که در ویدئو پروژکشن نمایان می شود . به عنوان مثال نمایش با فروغ آغاز می شود و با شعر ” علی کوچیکه ” صدای مرحوم خسرو شکیبایی پایان می یابد . و چند تابلوی دیگر که به فضای تهران در آن دهه مرتبط است .”
حسین فرخی در پایان یکی از معضلات جشنواره تئاتر فجر را عدم تعریف برنامه و اهداف بلند مدت بیان کرد و گفت : ” جای چنین چیزی در جشنواره خالی است . در صورتی که جشنواره های بزرگ دنیا اهداف بلندمدت دارند و بر آن اساس طراحی می کنند ، اما جشنواره ما  با تغییر هر مدیری سیستم آن بهم می ریزد. یک سال مسابقه وجود دارد و سال دیگر حذف می شود . امیدوارم دوستانی که این مسئولیت را بر عهده می گیرند بتوانند موفق باشند .”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *