حسین یاسر العبادی : نمایشی که با مخاطب ارتباط حسی برقرار کند را بیشتر می پسندم .


نمایش “شیزوفرنی” به کارگردانی حسین یاسر العبادی کاری از کشور عراق در اولین روز از سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار هنر به روی صحنه رفت . این نمایش در بخش تئاتر ملل و مسابقه بین الملل در جشنواره حاضر شده است . به همین بهانه مصاحبه ای با کارگردان این نمایش انجام دادیم که می توانید در ادامه بخوانید :

حسین یاسر العبادی

مرجان سادات هاشمی – تئاتر فستیوال : حسین یاسر العبادی نویسنده ، کارگردان و بازیگر این نمایش که از شهر مقدس کربلا به جشنواره معرفی شده بود در رابطه با مضمون نمایشنامه به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت :

“شیزوفرنی” یک بیماری روانی است که راجع به تقسیم شخصیت و در واقع چند بعد یک شخصیت است .

العبادی راجع به فرم اجرایی این نمایش توضیح داد :

بیشتر کارهایی را می پسندم که با مخاطب ارتباط حسی برقرار کند نه با دیالوگ .

در این نمایش هم سعی کرده ایم در رابطه با موضوعات مختلف با زبان تصویر (فرم) صحبت کنیم . هر تصویر در این نمایش ، دو معنا یا حتی چندین معنا را در بر میگرفت .

وی در این رابطه افزود :

گاها این تصاویر دو معنای متناقض را نشان میدهد . یعنی ممکن است مخاطب دو برداشت کاملا متناقض از هم داشته باشد و هدف ما از این تناقض گویی ایجاد چالش در ذهن مخاطب است و در نهایت هدف تصویر ما از بین این چالش ها ، نتیجه ایست که مخاطب از آن صحنه میگیرد . مثلا در صحنه ی آخر میتواند دو معنا داشته باشد . این که آیا آن بازیگر در حال نواختن ویولن است و گل در نتیجه ی نواختن آن آهنگ از آن پوتین می روید یا خودکشی میکند و فواره های خون بیرون میزند؟ این ها برداشت های متفاوتی است که مخاطب می تواند از کار دریافت کند .

حسین یاسر العبادی با بیان این نکته که این اولین نمایشی است که از کشور عراق در جشنواره بین المللی تئاتر فجر دعوت شده است ، درباره نحوه ی حضور خود در جشنواره توضیح داد :

از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد عراق برای این گروه دعوتنامه فرستاده شد و این اولین بار است که گروهی از شهر کربلا در جشنواره بین المللی شرکت میکند .


کارگردان
شیزوفرنی درباره ی اجراهای پیشین این نمایش در کشور عراق گفت :

این نمایش نخستین بار در جشنواره ی تئاتر “ضد تروریست” – یکی از جشنواره های داخلی عراق- شرکت و جایزه ی خوبی دریافت کرد و همین جایزه باعث شد که بغداد این گروه را برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر انتخاب کند .

حسین یاسر العبادی2العبادی که در پایان اجرا و همزمان با تشویق مخاطبان ، قاب عکسی در دست داشت ، درباره ی این عکس به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت :

این عکس یکی از دوستان صمیمی ام است که پیش از این در این گروه با ما همکاری می کرد . دقیقا چهار روز قبل از اینکه در جشنواره “ضد تروریست” اجرا رویم او در جنگ با تروریست و مبارزه با داعش شهید شد .

وی در پایان با ابراز خرسندی از حضور در این جشنواره اذعان داشت :

به خاطر دعوت این گروه به این جشنواره و رفتار های خوب دوستان ، تشکر میکنم . خوشحالیم از اینکه در جشنواره ای به این بزرگی شرکت کرده ایم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *