ددی بودامجی : “بازتاب حقیقت” درمورد ایدئولوژی های گاندی و مبارزه بدون خشنونت است .


نمایش “بازتاب حقیقت” به نویسندگی و کارگردانی ددی بودامجی ، رئیس یونیمای جهانی یکی از نمایش های بخش بین الملل شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک بود که در تالار محراب به روی صحنه رفت . این نمایش که متن بسیار قدیمی دارد ، در کشورهای مختلفی چون یونان ، آمریکا ، آفریقای جنوبی و … در طول سال های متوالی اجرا شده است . به بهانه ی اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر عروسکی خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با ددی بودامجی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

ددی بودامجی کارگردان نمایش “بازتاب حقیقت” در رابطه با سوژه این نمایش گفت : ” در هند مرکزی وجود دارد که هر ساله به گروه های نمایشی این فرصت را می دهد تا در رابطه با گاندی کاری انجام دهند و پروژه ای تحویل دهند . ما نیز تصمیم گرفتیم کاری متفاوت تر انجام دهیم چون همیشه کارهایی که برای گاندی انجام شده با تکنیک هایی چون سایه ، عروسک رومیزی و یا چیزهای دیگر معمولا درمورد زندگی و بیوگرافی او بوده ولی ما تصمیم گرفتیم کاری متفاوت درمورد ایدئولوژی های گاندی انجام دهیم و ترجیحا به صورت یک کاری استعاری تحویل دهیم تا یک کار عینی .”

وی ادامه داد : ” کارهای من همیشه جنبه استعاری دارد جنبه عینی ندارد ، گاهی مردم پس از اجرای نمایش از من در مورد کار می پرسند ، من هم همیشه به آن ها می گویم نظر خودتان چیست ؟ به این خاطر که من دوست دارم مردم را به فکر وادارم .”

این کارگردان در رابطه با تکنیک اجرایی نمایش گفت : ” در این کار به دلیل این که می خواستم ایدئولوژی های گاندی و مبارزه بدون خشنونت را به نمایش بگذارم ، سعی کردم بیشتر از چیزهایی استفاده کنم که ایدئولوژی های او را نشان دهم ، در کار از عروسک های مختلفی چون دلقک سفید و دلقک سیاه استفاده کردم و همچنین در طراحی لباس رنگ های بسیار متنوع استفاده نکردیم و لباسی که برای گاندی درنظر گرفتیم نمادی از شخصیت گاندی و طرفدارهایش است ، چون گاندی یک بافنده بود و در این کار عروسک برای من وسیله ای بود که بتواند داستانم را نقل کند  .”

وی با اشاره به طنابی که در پایان کار توسط عروسک گردان ها به مردم داده می شد توضیح داد : ” این طناب اشاره به زندگی گاندی دارد زیرا او یک بافنده بود . در پایان کار می بینیم که گاندی می میرد ولی علی رغم مرگ او همچنان ارتباط و اتحادی که او در بین مردم ایجاد کرده از بین نمی رود و همانند این بافته هایی که به دست مردم می دهند و مردم را بهم متصل می کند .”

رئیس جهانی یونیما در رابطه با چگونگی جذب مخاطب به جشنواره های عروسکی گفت : “ابتدا لازم است مردم یک حرکتی انجام دهند ، همان طور که در سایت یونیما ذکر شده ، این مردم هستند که باید اطلاعات بدست آورند و مراکز ملی یونیمای هر کشوری باید سعی کند اطلاعات و ارتباطات جشنواره ای خود را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارد، یونیمای هر کشوری زیرشاخه یونیمای جهانی است و لازم است این ارتباط در بین کشورها برقرار شود ، من فکر می کنم که در ایران یونیما خوب کار می کند .”

بودامجی در پایان در مورد استقبال مردم از نمایش “بازتاب حقیقت” و به روی صحنه بردن آن در این جشنواره گفت : “من برای شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک ، سه یا چهار متن فرستادم و برای من جالب بود که این کار در جشنواره انتخاب شد ، اجرای این نمایش در ایران بسیار هیجان انگیز بود زیرا دوست دارم واکنش مردم کشورهای مختلف را از اجرای این نمایش ببینم . معمولا قبل از اجرای این نمایش در یک جشنواره جدید کمی عصبی هستم ، چون نمی دانم باید انتظار چه چیزی را داشته باشم . برای من بسیار جالب است که همیشه در کارهایی که دیدم مردم بین پرده ها دست نمی زنند . من می خواستم که آن ها دست بزنند ، ولی مردم همیشه تا آخر ساکت می نشینند تا کار تمام شود . از اجرای نمایش “بازتاب حقیقت” در ایران بسیار راضی هستم و به نظرم پرفورمنس خوبی بود و تماشاگران خوبی داشت .”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *