در بحث هنر کاری به مسائل سیاسی نداریم


قادر آشنا دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نشست مطبوعاتی با خبرنگار اشپیگل آلمان به پرسش‌های مطرح شده درخصوص نحوه اجراء برنامه سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و حضور گروه‌های خارجی شرکت کننده در آن پاسخ داد.

 

40703_635260760656545000_m

به گزارش تئاترفستیوال به نقل از روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، قادر آشنا در پاسخ به این سوال که نکات حائز اهمیت در دعوت از گروههای خارجی بیشتر بر مبنای سیاست است یا هنر گفت: در بحث هنر کاری به مسائل سیاسی نداریم، ما به خود هنر توجه می کنیم برای حضور گروهها چند عنصر اصلی وجود دارد اول اینکه فراخوان تهیه می شود، گروههای علاقمند برای شرکت در جشنواره آثار خود را ارسال می کنند، نزدیکی روابط بین دو کشور یکی از عناصر مهم است و قطعاً این همکاری را روانتر و بیشتر می کند.

وی درخصوص حضور گروه تئاتر از کشور آلمان تصریح کرد : ما در حوزه هنر ارتباط خوبی با آلمان داشته و هم اکنون با دکتر تابه رئیس گروه کودک و نوجوان آلمان تفاهم همکاری امضاء کرده و در جشنواره های آلمان شرکت نمود ه ایم و در دوسال اخیر نیز کشور آلمان در جشنواره کودک و نوجوان همدان حضور دارند.

قادر آشنا در پاسخ به این سوال که مخاطب ایرانی زمانی که به تماشای تئاتر آلمان می نشیند با مفهوم نو روبرو می شود یا از قبل با آن آشنایی دارد، بر سطح اطلاعات تماشاگر ایرانی از تئاتر روز دنیا تاکید کرده و گفت: مخاطبان بیشتر توجه را به نوع کار دارند، ما سال گذشته چند کار ضعیف در جشنواره داشتیم که باعث اعتراض مخاطبان قرار گرفت. هنرمندان ما اگر کارهای قوی را ببینند قطعاً آنها را مورد تشویق قرار خواهند داد.

وی درخصوص این پرسش که تئاتر در ایران فقط به پایتخت اختصاص دارد گفت: در همین جشنواره فجر از دورترین روستاهای کشور نیز کار به جشنواره آمده و پذیرفته شده است.

قادر آشنا درباره کمبود سالن های تئاتر ایران گفت: با توجه به اینکه در حوزه نیروهای انسانی سالانه میانگین ۱۵۰۰ نفر در رشته تئاتر فارغ التحصیل می شوند قطعاً پاسخگویی به نیاز آنان کار بسیار سختی است.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درخصوص استقرار گروهها در سالن های خصوصی خاطر نشان کرد: ما طرحی را از سال گذشته آغاز کرده ایم که برای ۳۰۰ گروه پروانه نمایش صادر نموده و آنان هم اکنون در خارج از شهر تهران در مکان مشخص کار خود را تمرین و اجراء می کنند. همچنین در ده استان کشور تئاتر شهر را دایر کرده ایم که هم اکنون ۴ استان دارای تئاتر شهر و میزبان جشنواره تئاتر فجر هستند.

وی در پاسخ به سوالی که به سانسور در بازبینی اجراها مربوط می شد گفت: هر کشور تابع قوانین و مقررات خود است که ما نیز در همین چارچوب عمل کرده ایم. اگر نمایش های درحال اجراء را مشاهده کنید قطعاً خواهید یافت که سانسور تا چه میزان اجراء شده و همه سلایق و نگاهها در جشنواره حضور دارند بنابراین با نگاه باز به هنر، برنامه ها اجراء شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش تعداد میهمانان کشورهای اروپایی نسبت به سال گذشته گفت: امسال بخش بین الملل از اول جشنواره برنامه های خود را آغاز کرده است به هر حال ما نگاهمان را هر سال به قسمت های مختلف جهان معطوف می کنیم یک سال به کشورهای اروپایی، یکسال به کشورهای خاورمیانه. در نظر داریم در سال های آتی نیز از کشور های آمریکای لاتین نیز میهمان داشته باشیم.

دبیرسی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پایان سوالی از خبرنگاران آلمانی پرسید که نگاه آنان به این جشنواره چگونه است که خبرنگار نشریه هایگل مورگن گفت: باید اعتراف کنم ابتدا تصویری که درخصوص ایران داشتم چیز دیگری بود ولی اکنون با حضور در این جشنواره نگاهم نه تنها به جشنواره بلکه به کشور ایران بسیار تغییر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *