دومین دعوت دبیر «تئاتر فجر» از خانواده تئاتر؛ در کنار هم می‌مانیم


نادر برهانی مرند دبیر جشنواره تئاتر فجر در واکنش به انصراف گروه‌های نمایشی، باردیگر دست به قلم شد و با دعوت مجدد خانواده تئاتر ایران به همدلی، از حمایت این رویداد از سیل‌زدگان خبر داد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از  روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دومین نامه خود به خانواده تئاتر را با عنوان دعوت به همدلی منتشر کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

«به نام خداوند بخشایشگر مهربان

همکاران ارجمند؛

همانگونه که مستحضرید جان باختنِ جمعی از هموطنان عزیز و شهروندان برخی کشورها در سانحه تلخ هوایی اخیر و اتفاقات پس از آن، منجر به جریحه‌دار شدن عمیق احساساتِ مردم کشورمان از جمله هنرمندان تئاتر شد.

این فضای غمبار در نزدِ برخی از هنرمندانی که قرار بود در سی و هشتمین جشنواره‌ تئاتر فجر حضور داشته باشند، به صورت انصراف از جشنواره بروز پیدا کرد.

در تلاطم بروزِ واکنش‌ها نسبت به این فاجعه دردناک، در نظر گرفتن این ایده که این رویداد متعلق به هنرمندان و آثار آن‌ها با سلایق و مضامین متنوع است و اعتقاد به این امر که تداوم فعالیت‌های هنری در هر قالبی نیاز این روزهای پُرغم برای ارتقای همدلی ملی با هدف تحمل و گذر از رنج‌هاست، در یادداشتی از عزیزانِ منصرف خواستم تا خانه خود را ترک نکنند.

جمعی از کارگردانان محترمِ منصرف، دعوت به جلسه‌ای با هدف گفت و گو (که در این روزها ضرورتی انکارناپذیر است) را پذیرفتند، این جلسه در بعد از ظهر چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸ برگزار شد.

برآیند این گفت و گو با احترام به دغدغه همه عزیزان و در نظر گرفتن این موضوع که جشنواره طی دوران برگزاری خود به خانه هنرمندان با انواع سلایق و اندیشه‌ها تبدیل شده و ترک خانه با هر تحلیل و کنش‌های قابل احترام برآمده از آن، جز به افتراق بیشتر اهل خانه نمی‌انجامد، به پیشنهادی از سوی اینجانب در راستای رسالت اجتماعی تئاتر منجر شد:

«در راستای کاستن از آلام هموطنان شریف و داغدیده سیستان و بلوچستانی، با رضایت گروه‌هایی که به جشنواره باز خواهند گشت، بخشی از کمک هزینه آنان، درآمد حاصل از فروش بلیت‌های جشنواره، قسمتی از هزینه‌های بخش ملل و بخشی از حق‌الزحمه نیروهای ستادی از طریق انجمن هنرهای نمایشی استان سیستان و بلوچستان به عنوان محور این پویش، به این هموطنان عزیز رنج‌دیده اختصاص می‌یابد.

متاسفانه امروز پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸، در این روزهایی که نیاز به همگرایی بیشتر داریم، اظهارنظری غیرمسئولانه از یک مقام مسئول منتشر شده که به آتش گسست اجتماعی می‌دمد. من با هر نوع برخورد سلبی که راه مفاهمه و گفت و گو را مسدود می‌کند، شدیداً مخالفم و این مسئله عزم مرا بر اصرار به همگرایی فزاینده هنرمندان تئاتر برای حضور در خانه خود بیشتر کرده است.

همکاران عزیز، تاریخ کشورمان کم نداشته ایامی را که غم و خشم توامان ظهور کرده‌اند اما مردم این سرزمین توانسته‌اند سیاوش‌وار از آتش بگذرند. باری این برادر کوچکتان با تاکید دوباره بر همگرایی برای عبور از این روزهای سخت موارد زیر را با شما در میان می‌گذارد:

۱- از همکاران عزیز منصرف دیگر بار می‌خواهم که با در نظر گرفتن پویش حمایت از هموطنان سیستانی و بلوچستانی در کنار یکدیگر باشیم.

۲- از  همکاران عزیزی که علی‌رغم برخی طعنه‌ها و دلشکستگی‌ها در کنار ما ماندند، سپاسگزارم.

۳- به همکاران عزیزی که به هر دلیلی تمایلی به حضور در کنار ما نخواهند داشت، احترام می‌گذارم.

۴- از دوستان محترمی که تصور می‌کنند زبان عتاب گره‌گشای مسائل در این روزهاست، برادرانه و مشفقانه می‌خواهم که بر درد و رنج هنرمندان نیفزایند.

۵- به احترام خانواده‌های داغ‌دارِ حوادث اخیر، رویدادها متناسب با شأن این فضا تدارک دیده خواهد شد.

برای همه هنرمندان و هموطنان عزیزم آرزوی روزهای بهتر همراه با آرامش دارم.

نادر برهانی‌مرند. دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *