رضا فیاضی : تئاتر خردسال الفبای تفکر را آموزش می‌هد


بازیگر تئاتر و سینما با تأکید بر اینکه تئاتر خردسال الفبای تفکر را آموزش می‌دهد، اظهار کرد: تئاتر خردسال باید تعقل مخاطب را برانگیزد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، رضا فیاضی با بیان اینکه چندین دوره از عمر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می گذرد و بیشتر این دوره‌ها در همدان برگزار شده است، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم در تمام دوره ها این است که نمایش های حاضر در جشنواره نمی توانند در شهرستان ها اجرا داشته باشند. باید با در نظر گرفتن زحماتی که این گروه‌ها برای تولید یک اثر متحمل می‌شوند، اجرای شهرستانی برای آثار در نظر گرفته شود.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان ضمن قدردانی و احترام به سیاست های دبیر جشنواره یادآور شد: تئاتر نوجوان از بخش‌های مغفول مانده این هنر است، افزود: از چندین سال گذشته آثار نمایشی در حوزه کودک و خردسال تولید شده؛ اما نوجوان تنها بخشی است که آن طور که باید به آن پرداخته نشده است.

فیاضی با بیان اینکه در تئاتر خردسال شکل موسیقایی، رنگ بندی و سرگرم کنندگی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش خردسال بسیار ساده گرفته شده و موضوعات ریتمیک در آن بسیار استفاده می شود.

وی به غفلت از تولید آثار نمایشی ویژه نوجوانان اشاره کرد و افزود: نوجوانان در سنی هستند که تمایلی به دیدن نمایش کودکان و خردسالان ندارند؛ زیرا در تئاتر کودک و خردسال خیلی از موقعیت های اجتماعی را نمی توان بیان کرد در حالی که نوجوانان به مباحث اجتماعی نیاز دارند.

فیاضی در خصوص کیفیت تئاتر خیابانی و صحنه ای برای کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: اجرای تئاتر در سالن تمرکز بیشتری دارد؛ اما نمایش خیابانی شکل سرگرمی دارد و افراد به صورت گذرا هم می توانند آن را تماشا کنند.

وی بر شناخت زبان مخاطب از سوی کارگردانان تأکید کرد و افزود: اگر کارگردانان زبان مخاطبان را بشناسند، قطعا هم کیفیت کار انها ارتقا خواهد یافت و هم بهتر می توانند مخاطبان خود را به سمت آثار نمایشی جذب کنند.

این پیشکسوت تئاتر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تئاتر کودک و نوجوان با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد، گفت: تئاتر کودک و نوجوان امروز ما با تئاترهایی که برای همین قشر در سایر کشورها تولید می شود، متفاوت است و بسیار از اصول در تولیدات داخلی رعایت نمی شود.

وی توان کار و سرمایه را دو زیرساخت اصلی تولید نمایش عنوان کرد و افزود: مسائل مالی در تولید یک اثر فاخر نمایشی بسیار دخیل است و سرمایه ملی در این زمینه می تواند به یک اثر کیفیت بالایی ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *