زهرا تنوری : نمایش “دا” یک نمایش بومی و مستند است .


نمایش “دا” به نویسندگی فاطمه رضایی و به کارگردانی زهرا تنوری یکی از نمایش هایی است که در نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی به روی صحنه رفت . این نمایش کاری از گروه تئاتر اتود از شهرستان فسا – واقع در استان فارس – است که در بخش مسابقه جشنواره به رقابت پرداخت . زهرا تنوری ، کارگردان این نمایش دانشجوی رشته ی صنایع غذایی در دانشگاه آزاد فسا است .  او طی گفت گویی با خبرنگار تئاتر فستیوال  از نمایش “دا” و وضعیت تئاتر در شهرستان فسا و تجربه ی حضور در این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی برای ما گفت که می توانید در ادامه بخوانید :

نمایش دا - زهرا تنوری - تئاتر فستیوال

زهرا تنوری با بیان اینکه از سال ۸۹  فعالیت تئاتری خود را آغاز کرده است ، در باره حضور در جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ، گفت : برای دومین سال پیاپی است که گروه ما در جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی شرکت می کند و این اولین سالی است که خودم به عنوان کارگردان در این جشنواره حضور دارم . خدا را شکر سال قبل هم مثل امسال بسیاری از تماشاگران از نمایش ما راضی بودند . ولی سال گذشته ما از نظر داوری راضی نبودیم ، انشالله امسال نتیجه خوبی ببینیم . اما آنچه از هر چیزی برایم اهمیت بیشتری دارد این است که تماشاچیان راضی بودند و کار بازخورد خوبی داشت . خیلی خوشحالم در این جشنواره شرکت کرده ام و باعث افتخارم است .

این کارگردان جوان در مورد معنای کلمه ی “دا” و موضوع کلی نمایش توضیح داد : نمایش به زبان لر بختیاری است و “دا” به معنای زن و مادر زجردیده ی لر است . ما زبان را از لر ممسنی که برای استان فارس هستند برداشتیم . البته خود نمایش بومی استان فارس است و زبان مردم در روستای ” آب آسمانی ” که نزدیک شهرستان فسا قرار دارد نیز لری است . در واقع داستان که یک ترنس در روستایی وجود داشته و پدرش خودکشی می کند یک داستان مستند واقعی است و همه ی آن اتفاقات در آن روستا افتاده است .

او در مورد ویژگی های متن نمایش و دلیل انتخاب آن برای به روی صحنه بردن ، گفت : متن نمایش بومی است و به همکاری آقای طاهری و خانم رضایی نوشته شده که از بچه‌های گروه خودمان هستند . در اصل به من پیشنهاد داده شد که این کار را کارگردانی کنم . متن را خواندم و خیلی خوشم آمد و در نهایت چیزی شد که شما دیدید . مهم ترین ویژگی که متن داشت این بود که موضوعش هم سنتی است هم امروزی و به یکی از معضلات جامعه ی امروز ما اشاره می کند که دوست داشتم آن را به روی صحنه بیاورم .

زهرا تنوری در مورد کارگردانی و طراحی صحنه نمایش نیز توضیح داد : همانطور که گفتم کار سنتی است و در یک روستا اتفاق افتاده ، همه ی مردم روستایی هستند . من در مقابل سنتی بودن متن ، کارگردانی مدرن را انتخاب کردم برای اینکه به دل تماشاچی بنشیند . چون مطمئنا تماشاچی امروز کارهای مدرن را نسبت به کارهای سنتی بیشتر می پسندد . طراحی صحنه را بازیگر نقش ضرغام ، آقای بیژنی نسب انجام دادند . چون این ها روستایی هستند ، می خواستیم یک چادر عشایری را نشان دهیم که البته در عین حال با سبک اجرای نمایش هماهنگی داشته باشد .

عضو گروه تئاتر اتود در مورد وضعیت تئاتر در شهرستان فسا و استقبال مردم از تئاتر گفت : در شهر ما حتی یک رشته هنر در هیچکدام از دانشگاه هایش وجود ندارد . در فسا بچه های بااستعدای هستند که متاسفانه تنها به صورت تحربی کار می کنند . اما خدا را شکر تا الان خیلی خوب پیش رفته ایم و در جشنواره های مختلفی شرکت کرده ایم . جشنواره بین المللی تئاتر فجر و جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی بالاترین سطحی بود که در آن شرکت کرده ایم البته کاملا تجربی و بدون هیچ رشته تئاتری یا هنری . استقبال مردم در فسا از تئاتر بیشتر در حوزه ی طنز است تا کارهای جدی تر . می توانم بگویم هر اجرای عمومی که داریم در حوزه ی طنز است و مردم کارهای جدی را نمی پسندند و استقبالی نمی کنند . در فسا امکاناتی مانند سالن و نور هم خیلی کم است . آنجا کسی را نداریم که بخواهد کار خاصی برای ما انجام دهد ، هر کاری انجام می دهیم از نور گرفته تا نظافت سالن کار خود اعضای گروه است .

این شرکت کننده در جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی در مورد کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : سال گذشته جشنواره ی منطقه ای هم بود که امسال برداشته شد ، حس می کنم سال قبل خیلی بهتر بود . امسال مخصوصا از نظر اقامت اذیت شدیم ولی پارسال خیلی راحت به ما اقامت دادند حتی تا اختتامیه در تهران اقامت داشتیم اما امسال گفتند فقط تا روز اجرا می توانید اینجا اقامت داشته باشید و باید اختتامیه بروید . کمی از بابت این قضیه ناراحت هستیم چون بهرحال بچه ها چندین ماه تلاش کردند و فقط یک روز توانستند اینجا بیایند ، اجرا کنند و برگردند . حتی اگر در اختتامیه مقامی کسب کنند و جایزه ای بگیرند نمی توانند با دست خودشان آن را دریافت کنند و خستگی از تنشان بیرون رود . من از این نظر مشکل دارم اما در کل همه چیز خوب بود و از همگی تشکر می کنم .

زهرا تنوری در پایان گفت : انشالله سال های بعد با شهرستانی ها رابطه ی بهتری داشته باشند . از همه ی بچه هایی که با ما همکاری کردند تشکر می کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *