زهرا صبری: آقای آشنا! برای تئاتر عروسکی چه کردید؟


زهرا صبری با انتقاد از تأخیر بیش از حد در معرفی دبیر جشنواره تئاتر عروسکی گفت: همیشه جشنواره‌های‌مان را با نمره ناپلئونی رد کرده‌ایم و چه زمانی بوده که بتوانیم به جشنواره‌های‌مان اگر نمره ۲۰ نمی‌دهیم، دست‌کم هجده نوزده بدهیم؟!

زهرا صبری

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ایسنا،این کارگردان تئاتر اضافه کرد: امروز ۲۰ اسفند است، حتی اگر همین امروز هم دبیر و فراخوان جشنواره تئاتر عروسکی اعلام شود، باز هم خیلی خیلی دیرتر از آن است که بتوانیم جشنواره‌ای با نمره ۱۹ برگزار کنیم ولی اگر بخواهیم به جشنواره‌مان نمره ده یازده بدهیم دیر نیست.

او که سال‌ها تجربه اجرای نمایش‌های موفق عروسکی بزرگسال را در کارنامه هنری خود دارد، اظهار تأسف کرد: اشتباهات مدیران فرهنگی مانند شکوفه‌زدن درختان در بهار است که هر سال تکرار می‌شود و بدبختانه این شکوفه‌ها بدجوری هم میوه می‌دهد!

کارگردان نمایش «زمین و چرخ» تأکید کرد: اگر می‌خواهیم جشنواره‌ای کم ایراد برگزار کنیم، باید همان زمان که جشنواره تمام شد، فراخوان و دبیر دوره بعد را مشخص کنیم اما متأسفانه همیشه جشنواره‌های ما شتابزده برگزار می‌شود.

صبری که در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی بسیاری شرکت کرده و جوایز معتبری هم گرفته است، ادامه داد: چرا جشنواره‌های ما باید به جشنواره‌های جهان سومی نزدیک باشد؟! در حالیکه گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی از چند ماه پیش تمام جزئیات مانند سالن و ساعت اجرا، زمان نصب نور و دکور و حتی تعداد تماشاگر و هتل اقامت خود را می‌دانند؟!

کارگردان نمایش «تا یک بشمار» اظهار تأسف کرد: در این بیست و چند سالی که تئاتر کار می‌کنم، از اشتباه‌های تکراری خسته شده‌ام. تمام عمر مفیدم در تئاتر گذشته‌ اما متأسفم که هر سال دریغ از پارسال است و همیشه باید حسرت سال‌های دورتر را بخوریم.

او در ادامه با انتقاد از تعدد جشنواره‌های هنری در ایران خاطرنشان کرد: ما همیشه می‌خواهیم هر طور شده جشنواره برگزار کنیم! اما به کیفیت برگزاری‌اش اهمیتی نمی‌دهیم. همچنان که بعد از برگزاری یک جشنواره، بلافاصله می‌خواهیم آن را گسترده‌تر و بین‌المللی کنیم در حالیکه معیارهای یک جشنواره بین‌المللی را رعایت نمی‌کنیم. اما متأسفانه واژه‌ها را به راحتی خرج می‌کنیم.

صبری با اظهار تأسف از هدر رفتن بودجه‌ای که صرف برگزاری جشنواره‌ها می‌شود، متذکر شد: از آنجا که جشنواره‌های ما همیشه شتابزده برگزار می‌شود، شاهد اجرای آثاری متوسط یا حتی ضعیف هستیم و بودجه‌ای که به زحمت فراهم شده، هدر می‌دهیم اما ای کاش این بودجه را جور دیگری صرف تئاتر می‌کردیم که این‌گونه هدر نشود.

کارگردان نمایش «خانه برنارد آلبا» که در دوره پیشین جشنواره تئاتر عروسکی شرکت نکرد، یادآور شد: دو سال پیش در جشنواره شرکت نکردم چون معتقدم هنرمندان باید حق انتخاب داشته باشند اما در دوره گذشته امکان اجرای متون خارجی نبود و دیدیم که بعد از جشنواره چقدر افسوس و پشیمانی به بار‌ آمد اما چه اتفاقی افتاد؟! چه عبرتی گرفتیم؟!

صبری با اظهار تأسف از سکوت دفتر تئاتر عروسکی مرکز هنرهای نمایشی و انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر در برابر مشکلات جامعه عروسکی و جشنواره بین‌المللی آن افزود: دفتر تئاتر عروسکی مدت‌هاست که خاموش است. برای تمام مسئولان احترام قائلم اما احترام هم باید با عملکرد افراد آمیخته شود. از سوی دیگر از انجمن نمایشگران عروسکی هم انتظار بیشتری می‌رود. خیلی خوب است که این انجمن مجله شفاهی «صفیر» را برگزار می‌کند، اما انتظارات بیشتری از آن وجود دارد. این انجمن باید پیگیر مسائل جامعه عروسکی باشد و اگر هم این پیگیری را انجام می‌دهند، باید بازتاب داشته باشد تا هنرمندان تئاتر عروسکی بدانند از حمایت این انجمن بهره‌مند هستند.

او که چندی پیش داور جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی بود، یادآور شد: با این وضعیت یا باید جشنواره آبرومند برگزار شود یا اصلا برگزار نشود. در جشنواره عروسکی دانشجویی چند کار خوب اجرا شد اما سرنوشت این نمایش‌ها چه می‌شود؟ خروجی جشنواره‌های ما چیست؟؟ جایزه‌هایی هم که دادند حتی برای جایزه «لپ‌لپ» هم کم بود!

کارگردان «طوطی پر» گفت: حتی اگر جشنواره ما سه سالانه هم شود، باز هم دستمان به آسمان بلند است.

زهرا صبری در پایان سخنانش گفت: روی سخن من فقط مدیر جدید نیست، هر چند که آقای طاهری هم باید سرعت عمل داشته باشد اما باید از مدیر قبلی پرسید آقای آشنا! برای تئاتر عروسکی چه کردید؟ چرا همان زمان که جشنواره تمام شد، تکلیف دبیر و فراخوان بعدی را معلوم نکردید؟! متأسفم که هیچ زمانی یاد نمی‌گیریم از داشته‌ها و تجربیات‌مان استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *