در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

سام کبودوند : تئاتر امروز فقط به فکر گول زدن تماشاگر برای تضمین فروش است


نمایش “وقتی خروس غلط می خواند” به نویسندگی و کارگردانی علی شمس در دومین روز از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت . به بهانه اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با سام کبودوند ، یکی از بازیگران این نمایش انجام داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

سام کبودوند در خصوص همکاری خود با علی شمس و حضور در نمایش وقتی خروس غلط می خواند گفت : این اجرا هفتمین همکاری من با ایشان است . طی این همکاری ، ما اکنون هم ذهنیت یکدیگر و هم مدل فکری هم را به خوبی می‌شناسیم ، همچنین می دانیم که از تئاتری که کار می‌کنیم ، چه می‌خواهیم . البته هر روز کارهای علی شمس کمی عجیب تر می‌شود ولی در عین حال که سخت است ، دوست داشتنی هم است ‌.

کبودوند ویژگی نمایش های علی شمس را بازی با زمان عنوان کرد و در این خصوص گفت : بازی با زمان ، یکی از خصوصیات کارگردان است که تقریبا سلیقه مشترک بین ماست . علی شمس معمولا در نمایش هایش با تاریخ بازی می‌کند ‌. در این کار نیز علاوه بر بازی با زمان ، با مکان نیز بازی کرده است . ویژگی که کارهای او دارد این است که ایده های جذاب ذهنش را سانسور نمی‌کند و از ارائه کردن ایده هایش نمی‌ترسد ، حتی اگر برای دیگران عجیب باشد یا تماشاگر آن ایده را نپذیرد و یا ارتباط برقرار کردن با آن برایش سخت باشد و نیاز باشد که بعد از نمایش به آن فکر کند . زیرا شمس تئاتر روتین کار نمی‌کند و تماشاگر را به این چالش وامیدارد که در نگاه اول همه چیز برای او آماده نباشد و مجبور شود فکر کند ، همه چیز را کنار هم بچیند و ذهنش را درگیر کند . شاید بتوان گفت که او کمک می کند که کمی سطح سلیقه تماشاگر را بالاتر ببرد ولی طبیعتا تماشاگر خاص خود را هم می‌خواهد .

بازیگر “وقتی خروس غلط می خواند” در خصوص نقشی که در این نمایش برعهده دارد ، توضیح داد : من و بانیپال شومون یک نقش را در این نمایش بازی می‌کنیم ، من دوران جوانی پرسوناژ را بازی می کنم و بسیار سعی کردیم که جوانی این پرسوناژ را به صورت رئالیستی اجرا کنیم ، این پرسوناژ یک جوان آزادی خواه و آزادی اندیش که سعی دارد بر علیه دیکتاتوری زمان خود بجنگد ، او بسیار روشن فکر و آزاد اندیش است ولی وقتی در موقعیت قرار می‌گیرد و به قدرت می رسد ، تبدیل به دیکتاتوری وحشتناک می‌شود ، حتی وحشتناک تر از دیکتاتوری که بر علیه آن می جنگد . این موقعیتی است که تمامی افراد ممکن است در آن قرار گیرند ، یعنی هر کدام از ما با تمام تفاسیر و شعارهایی که می‌دهیم ، می‌تولنیم یک دیکتاتور شویم .

کبودوند در رابطه با قصه این نمایش گفت : من قصه این نمایش را پیچیده نمی‌بینم ، به نظرم قصه بسیار سر راستی دارد و راحت حرفش را می‌زند . برای کمک کردن به پیشبرد داستانش از المان های تصویری استفاده می کند ، داستان یک خطی ندارد ، بلکه داستان ها به صورت موازی شکل می‌گیرد . کافی است که تماشاگرمان کمی هوشمند باشد و قصه ها را کنار هم بچیند . در پایان نیز در کار گره گشایی می‌شود .

کبودوند با بیان اینکه از همکاری با علی شمس رضایت دارد ، گفت : همیشه وقتی در کنار او هستم به معنای واقعی تئاتر کار می‌کنم و کاری که دوست دارم را انجام می‌دهم . ما در تمرین ها زحمت زیادی می‌کشیم و همیشه بیش از چهار ماه برای اجرا تمرین می کنیم . در طول پروسه تمرین به نتایج عجیب و غریبی می رسیم ، همیشه در تمرین از چیزهایی عبور می کنیم که دم دستی نیستند ، فکر های اولیه ای نیستند که به ذهن هر بازیگر و یا هر کارگردانی برسد و این اتفاق به خاطر پروسه تمرینات شکل می‌گیرد که متاسفانه امروزه در تئاترمان نظیرش را نداریم ، کارهای علی شمس از جمله نمایش هایی است که برایشان زحمت کشیده می‌شود ، بازیگر عذاب می کشد ، کارگردان زجر می کشد تا به نتیجه مطلوب برسد .

وی در پایان افزود : دیدن اینگونه کارها ارزشمند است ،  تئاتر امروز ما تبدیل به تئاتر سهل الوصولی برای تماشاگر شده است ، تئاتری است که فقط به فکر راضی نگه داشتن و گول زدن تماشاگر برای تضمین فروش شده است . نمایش “وقتی خروس غلط می خواند” تماشاگر خود را فریب نمی‌دهد ، این نمایش حرف دارد ، مضمون و دغدغه دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *