سهم استان‌های ایران از دومین روزِ جشنواره‌ تئاتر فجر


نمایش‌هایی از قشم، کوهدشت، کرمانشاه، خمینی‌شهر و تفرش آثاری هستند تولید شده در خارج از تهران، که در دومین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم در بخش صحنه‌ای و خیابانی اجرا می‌شوند.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، سهم سایر استان‌ها، منهای تهران از دومین روزِ جشنواره‌ی سی و هفتم، سه‌شنبه ۲۳ بهمن، دو نمایش در بخش صحنه‌ای و سه نمایش در بخش خیابانی است.
در بخش صحنه‌ای دو نمایش «چکامه‌هایی که حباب می‌شوند» از قشم در مجموعه‌ی تئاتر شهر و «گم‌گور» از کوهدشت در خانه‌ی هنرمندان روی صحنه می‌روند.
نمایش «چکامه‌هایی که حباب می‌شوند» به نویسندگی علی ذاکری و کارگردانی کمیل جعفری از قشم با مدت زمان ۶۰ دقیقه در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه در قالب «مسابقه‌ی تئاتر ایران یک» روی صحنه خواهد رفت.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: با شروع جنگ تحمیلی، مردم شهرهای جنگ‌زده، وحشت‌زده می‌‌شوند. زندگی ماروک و حنیفه نیز دچار دگرگونی می‌شود و اولویت‌شان از اهداف زندگی شخصی، به دفاع در برابر متجاوزان تغییر می‌کند.
«گم‌گور» اثر دیگری است که از خارج از تهران در جشنواره‌ی تئاتر فجر شرکت می‌کند. نویسنده و کارگردان این اثر، امین ابراهیمی از کوهدشت است و «گم‌گور» را با مدت زمان ۶۵ دقیقه در دو نوبت ۱۶ و ۱۸ در تالار استاد انتظامی در قالب بخش مهمان روی صحنه می‌برد.
نمایش «گم‌گور» در سه اپیزود به عواقب جنگ و اثراتش بر زندگی انسان‌ها در سه جغرافیای مختلفِ ایران، افغانستان و عراق می‌پردازد و کاراکترها در آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر مشکلاتی ناشی از رخ دادن جنگ در کشورشان شده‌اند.
در بخش تئاتر خیابانی سه نمایش «داوُل کُشی» از کرمانشاه، «خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه ۶۰  بود» از خمینی‌شهر و «هشتگ لاکچری» از تفرش در چهار نوبت اجرا می‌شوند.
نمایش «داوُل کُشی» به نویسندگی هَواس پُلوک و کارگردانی مرتضی اسدی‌مرام از کرمانشاه ساعت ۱۶:۳۰ با مدت زمان ۲۵ دقیقه در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا می‌شود.
در خلاصه داستان این اثر چنین آمده است: وقتی سرمای زمستان سخت می‌شد، مردم برای حفظ امید، داوُلی (مترسکی) می‌ساختند که نماد زمستان بود و ابتدا از او می‌خواستند برود. وقتی مقاومت می‌کرد، با او جدال می‌کردند و شکستش می‌دادند و بعد از سوزاندن داوُل، به جشن و پایکوبی می‌پرداختند.
پس از آن در ساعت ۱۷ رضا ملکی نمایش «خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه ۶۰  بود» را به نویسندگی مصطفی جعفری‌خوزانی از خمینی‌شهر با مدت زمان ۳۵ دقیقه در همان مکان اجرا می‌کند.
نمایشی که در خلاصه داستان آن آمده است: ساکسیفونیستی با نواختن موسیقی‌های خاطره‌انگیز دهه ۶۰، مردم را گرد خود جمع می‌کند و قصه جوان متولد دهه شصتی را می‌گوید که از نوزادی و مدرسه تا سربازی و ازدواج و کار، همواره با عدد ۶۰ مواجه می‌شود.
در این روز همچنین میثم سرآبادانی نمایش «هشتگ لاکچری» را در مقام نویسنده و کارگردان از تفرش با مدت زمان ۲۵ دقیقه، ساعت ۱۱ صبح در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا خواهد کرد. او ساعت ۱۶:۳۰ نیز با همین اثر به محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر می‌رود.
خلاصه‌ی نمایش «هشتگ لاکچری» به این شرح است: آقای بالازاده و همسرش پس از سال‌ها زندگی مشترک تصمیم به جدایی گرفته‌اند. آن‌ها سعی در واکاوی اتفاقات گذشته و علت جدایی دارند.
سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *