سهم استان‌های ایران از سومین روزِ جشنواره‌ تئاتر فجر


در سومین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم، سهم استان‌های ایران منهای تهران، در بخش صحنه‌ای شش اثر، در بخش خیابانی چهار اثر و در بخش دیگرگونه‌های اجرایی یک اثر است.

تئاتر فستیوال
به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، سهم استان‌های ایران، جز تهران، از سومین روزِ جشنواره‌ی سی و هفتم، چهارشنبه ۲۴ بهمن، شش نمایش در بخش صحنه‌ای، چهار نمایش در بخش خیابانی و یک نمایش در بخش دیگرگونه‌های اجرایی است.
در بخش صحنه‌ای کارگردانانی از استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، بوشهر، اصفهان، کرمانشاه و خراسان شمالی، در بخش خیابانی کارگردانانی از استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و کردستان (دو نمایش) و در بخش دیگرگونه‌های اجرایی یک کارگردان از استان خراسان رضوی آثارشان را روی صحنه می‌برند.
براین اساس شش نمایشِ «پرسه‌های موازی» از تبریز، استان آذربایجان شرقی، «یک هفته راه رفتن در بهشت» از شیراز، استان فارس، «عروسی خون» از بندر دَیِر، استان بوشهر، «سر میز شام» از اصفهان، استان اصفهان، «ساعت ۵ شد بابا» از کرمانشاه، استان کرمانشاه و «دایک» از بجنورد، استان خراسان شمالی سهم استان‌ها از سومین روزِ سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر را در بخش صحنه‌ای تشکیل می‌دهند.
در روز چهارشنبه ۲۴ بهمن در بخش صحنه‌ای علی کاظمی‌وند از تبریز نمایش «پرسه‌های موازی» را به قلم پیام لاریان با مدت زمان ۷۰ دقیقه در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ در قالب بخش «مسابقه‌ی تئاتر ایران یک» در تالار سایه روی صحنه می‌برد.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: سه نفر در یک خانه‌ی دانشجویی تصمیم به یک مرگ آئینی می‌گیرند. در روند نمایش، از گذشته تا لحظه‌ی مرگ این سه نفر مرور می‌شود.
در همین روز در مجموعه‌ی تئاتر شهر، نمایش «یک هفته راه رفتن در بهشت» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز با مدت زمان ۷۰ دقیقه در دو نوبت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در تالار قشقایی اجرا می‌شود.
خلاصه‌ی نمایش «یک هفته راه رفتن در بهشت» که در بخش «مسابقه‌ی تئاتر بین‌الملل» روی صحنه می‌رود، به این شرح است: پسری مادرش را به تازگی از دست داده‌ است. شبی مادر به خوابش می‌آید و او را به گذشته‌ای دور در روستای زادگاهش می‌برد. در طی این خواب، رازهایی از گذشته خانوادگی برای پسر برملا می‌شود.
فضل‌الله عمرانی از بندر دَیِر نویسنده و کارگردانِ دیگری است که در سومین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم اثرش را روی صحنه می‌فرستد. نمایش «عروسی خون» برگرفته از نمایش «عروسی خونِ» فدریکو گارسیا لورکا در دو نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ با مدت زمان ۶۵ دقیقه در قالب بخش «مسابقه‌ی ایران یک» در تالار حافظ اجرا می‌شود.
در خلاصه داستان «عروسی خون» آمده است: عروس در روز عروسی، داماد را رها کرده و با معشوقه‌اش می‌گریزد. سرنوشت شومی در انتظارشان خواهد بود.
«سر میز شام» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد صرامی از اصفهان اثر دیگری است که با مدت زمان ۴۵ دقیقه در دو نوبت ۱۷ و ۲۰ در تالار دکتر ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه‌ی ایرانشهر اجرا می‌شود. این نمایش در بخش «مسابقه‌ی تئاتر ایران دو» روی صحنه می‌رود.
«سر میز شام» با نگاهی به نمایشنامه‌ی «یرما» اثر فدریگو گارسیا لورکا اجرا می‌شود و در خلاصه داستانش آمده است: لورکا در اتاق شخصی‌اش، مشغول نواختن پیانو است که ناگهان در فضای نمایشنامه‌ی «یرما» که در حال نگارشش است، غرق می‌شود و با چهار وجه از شخصیت یرما، یعنی غرور، عقل، سادگی و عشق روبه‌رو می‌شود که در تقابل با خصوصیات خوان، همسر یرما است و…
«ساعت ۵ شد بابا» عنوان نمایشی است به نویسندگی حسین فضل‌الهی و کارگردانی گلناز اکبری از کرمانشاه که با مدت زمان ۵۵ دقیقه در دو نوبت ۱۶ و ۱۸ در تالار استاد انتظامی خانه‌ی هنرمندان روی صحنه خواهد رفت.
«ساعت ۵ شد بابا» که از سوی جشنواره‌ی تئاتر معلولین به سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شده است و توسط هنرمندان کم‌توان ذهنی اجرا می‌شود در قالب بخش مهمان اجرا می‌شود.
نمایش «دایک» به نویسندگی هیوا ربانی و کارگردانی حامد عالمی‌پور از بجنورد دیگر نمایشی است که سهم استان‌ها از سومین روزِ سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر را شکل می‌دهد.
این نمایش با مدت زمان ۶۰ دقیقه در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ در تماشاخانه‌ی سرو اجرا می‌شود. «دایک» در قالب بخش «چهل سالگی انقلاب اسلامی» و با موضوع شهدای غواص روی صحنه می‌رود.
در بخش تئاتر خیابانی نیز چهار نمایش‌ «خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه ۶۰ بود» از خمینی‌شهر، استان اصفهان، «درباره یک توپ» از شهر قروه، استان کردستان، «سوگلین» از شهر تبریز، استان آذربایجان شرقی و «چمدان‌های من» از شهر مریوان، استان کردستان در قالب شش اجرا، سهم استان‌ها را از سومین روز سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر می‌سازند.
«خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه ۶۰ بود» به کارگردانی رضا ملکی و نویسندگی مصطفی جعفری‌خوزانی از خمینی‌شهر با مدت زمان ۳۵ دقیقه، نخست ساعت ۱۱ صبح در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و سپس ساعت ۱۶:۳۰ در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا می‌شود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: ساکسیفونیستی با نواختن موسیقی‌های خاطره‌انگیز دهه ۶۰، مردم را گرد خود جمع می‌کند و قصه جوان متولد دهه شصتی را می‌گوید که از نوزادی و مدرسه تا سربازی و ازدواج و کار، همواره با عدد ۶۰ مواجه می‌شود.
نمایش «درباره یک توپ» به نویسندگی و کارگردانی موسی هدایتی از قروه نیز ابتدا ساعت ۱۰:۳۰ با مدت زمان ۲۵ دقیقه در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و سپس ساعت ۱۷ در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا می‌شود.
نمایش «درباره یک توپ» درباره‌ی رابطه‌ی انسان با کُره‌ی زمین است؛ آن‌چه زمین به انسان می‌دهد و آن‌چه انسان به زمین پس می‌دهد؛ اهمیت سالم ماندن زمین برای نسل‌های بعد.
دیگر نمایش خیابانی که سهم استان‌ها از سومین روزِ جشنواره‌ی سی و هفتم را تشکیل می‌دهد «سوگلین» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز با مدت زمان ۲۰ دقیقه است که ساعت ۱۶:۳۰ در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا خواهد شد.
نمایش سوگَلین به معنی عروس آب، نمایشی آیینی ـ سنتی است که در گذشته‌های دور به ‌هنگام خشکسالی و کمبود آب قنات‌ها و چاه‌ها در مناطق غرب کشور برگزار می‌شده است. در این نمایش آیینی، عروس آب به عقد چاه آب درمی‌آید.
«چمدان‌های من» به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از مریوان با مدت زمان ۲۵ دقیقه نیز ساعت ۱۷ در  محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا می‌شود.
در خلاصه داستان «چمدان‌های من» آمده است: مردی با تعدای چمدان وارد می‌شود. هر چمدانی که باز می‌شود درباره‌ی یک معضل اجتماعی است: مشکلات راه‌ها، محیط زیست، بچه‌های جنگ و…
در بخش دیگرگونه‌های اجرایی، سهم استان‌ها از روز سومِ سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر یک نمایش است.
در روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ثریا اخلاقی از مشهد، استان خراسان رضوی نمایش «ما و دیگران» را در دو نوبت ۱۶ و ۱۸ در پلاتوی شماره یک مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا می‌کند.
نمایش «ما و دیگران» به بازنمایی موقعیت بخشی از مهاجران افغان ساکن ایران می‌پردازد که از احساس تبعیض رنج می‌برند. در این اجرا کوشیده می‌شود تا با برداشتن فاصله میان شهروندان ایرانی و اقلیت افغان، به ایجاد صلح و دوستی میان این دو ملت کمک شود.
سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *