در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

شیما عرب : مرگ و جهان بعد از مرگ ، موتور محرکه ” سرزمین های شمالی ” است


نمایش”سرزمین های شمالی ” به نویسندگی مونا احمدی و کارگردانی شیما عرب در ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در خانه هنرمندان به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاترفستیوال گفتگویی با کارگردان این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

 از شکل گیری “سرزمین های شمالی ” و حضور این نمایش در جشنواره تئاتر فجر بگویید .

این نمایش به بهانه ی پایان نامه ی مقطع کارشناسی ارشد من در تابستان سال گذشته شکل گرفت . از اوایل سال ۹۶ ، با مطرح کردن دغدغه هایم با گروه خود – گروه تئاتر بوهمی – در صدد گفتگو و ایده پردازی برآمدیم .

در رابطه با دغدغه هایتان برای اجرای این نمایش بگویید .

مرگ همواره یکی از اصلی ترین دغدغه ها و پرسش های بشر بوده است . حتی می توان از مرگ به عنوان مهم ترین فرآیند اجتناب‌ناپذیر بدون پاسخ برای انسان یاد کرد . پرسش‌های بی‌جواب بسیاری درباره‌ی مرگ و جهان بعد از مرگ وجود دارد . همین سوال‌ها بود که موتور محرک شکل‌گیری این نمایش شد . طبیعتا تمام اعضای گروه ، خاطرات مشترکی از تجربه‌ی مرگ نزدیکانشان داشتند و در طی بحث‌ها و به اشتراک گذاشتن خاطرات ، جزییاتی در نمایشنامه و کارگردانی طرح شد تا مخاطب هرچه بیشتر حس خود نسبت به موضوع مرگ را از طریق تماشای این نمایش دریافت کند .

با توجه به اینکه مونا احمدی ؛ نویسنده این متن به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارد ، آیا حضور ایشان در نمایش تاثیری در روند تمرینات داشته است ؟

حضور مونا احمدی به عنوان نویسنده و بازیگر در پروسه ی تمرینات بسیار تاثیرگذار بود ، هم به بازیگران برای درک بیشتر شخصیت ها کمک می شد و هم بنا به تجربیات او ، در تمرین همزمان تغییراتی در متن هم ایجاد می شد .

 طراحی صحنه این نمایش بسیار خلاقانه است آیا ایده این طراحی ، مشترکا با طراح صحنه نمایش صورت گرفت یا طبق میزانسن ها و کارگردانی شما شکل گرفته است ؟

طراحی صحنه ی این نمایش را بنا به میزانسن ها و فضاسازی نمایشنامه با کمک نیما نصر طراحی کردم تا هم در مسیر نمایش باشد و هم از لحاظ بصری بتواند ارزشی اضافه کند .

از کیفیت جشنواره امسال رضایت دارید ؟

متاسفانه من نتوانستم کاری را ببینم و تقریبا از کیفیت آثار بی اطلاع هستم .

با توجه به این که این نمایش اولین بار در جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفته است ، قصدی برای اجرای عموم این نمایش هم دارید ؟

اجرای عمومی نمایش ” سرزمین های شمالی ” از ۶ تا ۲۴ اسفند ماه ، ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه در سالن انتظامی خانه هنرمندان خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *