وزیر ارشاد با حضور در جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد:

۱۰ میلیارد افزایش بودجه برای تئاتر در نظر گرفته‌ایم .


عصر هفتمین روز جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حضور در این رویداد فرهنگی و دیدن نمایش «پستو» در تالار قشقایی، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: برای سال ۹۶، ۱۰ میلیارد افزایش بودجه جهت بازسازی تئاتر در نظر گرفته‌ایم.

تئاتر فستیوال
به‌گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، «سید رضا صالحی امیری» در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تئاتر، اظهار کرد: سینما ریشه هنر است اما تئاتر مادر هنر خوانده می‌شود، هنر از تئاتر هویت می‌گیرد و از این منظر ایرانیان به تئاتر علاقه نشان می‌دهند.
 وزیر ارشاد با اشاره به تعداد اجراهای آثار نمایشی در طول سال، ادامه داد: بی شک تعداد نمایش‌هایی که هنرمندان تئاتر در طول سال اجرا می‌کنند، نشان از علاقه مخاطبان به این حوزه است.  به‌طور متوسط در تهران روزانه ۹۰ تا ۱۱۰ نمایش اجرا می‌شود که آمار بسیار رضایت بخشی است.
این مقام فرهنگی از افزایش بودجه تئاتر در سال ۹۶ خبرداد و گفت: در نظر داریم سال ۹۶ مجموع تئاتر کشور را تقویت کنیم و به این منظور برآورد داریم ۱۰ میلیارد تومان بودجه تئاتر  کشور را در سال آینده افزایش دهیم.
وی افزود: تئاتر نیاز جامعه ایران است، یکی از کانون های مصرف فرهنگی را تئاتر تشکیل می‌دهد و در توسعه جامعه فرهنگی  نقش مهمی ایفا می‌کند.
مضامین موثر در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد
وزیر ارشاد مضامین منتخب در جشنواره را موثر برشمرد و تاکید کرد: مضامین سبک زندگی، دفاع مقدس، مسوولیت اجتماعی، اخلاق اجتماعی، روابط انسانی و ادبیات و هنر ایرانی در این جشنواره به درستی انتخاب شده است، مضامینی که در انتقال فرهنگ ایرانی به جامعه نقش بی بدیل خواهند داشت.
صالحی امیری با تاکید بر جهش تئاتر در دهه چهارم انقلاب، گفت: بیش از ۹۰ متن از متون حاضر در جشنواره تئاتر فجر ایرانی است که این نشان می‌دهد کارگردان ها و نویسندگان ما به بلوغ لازم رسیده‌اند، تئاتر در دهه چهارم انقلاب اسلامی  در حال جهش است و آینده تئاتر را بسیار موفقیت بخش می‌بینم.
وزیر ارشاد با تاکید بر علاقه شخصی‌اش به  دیدن تئاتر، ادامه داد: من پیش از حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مخاطب تئاتر بودم و به تئاتر دیدن علاقه دارم. از این پس هم سعی می‌کنم به طور غیر رسمی تئاتر ببینم چون جذابیت بیشتری برای خودم خواهد داشت. بخشی از مصرف فرهنگی برای بنده فیلم، موسیقی و تئاتر است. علقه ما فرهنگی‌ها به حوزه هنر یک علقه ذاتی و درونی است.
وی افزود: هر انسانی که روح و احساس دارد با هنر زندگی می کند و تئاتر هم بخشی از هنر ایرانی است، ایرانیان از سابقه تاریخی و تمدنی دیرینه در جامعه ایران برخوردار هستند. تئاتر مربوط به دیروز و امروز ایران نیست و ما در گذشته برنامه‌های آئینی زیادی داشتیم که قدمت بسیار دیرینه‌ای دارند. تئاتر در دل خود موسیقی و همه هنرها را تشکیل می‌دهد و ما نیازمند توجه و توسعه بیشتری هستیم.
سال ۹۶  بازسازی تئاتر شهر را تکمیل خواهیم کرد
وزیر ارشاد با تاکید بر جهش تئاتر در سال ۹۶ ، گفت: تلاش می‌کنیم تئاتر سال آینده یک جهش را تجربه کند.
این مدیر فرهنگی درباره بازسازی مجموعه تئاتر شهر، تاکید کرد: بخشی از این بازسازی انجام شده، همه تلاش می‌کنیم  سال ۹۶ این بازسازی تکمیل شود و شما شاهد تحول در این مجموعه خواهید بود. همه مردم خوشحال خواهند شد تئاترشهرشان زیبا و جذاب و پر مخاطب باشد. این مجموعه برای تهران یک مجموعه نوستالژیک است و حتما به آن توجه بیشتری خواهیم کرد.
توجه بیشتر هنر شهرستان‌ها از سیاست‌های وزارت ارشاد است
صالحی امیری بااشاره به تئاتر شهرستان‌ها، گفت: طبق گزارشی که من از مدیرکل این حوزه و آقای مرادخانی داشتم، سال آینده برای استان‌ها سال خوبی خواهد بود. حضور فعال استان ها ۴۵ درصد از جشنواره فجر را تشکیل می‌دهد و ۵۵ درصد تهرانی‌ها فعالیت کردند که این رقم خوبی است.
وزیر ارشاد از توجه بیشتر به شهرستان‌ها در همه حوزه‌های فرهنگی خبر داد و گفت: ما در نظر داریم به استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها را به منظور توزیع عادلانه فرصت های فرهنگی بیشتر توجه کنیم و سیاست قطعی وزارت ارشاد توجه به شهرستان‌ها است.
وی افزود: ۸۰ درصد جمعیت کشور در استانها قرار دارند و عدالت فرهنگی اقتضا می کند که همه آحاد ملت از این فرصت‌ها فرهنگی برخوردار باشند.
مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت سالن‌ها‌
صالحی امیری درباره بازسازی و ساخت سالنهای نمایش، مطرح کرد: ۴۰۰ پروژه  در سطح کشور در دست داریم که باید مردم و سرمایه گذاران هم کمک کنند. دولت به تنهایی توانایی تکمیل همه پروژه‌ها را ندارد، امسال ۴۰ پروژه را به بخش‌های مردمی واگذار کرده‌ایم و سال ۹۶ این حرکت شتاب بیشتر خواهد گرفت و تلاش می کنیم مشارکت بخش خصوصی، نهادهای عمومی، هنری و موسسات فرهنگی را بیشتر جلب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *