در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

محمد برهمنی : نمایش “زندگی در تئاتر” باعث آبروی جشنواره تئاتر فجر بود


نمایش “زندگی در تئاتر” نوشته دیوید ممت و کارگردانی محمد برهمنی یکی از نمایش هایی است که در بخش مسابقه تئاتر ایران دو سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است . اما پس از اجرای این اثر در جشنواره ، از سوی دبیرخانه ، به گروه اعلام شد که “زندگی در تئاتر” از بخش مسابقه حذف شده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با محمد برهمنی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

محمد برهمنی در رابطه با خارج شدن نمایش “زندگی در تئاتر” از بخش مسابقه تئاتر ایران دو جشنواره توضیح داد : روز بعد از اجرای نمایش مان که داوران به تماشای آن نشستند ، از دبیرخانه به من زنگ زدند و گفتند شما از داوری حذف شده اید . به این دلیل که در جشنواره سال ۹۲ (سی و دومین جشنواره تئاتر فجر) اجرا داشتید .

ما در جشنواره سال ۹۲ ، مهمان جشنواره بودیم و قانون دبیرخانه به این صورت است ، نمایشی که در جشنواره اجرا رفته باشد ، دیگر نمی تواند در دوره های بعدی جشنواره حضور داشته باشد . در صورتی که “زندگی در تئاتر” ، در جشنواره سی و دوم ، داوری نشد و در بخش مهمان حضور داشت .

او در ادامه گفت : گویا یک سری از کارگردانان که دوستان من هم هستند ، شاکی شده اند که ما قبلا اجرا رفته ایم و الان در بخش مسابقه حضور داریم که اعتراضشان را نمی فهمم . ما در سال ۹۲ به عنوان مهمان در جشنواره حضور داشتیم و داوری نشدیم . یعنی چون این نمایش در بخش میهمان بوده ، دیگر نمی تواند داوری شود ؟ !

امسال ، من ، هم نمایش “سیزیف” را برای اجرا آماده داشتم و هم “زندگی در تئاتر” را ، جشنواره می توانست “سیزیف” را بپذیرد ، ولی “زندگی در تئاتر” را قبول کردند و این اشتباه دبیرخانه بود .

کارگردان نمایش “زندگی در تئاتر” در مورد دلیل عدم حضور این نمایش در بخش مسابقه سی و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت : سال ۹۲ ، ما از تبریز آمده بودیم و در تهران غریب بودیم و نمی دانستیم که باید پیگیر همه چیز باشیم و فکر می کردیم چون به عنوان اثر برگزیده شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی انتخاب شده ایم ، به طور خودکار نمایش ما را در بخش مسابقه قرار می دهند . اما بعدا متوجه شدیم که این نمایش را در بخش مهمان گذاشته اند .

استقبال از “زندگی در تئاتر” ، در روز اجرای این نمایش در سال ۹۲ ، بسیار زیاد بود و مسئول سالن به ما گفت : ” زنگ بزنید و ببینید چرا در بخش مسابقه نیستید ، همه از نمایش شما تعریف می کنند . ” وقتی زنگ زدم ، گفتند که گروه ما اصرار نکرده است که در بخش مسابقه باشد ! با چند نفر صحبت کردم ولی نتوانستیم راه به جایی ببریم .

او در پاسخ به اینکه دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در مورد خارج شدن “زندگی در تئاتر” از بخش مسابقه چه پاسخی می دهد ، گفت : می گویند اشتباه کرده اند . یک قانون یک خطی وجود دارد که می گوید نمایشی که در جشنواره اجرا رفته ، نمی تواند در جشنواره سال های بعد حضور داشته باشد . تعدادی تبصره وجود دارد که با عوض کردن بازیگران می توان در بخش مسابقه حضور داشت ولی کارگردان که تغییری نمی کند و نمایش ، همان نمایش است !

او ادامه داد : این دوره از جشنواره آنقدر برای من و گروهم بد گذشت که هیچ چیز از آن نفهمیدیم . چون روز دوم ، اجرا داشتیم و بعد از آن  ، این مسائل پیش آمد ، شرایط بدی بود . “زندگی در تئاتر” جزو آبروهای این جشنواره بود ، استقبال زیادی از آن شده بود . در سال ۹۲ هم در حق این نمایش اجحاف شد و نگذاشتند در بخش مسابقه حضور داشته باشد ، امسال هم همینطور . اشتباه من این بود که باید نمایش جدیدم “سیزیف” را برای جشنواره می فرستادم .

محمد برهمنی در پایان در مورد حضور در دوره های آینده جشنواره تئاتر فجر گفت : کمی دلزده شده ام و برایم مهم نیست که در جشنواره شرکت کنم یا نه . آنقدر هم نسلان و دبیران جشنواره که باید از آن ها یاد بگیریم ، انرژی آدم را از بین می برند که بیشتر به شرکت در جشنواره های خارجی فکر می کنم تا ایرانی . به هر حال “زندگی در تئاتر” دیده شد و تماشاگر آن را دوست داشته است  و این برای من بسیار ارزشمند است . ولی جایزه هم مهم است ، مانند این که بگوییم معلمی ، شغل انبیاست ، در حالیکه معلمی هم ، پول و تشویق می خواهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *