در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

محمد مظفری : تنها پناهگاه و مأمن آیین های نمایشی ایران ، جشنواره نمایش های آیینی و سنتی است


نمایش خیابانی “لیوا” به نویسندگی و کارگردانی محمد مظفری یکی از نمایش هایی است که در نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی  از بندر گناوه در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردانی این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

راجع به آیینی که در نمایش “لیوا” اجرا کردید ، توضیح دهید .

آیین لِیوا یا زار از جمله آیین های نمایشی و درمانی جنوب ایران است که در استان هرمزگان و بوشهر برگزار می‌شود . لیوا از جمله آیین هایی است که براساس حرکات نمایشی و موسیقی اجرا می‌شود . اعتقاد و باور مردم این است که معمولا بیماران روحی و روانی ، از طرف کسانی غیرزمینی ، اهل هوا یا اجنه ، اذیت شده اند و این آیین برای آن ها و بقیه بیماران اجرا می‌شود ‌. بابازارها و مامازارها این آیین را در شب های خاصی از هفته برای بیماران برگزار می‌کنند که منجر به درمان آن ها می‌شود . این آیین سیصد یا چهار صد سال قدمت دارد اما یقینا پیش از این هم بوده است و از جمله آیین های دیرین استان بوشهر است و ما آن را در قالب نمایش اجرا کردیم .

آیا این آیین هنوز زنده است ؟

هنوز هم در جزیره خارک استان بوشهر ، شب های چهارشنبه برگزار می‌شود . به هرحال بابازار و مامازارهای قدیمی و جوانی هستند که این آیین را به صورت هفتگی برگزار می‌کنند .

تمرینات و پژوهش هایتان چقدر زمان برد ؟

ما حدود سه چهار ماه تمرین کردیم البته من قبل از آن ، چند ماه روی بحث پژوهشی اش کار کردم .

نظرتان راجع به جشنواره امسال و کوتاه تر شدن آن چیست ؟

تنها پناهگاه و مأمن آیین های نمایشی ایران ، جشنواره نمایش های آیینی و سنتی است . باید به این جشنواره رسیدگی شود و نباید از کیفیت آن کاسته شود . چون ما جای دیگری برای اجرای آیین های نمایشی و خرده آیین های نمایشی مان که مردم بتوانند با آن ها آشنا شوند ، نداریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *