مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا با تئاتر سنتی ایران آشنا شدند


مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا با حضور در کاخ گلستان و بازدید از این مجموعه تاریخی با ظرفیت‌های تئاتر سنتی ایرانی از جمله خیمه شب بازی ، تعزیه و نقالی آشنا شدند.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری نشست مدیران هنرهای نمایشی منطقه غرب آسیا، مدیران تئاتر کشورهای الجزایر ، لبنان ، افغانستان ، تونس ، سوریه ، جمهوری آذربایجان ، عمان و قطر در حاشیه برگزاری نخستین نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا در تهران همراه با مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندان تئاتر ایران از کاخ گلستان بازدید کردند.

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این بازدید گفت: یکی از اهداف برگزاری این نشست و بازدیدهای پیرامون آن معرفی ظرفیت‌های تئاتری ایران و همچنین فستیوال‌های بین المللی کشورمان به غرب آسیا با هدف پررنگ‌ کردن حضور گروه‌های نمایشی و هنرمندان منطقه است.

وی معرفی ساختار تئاتر ایران و فستیوال‌های آن به کشورهای آسیایی را ضروری دانست و گفت: امروز برنامه ابتدایی این سمینار سه روزه شامل معرفی مجموعه تئاتر شهر به مدیران شرکت کننده در همایش بود اما پیش از آن با حضور در مجموعه تاریخی کاخ گلستان مدیران نمایشی غرب آسیا با برخی از انواع نمایش‌های آیینی و سنتی ایران آشنا شدند.

مدیر کل هنرهای نمایشی ادامه داد: برگزاری آیین نقالی توسط داود فتحعلی بیگی از هنرمندان برجسته و پیش کسوت نمایشی ایران ، خیمه شب بازی و نمایش مبارک و همچنین شکل‌هایی از اجرای تعزیه ، نمایش‌های آیینی و سنتی هستند که امروز در حاشیه بازدید این مدیران از کاخ گلستان اجرا شدند.

وی یادآور شد: مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا بعد از بازدید از کاخ گلستان به مجموعه تئاتر شهر رفته و با فعالیت‌های آن آشنا خواهند شد و سپس به تماشای نمایش «آخرین انار دنیا» ساخته ابراهیم پشت کوهی خواهند نشست.

شفیعی همچنین به نیابت از داود فتحعلی بیگی از مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا دعوت کرد تا در فستیوال نمایش‌های آیینی و سنتی همراه با هنرمندان کشورشان حضور پیدا کنند

تالار آیینه و نقاشی های کمال الملک توجه مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا را به خود جلب کرد.

تئاتر فستیوال

نقالی داستان رویارویی و نبرد سهراب با گردآفرید اولین بخش از نمایش های آیینی و سنتی بود که توسط داود فتحعلی بیگی، پیشکسوت تئاتر و دبیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی برای مهمانان اجرا و با استقبال حاضران مواجه شد.

خیمه شب بازی عروسک مبارک هم توجه مهمانان آسیایی حاضر در محوطه کاخ گلستان را به خود جلب کرد و در پایان، مبارک با تماشاگرانش عکس یادگاری گرفت.

در ادامه برنامه های این روز مدیران حاضر در نشست پس از بازدید از مجموعه تئاتر شهر جلسه ای یک ساعت و نیمه را با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی ، مدیر امور بین الملل اداره کل و مدیر مجموعه تئاتر شهر پشت سر گذاشتند که طی آن مهدی شفیعی به ارائه توضیحاتی درباره تئاتر ایران پرداخته و در آن به تعداد سالن های تهران ، اجرای آثار نمایشی و میزان تماشاگران تئاتر و جشنواره های بین المللی کشور ، فعالیت تئاتر در استان های مختلف و … اشاره کرد.

نکته جالب توجه در گفت و گو های انجام شده تعجب مدیران تئاتر منطقه از میزان استقبال مخاطبان ، حضور نسل جوان و تعداد اجراهای نمایشی در تهران بود.

در ادامه این جلسه هر یک از حضار به ارائه پیشنهاد هایی برای دستیابی به یک توافق همکاری مشترک پرداخته و ظرفیت های تئاتر کشور متبوع خود برای همکاری مشترک را بیان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *