در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

آرش شریف زاده : در مدت دبیری مرضیه برومند ، جشنواره رو به رشد بوده است.


آرش شریف زاده ، کارگردان نام آشنای عرصه ی تئاتر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان که در شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی ، نمایش “بنیامین و بن تن” را به روی صحنه برد ، در این دوره از جشنواره ، به عنوان صداپیشه و عروسک گردان در نمایش “اسرار کتاب قرمز” به کارگردانی عادل بزدوده حضور دارد . همچنین نمایش “دزد لالایی ها” را نیز کارگردانی کرده است . شریف زاده طی گفت و گو با خبرنگار تئاتر فستیوال ، از اجرای این دو نمایش در جشنواره نمایش عروسکی و دبیری مرضیه برومند در سه دوره ی اخیر گفت که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

آرش شریف زاده با بیان اینکه در نمایش “اسرار کتاب قرمز” صداپیشه بوده و بخش خیلی کوچکی را عروسک گردانی کرده است ، در مورد تمرینات مربوط به این نمایش توضیح داد : حدود ۵ ماه است که این نمایش را شروع کرده ایم و با توجه به صحبتی که آقای بزدوده در مورد متن با ما کرد ، بیشتر انرژی مان را روی متن گذاشتیم . سیستم کار آقای بزدوده این گونه است که خوشبختانه خودرای نیست ، روی متن خیلی کلنجار رفتیم تا برخی از صحنه ها و دیالوگ هایی را که تقریبا مشابه است ، حذف کنیم و لب کلام را بگوییم ، در این مدت روی این قضیه کار می کردیم .

به خاطر اینکه تعداد عروسک ها خیلی زیاد بود ، ساخت عروسک ها خیلی طول کشید و به تعداد زیادی عروسک گردان نیاز داشت . کار خیلی دشوار بود ، به خاطر اینکه ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در فضای خیلی کوچکی تمرین می کردیم و این پنج پرده که در سالن اصلی تئاتر شهر از آن ها استفاده کردیم ، تبدیل به سه پرده در کانون پرورش فکری شده بود . کار خیلی فشرده و سخت بود و بچه های عروسکی خیلی زحمت کشیدند .

وی همچنین در مورد جدا بودن وظایف عروسک گردان ها از صداپیشه ها در این نمایش گفت : ایده ی آقای بزدوده این بود که صداپیشه ها از عروسک گردان ها جدا باشند . در نمایش سایه ، پرده ای جلوی عروسک گردان ها قرار دارد و اگر صداپیشه هم باشند ، به مشکل صدا برمی خوریم و مقداری اذیت می شوند به همین خاطر آقای بزدوده این پیشنهاد را دادند که صداپیشه ها کاملا از عروسک گردان ها جدا باشند ، در نتیجه یک گروه صداپیشه داشتیم و یک گروه هم عروسک گردان .

شریف زاده که با کارگردانی نمایش “دزد لالایی ها” نیز در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد ، در توضیح این اثر گفت : نویسنده “دزد لالایی ها” آقای بهرام جلالی پور و فائزه فیض هستند که می توان گفت این چهارمین یا پنجمین نمایشی است که با این زوج هنری به عنوان نویسنده کار می کنم . “دزد لالایی ها” یک نمایش کاملا فانتزی است یعنی بچه ها را به عالم لالایی و رویا می برد . اتفاقاتی که در خانه ی هر کسی می تواند پیش بیاید به طور مثال اینکه بچه ها معمولا ناخودآگاه از یک سری چیزها مثل سایه می ترسند ، باعث شد نویسنده ، در مورد چنین قضیه ای ، متنی را بنویسد که متن خیلی خوبی است و به صورت هم عروسکی و هم زنده اجرا می شود .

تلاش کردم فانتزی نمایش را خیلی زیاد کنم چون بچه ها ، تصویر ، رنگ و ترکیب بندی را خیلی دوست دارند . امیدوارم ششم شهریور اجرای خیلی خوبی داشته باشیم .

کارگردان نمایش “دزد لالایی ها” در مورد امکان اجرای عموم این نمایش اظهار کرد : به امید خدا درگیر این هستیم که حتما اجرای عموم برویم ولی هنوز سالن آن مشخص نشده است . سالنی که برای اجرای این نمایش نیاز داریم ، سالنی تقریبا شبیه همین سالن قشقایی است که در جشنواره اجرا می رویم یعنی برای اجرا سالن خیلی بزرگی نمی خواهیم .

آرش شریف زاده در مورد دبیری مرضیه برومند و روند رو به رشد جشنواره گفت : جسارتی نباشد ، بارها گفته ام که نسبت به دبیرهای دیگر جشنواره خانم برومند این اتفاق را خیلی خوب انجام می دهند . دبیری نیستند که نتوانیم به ایشان دستیابی پیدا کنیم و برای پیدا کردن شان وقت زیادی صرف کنیم . خانم برومند اصلا اجازه نمی دهند چنین اتفاقی پیش بیاید ارتباط بسیار خوبی بین دبیر جشنواره و بچه های عروسکی وجود دارد . به طور مثال حتی در ارتباط با سالن اجرا ، هیچ مشکلی نداریم و در مورد کوچکترین چیزها می توانیم خیلی راحت با خانم برومند صحبت کنیم . این قضیه باعث می شود که بچه های عروسکی با جان و دل کار کنند .

بچه ها برای اینکه اتفاق های خوبی در جشنواره بیافتد ، بسیار تلاش می کنند و دلیلش این است که خانم برومند خیلی حرفه ای با بچه ها کار می کنند و بسیار سخت گیرند ، بچه ها هم می دانند که این سخت گیری ، به دردشان می خورد . در سه دوره ای که ایشان دبیر بوده اند ، من هر سه دوره در جشنواره کار داشته ام و واقعا روند جشنواره روبه رشد است . بچه های عروسکی همه منتظرند که این دو سال به یک سال تبدیل شود و ما بتوانیم در جشنواره نمایش اجرا کنیم .

۲ نظر ثبت شده است .

  1. مریم کمالنزاد گفت:

    خسته نباشید
    حالتون خوش باشه همیشه که دل بچه ها رو شاد می کنیننن

  2. Mostapha گفت:

    Khanoom boromad emsal hamero razi kardan
    Khoda beheshon kheir ba salamamti bede

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *