در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

مجید بشکال : امیدوارم نگاه مدیران ارشد ، نسبت به نمایش عروسکی تغییر کند .


نمایش ” مکبث ” به کارگردانی مجید بشکال در هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی ، به روی صحنه رفته است . خبرنگار تئاتر فستیوال گفت وگویی با این کارگردان تئاتر عروسکی که در شهر بندرعباس فعالیت می‌کند ،  انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

 

ایده اجرای نمایش مکبث به عنوان یک نمایش عروسکی چگونه شکل گرفت ؟

 دنیای امروز پر از مکبث های زنده است ، پر از جنایت . همین جمله کوتاه شروع ایده اجرای نمایش مکبث بود . در تفسیرهای عرفانی ما انسان دارای ابعاد مختلف است . بر همین اساس تصمیم گرفتم برای ایجاد چنین تعریفی و در قالب تکثر شخصیتها به سر وقت اجرای عروسکی بروم و ابعاد مختلف یک شخصیت را با استفاده از عروسک نشان دهم .

به نظر می رسد از آئینی جنوبی در این نمایش استفاده کرده اید . در این رابطه توضیح دهید .

برقع یا روپوش در همه جای دنیا تعریف مشترک دارد و در منطقه ی ما در فرم و شکل ، متنوع و منحصر به فرد است . چیزی که اول از همه برایم اهمیت داشت شخصیت پنهان پشت آن است .  برای اینکه اجرا را مال خود کنم به سر وقت این پوشش بومی رفتم اما نه با نگاه تزئینی . با این تعریف من برای طراحی عروسک ها از فرم برقع استفاده کردم و بالطبع حال و هوای نمایش هم تحت تاثیر آن شکل گرفت .

آیا این نمایش را پیش از این هم روی صحنه اجرا کرده اید ؟

استارت اولیه نمایش ” مکبث ” برای حضور در این جشنواره بود اما در مرداد ماه چند اجرای محدود در بندرعباس داشتیم .

درباره گروه و تمرینات تان توضیح دهید .

 گروه تئاتر کارگاه از سال ۱۳۸۲ شکل گرفت . اما فعالیت عروسکی این گروه از سال ۱۳۸۸ و با اجراهای نمایش هایی برای کودکان شروع شد . هشتاد درصد گروهی که در نمایش ” مکبث ” با من همکاری داشتند برای اولین بار روی صحنه می رفتند . تمرینات ما از نیمه دوم فروردین ماه شروع شد و در مجموع چهار ماه طول کشید .

آیا حمایت هایی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرعباس دریافت کرده اید ؟

نمی توانم بگویم حمایت نشد ، اما با توجه به شرایط و هزینه های اجرای نمایش عروسکی و زمان این حمایت ها ، تاثیر چندانی در روند کار ما نداشت.

در رابطه با تجربه حضور در جشنواره نمایش های عروسکی بگویید . پیش تر هم در جشنواره حضور داشته اید ؟

 من اولین دوره ای است که در جشنواره حضور دارم . اما تجربه بسیار خوبی برای من و گروهم بود . می توانم بگویم از این به بعد از تئاتر عروسکی هرمزگان بیشتر خواهید شنید .

صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید .

 من تشکر می کنم از سرکار خانم برومند که با همه مشکلات موجود ، این جشنواره را مدیریت و برگزار کردند . نگاه مثبتی که ایشان به تئاتر عروسکی شهرستان دارند قوت قلبی خواهد بود که شاهد رشد تئاتر شهرستانها باشیم . همچنین از تمام دوستان خوبم در دبیرخانه جشنواره که شبانه روز تلاش کردند و این جشنواره در این شرایط سخت برگزار شد ، تشکر می کنم . امیدوارم که نگاه مدیران ارشد ما هم نسبت به نمایش عروسکی تغییر کند و شاهد اجراهای بیشتر در سالنهای تخصصی تر باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *