در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

رضا روان : کیفیت نمایش های کودک ایرانی ، در این دوره از جشنواره بهتر از نمایش های بین الملل بود


نمایش “افسانه بایبری” به نویسندگی محمد موسوی و کارگردانی رضا روان از همدان یکی از نمایش هایی است که در بخش صحنه ای بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

نازنین محب اهری – تئاتر فستیوال : در رابطه با قصه نمایش “افسانه بایبری” برای مخاطبان ما توضیح دهید .

نمایش “افسانه بایبری” یک ماجرا و قصه قدیمی در بایبری است که هر ساله در این شهر یک جشن برگزار می شود و به قهرمان آن شهر جایزه می دهند . در چند سال اخیر در شهر بایبری ، اولیور شاه از دنیا رفته و پسرش بر تخت پادشاهی نشسته است ، او تمامی مردم را بوسیله سوپی که از کتاب نادانی تهیه کرده و به آن ها داده ، نادان کرده است و توسط جادوگر تمامی اهالی طلسم شده اند . کودکی وارد این شهر می شود که دانا است و تمامی طلسم ها را می شکند و جادوگر را به جادوگر خوب تبدیل می کند و شهر بایبری را نجات می دهد .

این نمایش برای چه رده سنی است ؟

این نمایش هم برای کودکان و هم برای نوجوانان مناسب است و برای هر دو رده سنی پیام ، شگفتی و جذابیت دارد .

نمایشی در جشنواره دیده اید ؟

بله ، بیشتر نمایش های بین الملل را دیده ام .

سطح کیفی آثار حاضر در این دوره از جشنواره به نظر شما چطور بود ؟

کیفیت نمایش های کودک ایرانی این دوره از جشنواره بهتر از نمایش های بین الملل بود . کارهای خارجی نسبت به شرایط شان خیلی قابل قبول نبودند . قصه های خوبی نداشتند ، همه کارها پرفورمنس بودند و تکراری . در بین کارهای بین الملل ، قصه ای نبود که بتواند کودک امروز را درگیر خود کند . نمایش هایی که در ایران تولید می شود هم قصه های خوبی دارد و هم برای کودکان جذاب است .

از روند برگزاری جشنواره راضی بودید ؟ بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را نسبت به ادوار پیشین چطور ارزیابی می کنید ؟

امسال جشنواره برنامه ریزی خوبی داشت . آقای احسانی مدیر کل تئاتر استان همدان در این جشنواره حضور داشتند که با تئاتر تهران تعامل خوبی دارند . آقای قناد از هنرمندانی هستند که در زمینه کودک فعالیت می کنند و با کارهای کودک بسیار آشنا هستند . آقای قلعه نیز که یکی از متولیان کار کودک هستند ، در این جشنواره حضور دارند و می توان گفت این جشنواره از لحاظ کیفی نسبت به جشنواره های قبل بهتر بوده است .

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چندین دوره است که در همدان برگزار می شود . آیا این اتفاق در جذب مخاطب در همدان برای کار با کودکان و اجرای نمایش های کودک  تاثیر داشته است ؟

قطعا خانواده ها نمایش کودک را برای فرزندان خود بیشتر می پسندند . اکثرا هر خانواده ای دوست دارد برای فرزندان خود فرهنگسازی کند . این اتفاق در همدان رخ داده است و از وقتی که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان  از سال ۷۰ در این شهر برگزار شده ، مردم همدان با نمایش های کودک آشنا هستند و وقتی نمایش های کودک در این شهر به روی صحنه می رود ، استقبال زیادی از آن می شود و تماشاچیان خوبی داریم .

اگر انتقاد و یا پیشنهادی نسبت به برگزاری جشنواره دارید ، بفرمایید .

تنها انتقاد من این است که گروه هایی که برای بخش بین الملل جشنواره انتخاب می شوند ، از لحاظ کیفی و کمی بیشتر بررسی شوند و کارهای با کیفیت تری به جشنواره بیاوریم . اکثر کارهایی که در بخش بین الملل حضور دارند یا بزرگسال هستند و یا وقتی اجرا می شوند ، مخاطب با آن ارتباطی برقرار نمی کند .

اگر صحبت پایانی دارید ، بفرمایید .

از تمامی متولیان این جشنواره از جمله آقای شهرام کرمی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و عواملی که به ایشان کمک کردند ، همچنین عواملی که در همدان بودند از مدیرکل تا غیره که این جشنواره را به نحو احسن برگزار می کنند ، تشکر می کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *