در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

فردریک پتی : تبادل فرهنگی و هنری بین انسان ها بسیار مهم است .


فردریک پتی، مدیر کمپانی Théâtre de la Massue که با نمایش «کوچکترین نمایش انتهای دنیا» در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک حضور دارد ، طی گفت و گو با خبرنگار تئاتر فستیوال ، در مورد تکنیک های استفاده شده در این نمایش ، اجرا در کشورهای مختلف و حضور در ایران گفت که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

فردریک پتی در توضیح “کوچکترین نمایش از انتها دنیا” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : این نمایش در مورد زندگی است و اینکه انسان ها چگونه دنیا را نابود می کنند ، بدون آنکه به آن نگاه و توجه ای داشته باشند  . مسیری را نشان می دهد که چگونه انسان های عصر جدید با احترام نگذاشتن به جهان ، آن را به نابودی می کشند .

در واقع قصه ی میان عروسک گردان و عروسکی که آن را به حرکت در می آورد ، است . آن ها در جهان زیرین هستند و مردمی هم در جهان بالایی منتظر رخ دادن اتفاقی هستند و بین این دو جهان سوء تفاهم و عدم درکی وجود دارد که امیدوارند راهی میانشان گشاده شود .

مدیر کمپانی Théâtre de la Massue در مورد مدت زمان و نحوه ساخت عروسک های “کوچکترین نمایش از انتهای دنیا” توضیح داد : برای هر کدام از عروسک ها بیش از دو الی سه ماه زمان گذاشته شده است . این عروسک ها از فوم بازیافتی تولید شده اند و در نتیجه ساخت شان زمان زیادی برده است ، در نتیجه ما بعضی از عروسک ها را از یک اجرای دیگر ، دوباره استفاده کرده ایم و این ها اغلب عروسک هایی هستند که ما آن ها را می شناسیم و یا با آن ها بزرگ شده ایم .

وی همچنین در مورد مدت زمانی که برای آماده سازی این نمایش صرف شده است ، اظهار کرد : حدود دو ماه روی این نمایش کار شده اما به شکل کلی و در مجموع ، مدت زمان بسیار بیشتری تمرین و تلاش روی آن انجام شده است . ازکیل گارسیا رومئو به عنوان کارگردان و طراح صحنه مدت بسیاری روی این اثر کار کرده و همانطور که دیدید ، صحنه این نمایش بسیار پیچیده است . شما در آن ، خلق بسیاری از چیزها را می بینید ، قصه لامپ ها که خاموش و روشن می شوند و اشیاء زیادی که در فضا بالا و پایین می روند و پرواز می کنند .

درواقع برای اجرای این نمایش دو ماه تمرین لازم بوده اما در حقیقت به اندازه ی یک عمر وقت برده است .

پتی با بیان اینکه اولین باری است که به ایران می آید ، گفت : ما پیش از این در اروپا ، روسیه ، کشورهای اروپای شرقی ، آمریکای جنوبی و همچنین آمریکا اجرا داشته ایم و اولین بار است که در خاورمیانه نمایشی را اجرا کرده ایم . خیلی جالب است که تجربیات مان را با مردم سهیم شویم و واقعا مخاطبان مرا تحت تاثیر قرار دادند .

او در مورد واکنش متفاوت مخاطبان در کشورهای مختلف نیز گفت : مخاطبان در ایران واکنش خیلی متفاوتی نسبت به تماشاگران کشورهای دیگر نداشتند چرا که اتفاق عجیبی در صحنه رخ نمی دهد . همه ی مخاطبان موقعیت یکسانی دارند و در یک لحظه خاص ، احساسی می شوند و جالب است که در همه ی جهان یک واکنش را می بینید .

این کارگردان تئاتر در مورد نمایشی از ایران که در مدت حضورش در جشنواره نمایش عروسکی دیده بود ، اظهار کرد : یک اجرای فوق العاده به نام “قبل از صبحانه” دیدم که آن را بسیار دوست داشتم و به نظرم برای کارگردان آن یک اجرای اکازیون (با شوخی) محسوب می شد . البته ما همه از یک خانواده هستیم (خانواده نمایش عروسکی) و من این نمایش را خیلی دوست داشتم .

فردریک پتی در پایان در مورد تجربه حضور در ایران گفت : از حضور در ایران بسیار خوشحال هستم به ویژه حضور در جشنواره بین المللی نمایش عروسکی و برای من بسیار مهم بود که در این جشنواره حضور داشته باشم . معتقدم که ما انسان ها در سرتاسر جهان باید با هم ارتباط برقرار کنیم و این تبادل فرهنگی و هنری بین انسان ها بسیار مهم است . من از اینجا بودن بسیار خوشحالم و از جشنواره نیز برای دعوت کردن از من تشکر می کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *