در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

محمدتقی اسماعیلی : گروه ما بر اساس شعار “فولکلور بیاندیشیم و جهانی عمل کنیم” پیش می رود.


نمایش “آی ایشیق” نوشته مهدی خلیل زاده و به کارگردانی محمدتقی اسماعیلی که از اردبیل در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی حضور پیدا کرده ، براساس قصه ای فولکور است که به عاشیق های زن می پردازد . به بهانه ی حضور این نمایش در جشنواره عروسکی خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

محمدتقی اسماعیلی به بیان اینکه “آی ایشیق” به معنای ماه تابان است ، در مورد داستان فولکلور این نمایش توضیح داد : ما آذربایجانی ها ، از بچگی با قصص آذری ، از طریق مادرها ، پدرها ، پدربزرگ ها ، مادربزرگ ها آشنا می شویم . زمانی که این قصه ها را در آثار مکتوب مطالعه کردم ، دغدغه ی این را پیدا کردم که از خودمان بگویم . بعد ها که وارد عرصه هنر به خصوص نمایش عروسکی شدم ، دیدم قصه های آذربایجانی که ما داریم ، زمینه ساز بسیاری از نمایش های عروسکی است چون دنیایی بسیار تخیلی و بسیار فانتزی دارد که در دل این فانتزی ها  می‌توان مسائل انسانی و پندها و اندرزها را به خصوص با یک زبان و نگاه نو برای تماشاگر امروزی داشته باشیم .

وی در این مورد ادامه داد : در واقع به دنبال این پندار و به دنبال شعار “فولکلور بیاندیشیم و جهانی عمل کنیم” ، گروه ما پیش می‌رود و آثاری که تولید می‌کند ، بر این اساس است . از این رو عاشیق ها ، خنیاگران و پیغامبران فرهنگی ، با سخن های بسیار حکیمانه و نغزشان و با سازشان ، دیار به دیار می‌رفتند و‌ این فرهنگ و اندیشه و بسیاری چیز های دیگر که از ویژگی های یک عاشیق است را به مردم منتقل می‌کردند .

در این نمایش ، دغدغه مان این بود که چرا همیشه در تاریخ ما ، عاشیق های مرد ، مطرح ، برجسته و مکتوب شده اند و چرا زن ها که در تاریخ مان عاشیق های زن بسیاری داشته ایم ، چنین اتفاقی برایشان نیافتاده است . قصه “آی ایشیق” به عاشیقِ زن می پردازد که به پاسداشت زن های هنرمند و عاشیق تولید شده است .

کارگردان نمایش “آی ایشیق” در توضیح نحوه ی انتخاب این نمایش در جشنواره نمایش عروسکی گفت : طبق فراخوانی که هر دوره منتشر می شود ، در جشنواره شرکت کردیم و مراحلی را گذراندیم . از بهمن ماه ، ارسال اسکیس ، متن ، طرح و ایده و سپس بازبینی اول و بازبینی دوم شروع شد تا اینکه خوشبختانه از میان پانصد اثر رسیده در این بخش که قرار بود دوازده نمایش باشد اما سیزده اثر انتخاب شد ، نمایش ما هم به جشنواره راه پیدا کرد . از بین سیزده اثر منتخب ، چهار نمایش از شهرستان ها بوده بدون آنکه در این دوره و دوره های قبل به این آثار نگاه شهرستانی بودن ، داشته باشند .

اسماعیلی در مورد سابقه ی حضور خود در جشنواره نمایش عروسکی اظهار کرد : خوشبختانه من از نوزده سالگی در جشنواره نمایش عروسکی شرکت کرده ام و الان چهل و هفت سالم است . از هفده دوره جشنواره ، یازده دوره اش را  به لطف خدا توانستم با گروهم در این جشنواره حضور داشته باشم . این لطف خدا و تلاش بچه ها و حمایت خانواده های فرهنگی بوده است .

وی در مورد اجرای نمایش “آی ایشیق” در اردبیل و استقبال مردم گفت : خوشبختانه این اثر و شاید آثار قبلی گروه ، مورد استقبال واقع شده است . ما حدود ده روز پیش ، چهار ، پنج روز این نمایش را اجرای عموم داشتیم که هر روز هم دو اجرا و خوشبختانه ستقبال مردم خیلی خوب بود .

این کاگردان تئاتر در مورد مشکلات تئاتر در شهرستان تصریح کرد : برای حضور در جشنواره خیلی سختی کشیدیم ، به خاطر نبود مکان برای تمرین و … قصه ی این غصه های تئاتری بودن در کشور ما به خصوص در شهرستان ها دیگر نخ نما شده است و اگر بخواهیم به آن بپردازیم ، حالمان خوب که نمی‌شود هیچ ، بد هم می‌شود ،. اگر بخواهم بگویم که چه سختی هایی کشیده ایم ، که البته با کلام نمی شود گفت ، حتما شما هم غصه دار می‌شوید .

محمدتقی اسماعیلی در پایان در مورد حمایت مسئولین از گروه های تئاتری گفت : ولی حمایتی که می‌فرمایید به خاطر شرایط اقتصادی کشور که الان در این وضعیت گیر کرده ایم و اردبیل هم از آن مستثنا نیست ، همه مان دست به گریبان مشکلاتی هستیم . به زعم خودشان تا آنجایی که می‌توانسته اند ، حمایت کرده اند ولی به هیچ عنوان حمایت مالی و معنوی در شأن هنرمند انجام نمی شود . ولی دوستان و هنرمندانی هستند که همیشه با بودن وجودشان ما را حمایت کرده اند ، به خصوص خانواده های محترم عوامل این نمایش ، که قریب به پنج ، شش ماه است درگیر این کار هستیم . بی هیچ اغراقی مدیون بچه ها ، محبت شان هستم ، به خصوص حمایت خانواده ها خیلی به ما کمک کرد تا بتوانیم در این جشنواره شرکت کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *