در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

مریم معترف : کم شدن تعداد نمایش های بخش بین الملل به جشنواره آسیب می زند


“ سفر به غرب … ” به کارگردانی یونگ چی لین یکی از آثار بخش بین الملل هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی است که بدر تالار هنر به روی صحنه رفت . مریم معترف یکی از کسانی بود که به دیدن این نمایش نشست . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال نظر وی را راجع به این نمایش جویا شد که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

مریم معترف با بیان اینکه تنها مورد خوب این نمایش لباس عروسک های آن است ، گفت : ” سر و صدای موسیقی همه را بی نهایت اذیت می  کرد . طراحی صحنه نمایش بد بود ، کسانی که سمت چپ نشسته بودند گروه ارکستر را نمی دیدند . کسانی که سمت راست بودند بالانویس را نمی دیدند . کسانی هم که ردیف های جلویی سالن نشسته بودند ، آنقدر صحنه عروسک گردان ها بالا بود که اصلا دیده نمی شدند و فقط سرهای عروسک ها را می دیدند . افرادی که در ردیف های عقب تر نشسته بودند بهتر می دیدند . ”

وی در ادامه افزود : “ این نمایش داستان هم نداشت ، فقط در حال جنگ بودند . بچه ای را ندیدم که خوشش بیاید . نمی دانم مخاطب ‌این نمایش بزرگسال بود یا کودک . البته سبک جالبی داشت . مثل نمایش های خیمه شب بازی خودمان بود . ولی من خیمه شب بازی خودمان رابیشتر دوست دارم .چرا که بیشتر نظر را جلب می کند وصمیمی تر است . این نمایش فقط طراحی عروسک هایش قشنگ بود ، و الا موسیقی ان خیلی اذیت کننده بود . ”

این بازیگر و کارگردان تئاتر در رابطه با آثار بخش بین الملل هفدهمین جشنواره عروسکی گفت :  ” نمایش دیگری را غیر از نمایش تایوان از بخش بین الملل ندیدم . به نظرم تعداد نمایش های خارجی حاضر در جشنواره امسال خیلی کم بود . البته می دانم مشکلاتی هست و ناچار بودند تعداد آن را کم کنند . ولی این به جشنواره لطمه میزند . اجرا شدن چنین نمایش هایی حتما به دلیل مشکلات مالی است . چنین گروهی حتما هزینه کمتری خواسته اند . گروه های خوب از قبل رزرو هستند و جاهای دیگر برنامه دارند . و طبیعتا دعوت از آنها هزینه بیشتر هم می خواهد . فکر می کنم به این دلیل است که این گروه ها دعوت شده اند ، وگرنه هم خانم برومند را می شناسم و هم جشنواره دوره قبل را دیده ام . معمولا به چنین کارهایی بسنده نمی کنند ولی شاید به اجبار بوده است . ”

ایشان در ادامه افزود : “نظم و ترتیب جشنواره خوب است . همچنین استقبال مردمی خوب است . نمایشهای حاضر در جشنواره نیز کم و بیش نقاط مثبت و ضعفی داشتند . ”

همچنین مریم معترف در رابطه با شرایط امروز تئاتر عروسکی در ایران گفت : ” به نظرم شرایط تئاتر عروسکی بهتر شده است . در پارک لاله در طول سال نمایش های عروسکی اجرا می شود .این خیلی خوب است و امیدوارم ادامه داشته باشد . چون دو سالن دارد و اگر هردو فعال باشد خیلی خوب است . تالار هنر هم هست ولی نمایش عروسکی خیلی کمی در آن اجرا می شود . اما در مجموع به نظرم اوضاع تئاتر عروسکی بهتر شده و پیشرفت کرده است. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *