پابلو دوران : امیدوارم تئاتر ماسک در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان ادامه پیدا کند


نمایش « نیمارا » ، به کارگردانی پابلو دوران (Pablo Durán) در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه رفت . پابلو دوران به همراه دیانا کاستا (Diana Costa) از گروه تئاتر نیمارا ، بازیگران این نمایش بودند که با تکنیک ماسک به ایفای نقش پرداختند . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این گروه ایتالیایی انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

مینا محمدی پور  تئاتر فستیوال : لطفا خودتان را معرفی کنید و در مورد قصه نمایش و عروسک هایی که روی صحنه حضور داشتند ، توضیح دهید .

اسم من پابلو و ایشان خانم دیانا از کمپانی تئاتر نیمارا هستیم . با نمایش «دیدگاه با شکوه» در این جشنواره حضور داریم . ماسک هایی هم که می بینید از تولیدات این کمپانی است . نمایش با ماسک هایی اجرا می شود که صورت را می پوشاند و هر یک از این ماسک ها شخصیت منحصر به فرد خود را دارد ، شخصیت های متعددی با این ماسک ها اجرا می شود . دیالوگ ندارند و فقط پرفورمنسی با حرکت ماسک و بدن است .

شما دو بازیگر این نمایش هستید که در قالب چند پرسوناژ به روی صحنه می آیید و با ماسک های مختلف ایفای نقش می کنید . درباره ی تکنیک هایی که برای به کارگیری این ماسک ها استفاده می کنید بگویید .

زمانی که ما می خواهیم نمایشی را با ماسک شروع کنیم ، اولین مرحله این است که ماسک ها ساخته شوند ، سپس ما ماسک هایی را که خلق کرده ایم ، روی صحنه می گذاریم و به این فکر می کنیم که چطور می توانیم این نقش ها را بازی کنیم و اینکه کدامیک از این نقش ها با بدن کدامیک از بازیگران خانم یا آقا می سازد و هماهنگ است . کم کم شروع به کشف شخصیت و نحوه حرکات بدن او می کنیم که در انتها به خلق آن شخصیت منجر می شود . سپس تاریخچه آن شخصیت را از ابتدا ، خلق می کنیم و اینکه چه چیز به آن شخصیت  اضافه شود . بازیگران به تدریج با حالت بدن خود ، آن شخصیت را پیدا می کنند و سپس شروع به بداهه پردازی می کنند و خودشان را به دنیای آن کاراکتر نزدیک می کنند . همچنین در این اجرا از کمدی دلارته الهام گرفته شده است . در قسمت هایی که بازیگران به شکل اگزجره و غلو شده ، رفتار می کنند یا با بدن خود اجرا می کنند ، از این الهام گرفته شده است . تاثیرگذاری این ماسک ها بیشتر در خلق تصویری است که در حالت صورت این ماسک ها وجود دارد ، سن آن شخصیت و حالت بدن آن کاراکتر و خط و خطوط هایی که روی ماسک وجود دارد به بازیگر کمک می کند تا به شخصیت خود برسند و آن را خلق کنند .

با توجه به اینکه این نمایش دیالوگ ندارد و از موسیقی کمی در نمایش استفاده شده است ، آیا نگران این موضوع نبودید که مخاطب خسته شود و دوست نداشته باشد با آن همراه شود ؟

در جهانی که پر از حرف است و مردم فقط حرف می زنند و گاهی اصلا اعتقادی به آن حرف ها ندارند ، درواقع ما در زندگی واقعی ، بدون اینکه به آن حرف ، اعتقاد داشته باشیم ، بسیار حرف می زنیم . بهتر این است که گاهی با سکوت حرفمان را بزنیم . بنابراین قطعا سخت است که نمایشی بدون دیالوگ اجرا شود و آنچه که این نمایش را خاص می کند هم همین مسئله است .

در رابطه با آشنایی خود با جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بگویید . آیا پیش از این نیز به ایران آمده بودید ؟

اولین باری است که در ایران هستیم و هیچ آشنایی از قبل ندارم . آنچه در این فستیوال نظر من را جلب کرده ، این است که مردم در این جشنواره به همراه فرزندان خود حضور دارند و اتمسفر خاصی را ایجاد می کنند . از مزایای دیگر این جشنواره این است که جشنواره رویکرد آموزشی دارد و ما در ورکشاپ و کارگاه این جشنواره هم حضور داریم و نحوه ی ساخت ماسک های این نمایش را در آن جا آموزش می دهیم . این رویکرد بسیار خوبی است و به این جهت از این جشنواره راضی هستیم .

خانم دیانا ، چه مدت است که در رابطه با تئاتر کودک فعالیت دارید ؟ آیا این ماسک  هایی که ساخته اید برای تئاتر بزرگسال نیز استفاده می کنید یا فقط برای تئاتر کودک است ؟

دیانا : من در تئاتر کودک و نوجوان هم کار کرده ام . حدود ده سال پیش با ماسک هایی دیگر برای کودک و نوجوان کاری را اجرا کردم ، آن ماسک ها هم توسط کمپانی نیمارا ساخته شده بود .

درباره تجربه خود از بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بگویید .

این چند روز برای کسب تجربه ، بسیار کم بود ولی آنچه که بخواهد حس و نظر من را بگوید ، پر بودن سالن های تئاتر همدان است که اتفاق خوبی است و شاید در جاهای دیگر سخت باشد که از دیگران دعوت کنید و بگویید با کودکانتان به جشنواره تئاتر کودک بیایید ولی در همدان فقط کافی است درب سالن ها باز شود ، به سرعت پر از مخاطب می شود .

حرف پایانی .

با توجه به ورکشاپی که در این جشنواره برگزار کردیم ، امیدوارم تئاتر با این ماسک ها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان ادامه پیدا کند و هنرمندان همدان نگاه خلاقانه خود را نسبت به تئاتر ماسک ها ادامه دهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *