پوریا کریمی : مسائل فرهنگی زیر بنای مسائل دیگر است .


در چهارمین روز از سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، نمایش محیطی “چارودار” از آستانه اشرفیه در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه گفتگوی کوتاهی با پوریا رحیمی ، کارگردان این نمایش انجام دادیم که می توانید در ادامه بخوانید :

پوریا کریمی - نمایش محیطی چارودار

پوریا کریمی در رابطه با مضمون نمایش “چارودار” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : نمایش محیطی “چارودار” بر اساس یکی از قصه های قدیمی گیلان شکل گرفت که ما آن را با آداب و رسوم و اعتقادات مردم بومی محلی آداپته کردیم و به صورت یک کار دراماتیک به صورت یک کار محیطی اجرا کردیم .

وی در رابطه با متن این نمایش توضیح داد : اصالت این متن متعلق به یکی از قصه های قدیمی گیلان است که سینه به سینه نقل شده و من حدود سه ماه روی آن کار کرده ام تا به این شکل اجرایی در آمده است .

کریمی با اشاره به این که در طول سال روی قصه های قدیمی محلی کار می کنند ، اذعان داشت : ما به صورت گروهی  قصه های زیادی داریم که در طول سال روی آنها کار می کنیم و به محتوای آن اضافه یا کم می کنیم تا در نهایت دراماتیک و شرایط خوبی برای اجرا پیدا کنند .

او درباره ی اولین اجرای نمایش محیطی چارودار و استقبال مخاطبان گفت : این نمایش اولین بار در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اجرا شد و چندین اجرا هم در شهرستان خودمان رفت و در همه یا این اجراها استقبال خوب بود . مردم به کارهای فولکلور و بومی – محلی علاقه مندند و استقبال می کنند  .

او که در تجربه ی حضور در دوازده دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر را دارد در مقایسه ی کیفیت این جشنواره گفت : غبر از سالهایی که به عنوان شرکت کننده در جشنواره ی تئاتر فجر حاضر شده ام . حتی اگر خودم کاری در جشنواره نداشتم به عنوان مخاطب در همه ی سالهای برگزاری جشنواره آمده ام و کارها را دیده ام .

طبیعتا بعضی از دوره ها کارهای قوی تر اجرا می شود و برخی از سالها ضعیف تر . ولی آنچه اهمیت دارد تلاش کسانی است که در عرصه تئاتر کار می کنند . به ضرس قاطع می گویم که همه ی این افراد با کمترین امکانات و شرایط سخت و عدم حمایت عاشقی می کنند و این عاشقی ست که ارزشمند است .

این نمایش که طبق برنامه ی روز چهارم جشنواره باید در باغ هنر اجرا می شد در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . کریمی درباره ی این تغییر در جدول برنامه توضیح داد : چون نمایش ما محیطی بود و کار ما دکور داشت ، متاسفانه در خانه هنرمندان ما جایی را پیدا نکردیم که وسعت داشته باشد تا کارمان را اجرا کنیم . بنابراین در طول جشنواره اصلا در خانه هنرمندان اجرا نمی کنیم  .

پوریا کریمی در پایان گفت : امیدوارم به طور کلی هنر نه فقط تئاتر یکی از دغدغه های مردم ما شود . واقعا اگر اتفاقی بیفتد یک اتفاق فرهنگی باشد . درست است که اتفاقات دیگری مثل اقتصاد و سیاست مهم هستند ولی اتفاق فرهنگی می تواند زیر بنای مسائل دیگر باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *