در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

منیژه محامدی : جشنواره تئاتر فجر درحال منزوی شدن است


منیژه محامدی هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران که تاکنون نویسندگی ، کارگردانی ، بازیگری ، طراحی گریم و ترجمه نمایشنامه های بسیاری را در کارنامه ی خود دارد . در اولین روز از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش “تبرئه” نوشته جسیکا بلنک و اریک جنسون را به روی صحنه برده است . به بهانه اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این هنرمند پیشکسوت انجام داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید .

منیژه محامدی در ابتدا با بیان اینکه نمایش “تبرئه” را پیش از این در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه برده است ، گفت : یازده سال پیش این نمایش را اجرا کرده بودیم و در آن زمان بازخورد بسیار خوبی داشتیم . به همین خاطر فکر کردیم که بد نیست دوباره آن را به روی صحنه ببریم . البته ما ابتدا بر روی متن دیگری کار می کردیم ولی به لحاظ مسائل مالی که پیش آمد ، نتوانستیم از پس آن اجرا بربیاییم . زیرا هزینه بسیار سنگینی داشت و برای به روی صحنه بردن آن ، احتیاج به اسپانسر داشتیم ولی متاسفانه اسپانسری پیدا نکردیم تا به ما برای اجرا کمک کند ، علاوه بر این نیز نتوانستم هنرپیشه ای که می خواستم را پیدا کنم به همین خاطر مجبور شدم متن را عوض کنم و در نهایت گروه تصمیم گرفت بر روی این نمایش کار کند .

محامدی با اشاره به متنی که در ابتدا تصمیم به روی صحنه بردن آن را داشت ، گفت : آن نمایش زندگی نامه “توپاک” ، ترانه سرا و خواننده رپیست آمریکایی و جزو افراد سیاسی آمریکا بود که در سن ۲۶ سالگی او را کشتند . وی از اولین رپیست هایی بود که مسائل اجتماعی و سیاسی آمریکا برایش بسیار مهم بود . فرد بسیار معروفی است و تمام دنیا او را می شناسند . ولی برای اجرا متاسفانه بازیگری که بتواند مانند او بازی کند ، حرکت کند و برقصد را پیدا نکردم و نتوانستم آنچه که دلم می خواهد اتفاق بیفتد و چون از دو سال پیش ما این سالن را برای اول دی ماه رزرو کرده بودیم و قرار بود در دی ماه اجرا برویم ، به همین دلیل با گروه تصمیم گرفتیم نمایش دیگری به روی صحنه ببریم ولی ناگهان در زمان معین شده ی اجرای ما ، به دلایلی که خودشان می دانند چیست ، به دو نفر دیگر اجرا دادند و اجرای عموم ما را بدون دلیل و حتی بدون اینکه به ما خبری دهند ، ۲۵ روز عقب انداختند .

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه برخی از بازیگران این اجرا همان بازیگران اجرای پیشین این نمایش هستند ، گفت : از سال ۵۵ گروه تئاتر پیوند را تشکیل دادیم . در این مدت افرادی به گروه اضافه و برخی دیگر کم شدند . اکثر بازیگران یا دانشجوی من بودند و یا از گروه تئاتر پیوند هستند و آن ها را از قبل می شناسم  . فقط مهوش افشار پناه که عضو اصلی گروه و محمد اسکندری که بنیان گذار گروه پیوند است ، دانشجوی من نبوده اند مابقی همه بازیگران از دانشجویان و عضو گروه پیوند هستند و سالهاست که در کنار هم کار می کنیم .

منیژه محامدی در خصوص فروش بلیت این نمایش در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت : تنها بیست درصد از بلیت های نمایش را برای فروش گذاشته اند . این نمایش به دلیل اینکه در روز اول جشنواره اجرا شد و سایت فروش را زود بستند ، بسیاری از مخاطبین نتوانستند بلیت بخرند درنتیجه برای اجرای جشنواره ، تنها باکس وسط تماشاخانه پر شد . پس از اجرا این انتقاد از جشنواره را با تماشاچیان مطرح کردم که نگذاشتند ما به اندازه کافی فروش داشته باشیم .

محامدی با انتقاد از جشنواره گفت : من نمی دانم چه اتفاقی در جشنواره در حال رخ دادن است . امسال در جدول جشنواره تنها سه نمایش فرنگی دیدم . انگار جشنواره دیگر بین المللی نیست و بیشتر داخلی است .  جشنواره  با توجه به شرایطی که وجود دارد  نمی تواند نمایش خارجی به جشنواره بیاورد ، از بین نمایش های ایرانی هم که همگی مرور هستند و در حین جشنواره تماشاچی ندارد . من امشب نمایش “شازده کوچولو” را دیدم ولی چون در بخش مرور بود ، تماشاچی آنچنانی نداشت و سالن پر نشد . تماشاچی اگر نمایشی را در طول سال می خواست ببیند تاکنون دیده است و دیگر به جشنواره نمی آید .

البته این اتفاق که در جشنواره آثار مرور حضور داشته باشند ، درست است و در کشورهای  دیگر نیز نظیر آن اتفاق می افتد ولی شرایط ما با کشورهای دیگر فرق می کند . ما در گذشته به جشنواره می آمدیم تا بتوانیم اجرای عموم بگیریم و در آن زمان بیشتر تماشاچی داشتیم . شب اول اجرا درِ سالن تئاتر شهر را می شکستند و کامل به خاطر دارم که شب اول اجرای ما در جشنواره ، حراست سالن به دلیل شلوغی و ازدحام به زیر دست و پا رفته بود و شانه اش شکسته بود !

ولی متاسفانه امسال جشنواره خیلی کم رونق است . شاید یک دلیل آن زیاد شدن سالن های خصوصی باشد ، چون به هر حال تماشاچی تئاتر محدود است .

کارگردان نمایش “تبرئه” با بیان اینکه مقصر ، دبیران جشنواره تئاتر نیستند ، گفت : من آن ها را مقصر نمی دانم . چون در طول سال کمک مالی وجود ندارد که به جشنواره داده شود تا با امکانات بیشتر و بهتری آن را برگزار کنند . برای گروه های خارج از کشور نیز با توجه تحریم ها و وضعیت دلار معلوم نیست که بودجه ای وجود داشته باشد ، زیرا در این مدت آنقدر پول ها خورده و برده شده است که در حال حاضر اصلا پولی نیست که بخواهند گروه هایی را از کشورهای دیگر بیاورند و آن ها هم با این وضعیت دلار به ایران بیایند .

محامدی در خصوص ارائه راهکار جهت بهبود اوضاع جشنواره گفت : به نظر من جشنواره رو به انزوا است و تقصیر کسی هم نیست ، بلکه شرایط خوبی وجود ندارد . شاید باید جشنواره کوچکتری برگزار کنیم تا بتوانیم به درستی آن را کنترل کنیم . شاید اگر من هم دبیر جشنواره بودم نمی دانستم چطور این اوضاع را مدیریت کنم . چون همه چیز از بنیان بهم ریخته و وقتی بهم ریختگی زیاد است ، هر فردی که بیاید چون بودجه ای در کار نیست ، کاری از دستش برنمی آید و مجبور است آثار مرور را در جشنواره قرار دهد . به این دلیل که هزینه مرور بسیار کمتر است . وقتی ما نمایشمان را تا یک شب قبل از جشنواره اجرا می کردیم ، برای حضور در جشنواره نیز ادامه همان اجراهایمان را پیش می رویم و تنها یک هزینه کوچکی به ما می دهند . ولی اگر بخواهند گروهی خارج از کشور بیاورند و یا تولید جدید در جشنواره داشته باشند ، باید بودجه بدهند . در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد . تا چند روز گذشته حتی می گفتند که هنوز بودجه ای به جشنواره نیامده است . شرایط مالی و اقتصادی جامعه بهم ریخته و بیشترین اتفاقی که می افتد ، تاثیری است که بر روی تئاتر و سینما می گذارد .

این کارگردان برجسته تئاتر در پایان اشاره کرد : یک راهکار دیگر برای بهبود اوضاع جشنواره این است که فروش ۲۰ درصدی بلیت جشنواره را به ۵۰ درصد افزایش دهند . البته به هر حال مردمی که در طول سال نمایش ها را دیده اند ، دوباره برای تماشای آن نمی آیند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *