در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

ناهید مسلمی : هزاران بار دیگر حاضرم در “کوکوی کبوتران حرم” بازی کنم .


ناهید مسلمی بازیگر تئاتر ، تلویزیون و سینما در سال ۱۳۸۷ در نمایش “کوکوی کبوتران حرم” به کارگردانی علی رضا نادری ایفای نقش کرد . وی این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد برای دومین بار در نمایش “کوکوی کبوتران حرم” اینبار به کارگردانی افسانه ماهیان ، ایفای نقش عزیز (مادربزرگ) را بر عهده دارد . به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال با وی در خصوص این اجرا و تفاوت آن با اجرای پیشین این نمایش به گفت و گو نشست که در ادامه می توانید نتیجه آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

ناهید مسلمی با اشاره به اینکه برای دومین بار است که در نمایش “کوکوی کبوتران حرم” ایفای نقش می کند ، گفت : “نمایشنامه “کوکوی کبوتران حرم” را سال ها پیش علی رضا نادری نوشته است و در سال ۸۷ با کارگرانی خود ایشان این نمایش را اجرا کردیم . در آن اجرا افسانه ماهیان نقش “حاج خانم” را بازی می کرد ، من نقش “عزیز” و بهناز جعفری نیز همانند این اجرا نقش “هما” را بر عهده داشت.

وی تجربه اجرا با کارگردانی علی رضا نادری را بسیار زیبا بیان کرد و در خصوص چگونگی اجرای “کوکوی کبوتران حرم” در آن سال توضیح داد : “در آن اجرا ما بازیگران در محفظه ای شیشه ای بودیم و تمامی تماشاچیان هدفون داشتند و صدایمان را به وسیله هدفون می شنیدند ، زیرا برای علی رضا نادری این جمله که در بروشور این نمایش نیز آمده ، بسیار مهم بود . او می گوید : “این نمایش در ستایش گوش است که هوش ببخشد” . دلیل استفاده از هدفون نیز به همین خاطر بود زیرا او معتقد بود که تماشاگران باید حتی یک آهِ کوچکِ بازیگران را از دست ندهند و کاملا تمامی صداها را بشنوند ، هر شب خودشان نیز آن صداها را می شنیدند . 

مسلمی با بیان اینکه هزاران بار دیگر حاضر است در این نمایش ایفای نقش کند ، گفت : این بار کارگردانی این متن بر عهده خانم ماهیان بود و ایشان “کوکوی کبوتران حرم” را به سبک و سیاق خود کارگردانی کرده است ، این اجرا همانند اجرای آن سال زیبا است و اگر هزاران بار دیگر هر کارگردانی بخواهد این نمایش را اجرا کند من با او کار می کنم زیرا نمایش بسیار جذابی است .

بازیگر نقش “عزیز” در توضیح این نمایش گفت : “کوکوی کبوتران حرم” از دغدغه های دوازده خانم در سفر به مشهد می گوید که در جامعه ای مرد سالار با آن روبرو هستند . همان طور که همگی می دانیم زنان در جامعه مردسالار لایه های پیچیده زیادی پیدا می کنند ، در این نمایش نیز به همین شکل است . زنان حتی به خودشان هم رحم نمی کنند و مدام با یکدیگر دعوا می کنند ، همگی به نوعی از مردهایشان اذیت شده اند و انگار به آن ها هویت داده نشده است . آن ها هیچ وقت نه در جامعه و نه از طرف مردهای خانواده و یا اطرافیان شان هویت نگرفته اند ؛ کما اینکه در نمایش نیز می‌ بینیم که پرسوناژ “زری” با نام همسرش “حسین” صدا زده می شود و این یعنی هویت ندادن به یک زن در یک نمونه کوچک شده از جامعه .

وی در پاسخ به اینکه بازخورد مخاطبین را چطور ارزیابی می کند ، توضیح داد : با توجه به این که در این نمایش ما دوازده خانم هستیم و موضوع نمایش در رابطه با دغدغه های این خانم ها است ، ولی من فکر می کنم باید بیشتر مردها بیایند و این نمایش را ببینند ، بلکه آنان با تماشای این نمایش کمی به فکر واداشته شوند که با خانم های اطرافشان چگونه برخورد کنند و  دلیل این همه پیچیدگی را درک کنند ؛ زیرا در یک جامعه مردسالار تمامی فشار زندگی بر دوش خانم ها است . در حالی که گفته می شود زن ها آزاد هستند ، ولی این حرف فقط در کلام است ، در عمل همیشه زنان توسط مردان دور زده شده اند .

ناهید مسلمی در رابطه با تفاوت این اجرا نسبت به اجرای آن به کارگردانی علی رضا نادری گفت : خانم ماهیان سلیقه خودشان را در این کار به کار برده اند و آقای نادری هم همین طور . آقای نادری این نمایش را در محفظه شیشه ای اجرا کردند ، به این خاطر که انگار مردم در حال سَرَک کشیدن به زندگی این دوازده خانم بودند ؛ ولی طراحی صحنه خانم ماهیان متفاوت بود ، ایشان در طراحی صحنه از لوستری استفاده کردند که نشانه تقدس است . زیرا همه این خانم ها به حرم امام رضا آمده اند تا به آرزو هایشان برسند و او آن بالا است ، هیچکس او را نمی بیند . در آخر که همه بیرون می روند ، تازه لوستر پایین می آید . انگار هیچ کدام به آن چیزهایی که می خواستند ، واقعا نرسیده اند . و به نظر من هر دو اجرا زیبایی های خود را داشت .

وی در پایان با بیان اینکه معتقد است که باید مردها نیز به تماشای این نمایش بنشینند ، گفت :  به نظر من حتما خانم ها باید بیایند و این نمایش را ببینند ، چون شخصیت های این نمایش بسیار قابل باور هستند و خانم ها به نوعی در این نمایش خودشان ، خواهر، مادر ، مادربزرگ و … را روی صحنه می بینند ، انگار پرسوناژهای این نمایش نزدیکان خودمان هستند . آقایان نیز باید به تماشای این نمایش بنشینند تا کمی به فکر واداشته شوند و ببینند زین پس با خانم ها چطور رفتار کنند . امیدوارم همگی از این نمایش لذت ببرند.

يک نظر ثبت شده است .

  1. .... گفت:

    خیلی عکس بدی انتخاب کردین . هیچی از صورت ناهید مسلمی معلوم نیست . یه مشت پارچه سفیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *