نریمانی : تئاتر خصوصی ما یک شوخی تلخ و ناسزا است


نشست خبری گروه اجرایی نمایش «دن کامیلو » به کارگردانی کوروش نریمانی سه شنبه نهم اردیبهشت در سالن مشاهیر تئاتر مجموعه تئاتر شهر در حالی برگزار شد که  اجرای آن از یکشنبه ۷ اردیبهشت ماه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز شده است.

مهران احمدی

به گزارش خبرنگار تئاترفستیوال، در این نشست خبری که ساعت ۱۵ بعدازظهر دیروز (نهم اردیبهشت) در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، کوروش نریمانی ، نویسنده و کارگردان و از بازیگران هم سیامک صفری ، بهرام افشاری ، الیکا عبدالرزاقی ، مهران احمدی ، هوتن شکیبا و فریده سپاه منصور حضور داشتند. از عوامل پشت صحنه هم فقط رضا مهدی زاده ، طراح صحنه در جمع ، حاضر بود.

کوروش نریمانی با انتقاد از شرایط تئاتر خصوصی، گفت: تئاتر خصوصی ما یک شوخی تلخ و ناسزا است.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: هر سالی که از مقوله تئاتر خصوصی می‌گذرد نسبت به آن بدبین‌تر می‌شوم. تئاتر خصوصی که ما در شرایط فعلی داریم یک شوخی تلخ است، تئاتر خصوصی در کشور ما راه گریزی برای مدیران فرهنگی شده است که بدون هزینه کردن‌، پول برداشت کنند یعنی مدیران مدیریت کنند و پول بگیرند.

او ادامه داد: امیدوارم که این روند قطع شود، چون این اتفاق یک جنایت فرهنگی است. تئاتر خصوصی در دنیا تعریف خود را دارد باید در ابتدا بسترهای فرهنگی و مالی توسط دولت مهیا شود و بعد گروه‌های تئاتری با استفاده از سوبسیدهای دولتی در مکان‌های خاص مستقر شوند و بعد از چند سال بتوانند روی پای خود بایستند.

نریمانی یادآور شد: اگر تئاتر خصوصی وجود داشت، من نمایش «شب‌های آوینیون» را که در سال ۸۹ در تماشاخانه «ایرانشهر» اجرا کردم، می‌توانست برای چند سال اجرا داشته باشد. متاسفانه تئاتر خصوصی ما یک شوخی تلخ و ناسزا است.

نریمانی

این کارگردان که در نشست خبری نمایش «دن کامیلو» از صحبت‌های خود با اشاره به اجرای دوباره این نمایش که پیش‌تر در سال ۸۴ در سالن «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته بود‌، گفت: این اتفاق که نمایش‌های پرمخاطب در زمان‌های دیگر اجرا شوند در تمام دنیا مرسوم است. البته نه فقط برای نمایش‌های موفق بلکه برای بسیاری از نمایش‌ها که کمپانی‌ها تشخیص بدهند، این امکان برای اجرای دوباره آنها وجود دارد.

نریمانی توضیح داد: گروه «تئاتر معاصر» چند سالی است که این موضوع را دنبال می‌کند که کارهای کمدی را که در سال‌های قبل‌تر اجرا کرده است‌ و از سوی مخاطبان با استقبال روبرو شده‌اند بار دیگر از آنها اجرا مجدد داشته باشد.  قانون نانوشته‌ای در تئاتر ما وجود دارد که همه پذیرفته‌اند و آن این است که تمام نمایش‌ها باید سی اجرا داشته باشند.در حالی که این قانون در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. نمایشی که مختص یک گروه نمایشی در یک جای مشخصی باشد می‌تواند به مدت ۵۰ سال هم روی صحنه باشد اما شرایط تئاتر ما این اتفاق را بر نمی‌تابید اما گروه ما از چند سال پیش با نمایش «جن‌گیر» این کار را آغاز کرد و توانستیم این نمایش را برای دومین‌بار هم اجرا کنیم و این تجربه اتفاقا به ما ثابت کرد که اجرای دوم این نمایش، به لحاظ جذب مخاطب بهتر از اجرای اول آن بود.

کارگردان «هیپوفیز» با اشاره به برخی از سختی‌های اجرای دوباره نمایش «دن کامیلو» تصریح کرد: اجرای دوباره این کار برای ما سختی‌های زیادی داشت چون خیلی ناگهانی به ما اطلاع دادند که می‌توانیم این نمایش را به صحنه ببریم و این در شرایطی بود که بازیگران قبلی «دن کامیلو» سر کارهای دیگری بودند و یا برخی از آنها در خارج از کشور بودند. اما خوشبختانه دوستان دیگری به ما پیوستند بازیگرانی که در کارهای سال‌های اخیر گروه ما حضور داشتند و به همراهی این دوستان توانستیم در مدت زمان کوتاهی این نمایش را برای اجرا آماده کنیم و خوشحالم که در هفته اول اجرایمان با استقبال خیلی خوبی از طرف تماشاگران روبرو هستیم.

در این نشست ، مهران احمدی که بعد از بازی درخشانش در سریال پایتخت در نقش بهبود حالا در نقش شهردار پپونه ظاهر شده است گفت که به خانه پدری اش تئاتر برگشته است و حالا که احساس می کند کوله پشتی بازیگری اش خالی شده ، به خانه پدری اش تئاتر آمده تا آن را پر کند و این دلیل اصلی برگشت او به این عرصه است.

او پس از زمان طولانی دوری از صحنه تئاتر ادامه داد که خدا خیلی او را دوست دارد و او از بهمن ماه سال گذشته ، دوست داشته در یک تئاترِ خوب کار کند تا اینکه بعد از تعطیلات ، آقای نریمانی از او خواست تا در این نقش بازی کند.

احمدی افزود که شاید بازیگری که از سینما یا تلویزیون به تئاتر می آید فکر می کند که حالا می رویم و بازی می کنیم ولی وقتی وارد صحنه می شوند می فهمند که تئاتر مثل آنجا نیست.

او در ادامه ی بازی اش در این تئاتر اینگونه گفت که در این تئاتر باید یک ساعت و نیم ، متمرکز و با حواس جمع در مقابل کسانی که همگی درجه یک هستند بازی کنی. تلاشم را کرده‌ام که بتوانم نقش جدیدی را در این کار به تماشاگران ارائه کنم.

الیکا عبدالرزاقی هم صحبتش را اینگونه آغاز کرد که در سال ۸۴ به سختی بلیت این نمایش را تهیه کرده و دوبار به تماشای آن رفته است و این نمایش یکی از بهترین تئاتر هایی بود که در طول این سالیان دیده است.

او در رابطه با آغاز همکاری اش با گروه گفت که در طول عید ، آقای نریمانی برای بازی در این نمایش با او تماس گرفته و این بهترین عیدی اش بود.

نشست دن کامیلو

بهرام افشاری دیگر بازیگر این نمایش ، از تداوم همکاری اش با آقای نریمانی از نمایش «جن گیر» گفت.

او کار حرفه ای اش در تئاتر را در نمایش آقای نریمانی آغاز کرده است. نمایش دن کامیلو چهارمین همکاری وی ست.

رضا مهدی زاده طراح صحنه با ابراز خوشحالی از حضور در این گروه از خانم حمید خانی که ۹ سال پیش طراحی صحنه ی این نمایش را در اجرای اول برعهده داشت تشکر  کرد.

طراح صحنه ی نمایش دن کامیلو توضیح داد که در زمان کوتاهی که داشت ۵طرح متفاوت طراحی کرد که درنهایت به این طرحی که به روی صحنه رفته است رسیدند.

وی همچنین افزود که ویژگی ممتاز این اثر این است که به دور از پیچیدگی های فرم و بازی های ظریف ، تماشاگر از دقیقه ی سوم و چهارم به لحظات نمایش واکنش نشان می دهد و تا آخر باقی می ماند.

او از اینکه بعد از نمایش سقراط در یک نمایش پرمخاطب دیگر کار کرده است ابراز خرسندی کرد.

فریده سپاه منصور از بازیگران پیشکسوت تئاتر در سخنانی گفت: من در نمایش «هتل پلازا» خاطره خیلی خوبی با آقای نریمانی دارم و واقعا خوشحالم که با کارگردان فرهیخته‌ای کار می‌کنم و طبیعی است که وقتی به این کار دعوت شدم با کمال میل پذیرفتم. من از تماشاگران و علاقه‌مندان تئاتر خواهش می‌کنم که بیایند کار ما را ببینند.

سیامک صفری از دیگر بازیگران این نمایش عنوان کرد: ما «دن کامیلو» را ۹ سال پیش اجرا کردیم و آنقدر جذابیت داشته است که بخواهیم بار دیگر به سراغش برویم، امیدوارم استقبال از این کار ادامه داشته باشد.

به گزارش تئاترفستیوال ، این نمایش تا پانزدهم خرداد ماه هرشب به غیر از شنبه ها ، ساعت ۲۰ در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه می رود. علاقه مندان می توانند با تهیه بلیت ۲۰ و ۱۵ هزارتومانی به تماشای این نمایش بنشینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *