یادداشتی بر نمایش "حیاط خانه ما" به کارگردانی وحید خسروی به بهانه اجرا در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ؛

گوی و میدان در دستان آقای بازیگر


 

تئاتر فستیوال

نمایش “حیاط خانه ما” که پیش از این در بخش صحنه‌ای بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا شده بود، در چهلمین جشنواره تئاتر فجر در بخش خیابانی به روی صحنه رفت.

نمایش دارای قصه‌ای جذاب مناسب رده سنی کودک می‌باشد که با هنرمندی امیرحسین انصافی به عنوان تک بازیگر این نمایش به خوبی می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

در واقع می توان نقطه مثبت این اثر نمایشی را بازی امیرحسین انصافی دانست چرا که در عین اینکه به طور همزمان ایفای نقش چند کاراکتر را بر عهده داشت، با تسلط کامل بر صحنه، توانست مخاطب را با خود همراه و در پیشبرد نمایش شریک کند. همراهی مخاطب با نمایش به گونه ای بود که نه تنها خردسالان حاضر، بلکه بزرگسالانی که به تماشای نمایش نشسته بودند نیز از نمایش لذت کافی را بردند.

از ویژگی های بازی امیرحسین انصافی می توان به صداپیشگی او در قالب کاراکترهای مختلف و البته میمیک صورت و اکت های بدنی او اشاره کرد که باعث جذابیت این اثر نمایشی شده است.

در امر کارگردانی استفاده وحید خسروی از موسیقی و رنگ های جذاب و شاد در تنها دکور صحنه که در واقع یک کتاب سه بعدی است، بر مخاطب خردسال بسیار تاثیر می گذارد. استفاده از کتاب سه بعدی “pop up” برای روایت قصه نمایش و همچنین کاراکتر اصلی اثر به گونه ای ما را به یاد مبارک و نمایش های خیمه شب بازی که امروزی شده باشد، می اندازد.

در مجموع نمایش “در حیاط خانه ما” را می توان یک اثر نمایشی خوب دانست که به عنوان یک نمایش خیابانی توانست به مهم ترین وظیفه خود یعنی همراه کردن، تاثیرگذاری و رضایت مخاطب به طور همزمان عمل کند. امیدواریم به زودی از امیرحسین انصافی که یکی از جوانان با استعداد و توانای عرصه ی تئاتر است، آثار دیگری چه به عنوان بازیگر و چه به عنوان کارگردان شاهد باشیم.

نسترن داوودی – دپارتمان نقد تئاتر فستیوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *