کودک وحشی ، تئاتری که تنها برای ۱۵ نفر اجرا شد


مطلب زیر از سری نوشته های شما مخاطبین عزیز است و انتشار آن الزاما مبنی بر تایید تئاتر فستیوال نمی باشد . همچنین خوانندگان می توانند هر گونه یادداشتی در تائید یا تکذیب این مطلب را به تئاتر فستیوال ارسال نمایند تا در بخش “یادداشت های شما” انتشار داده شود.

تئاتر فستیوال

محمد رضا سبزعلی – من فرانسه بلد نیستم من از همینجا از همین تریبون اعلام می کنم به غیر از زبان مادری و مقداری دست و پا شکسته زبان انگلیسی زبان دیگری را در طول عمرم تا به امروز نیاموخته ام .

البته فکر می کنم در این موضوع تنها نباشم امروز در اجرای نمایش کودک وحشی فهمیدم جز یک ردیف ۱۵ نفره از سفارت فرانسه بقیه سالن ، زبان فرانسه بلد نبودند  و این را به راحتی می شد از چهره مخاطبان حاضر در سالن متوجه شد .

تئاتر ” کودک وحشی ” به کارگردانی ماریه پرووانس در ساعت ۲۰ در سالن اصلی تئاترشهر اجرا شد . برای شروع به مخاطب برگه ای دادند که داستان را به طور خلاصه در آن شرح داده بودند .

نمایش با یکسری اصوات نامفهوم آغاز می شود و مخاطب همچنان منتظر است ببیند این اصوات چیست .

صحنه روشن و بازیگران وارد می شوند ولی همچنان از بالا نویس یا زیر نویس خبری نیست و این وضع تا آخر نمایش ادامه دارد و همین امر باعث می شود که مخاطب نتواند در مورد این نمایش نظر قطعی خود را اعلام کنند .

انتخاب بازیگران هم جز بازیگر نقش کودکی وحشی یا ویکتور ، دیگران آنچنان به چشم نمی آیند . دکور کار به نسبت خوب و کارآمد است در مورد ریتم هم نمی شود صحبت کرد ،  زیرا اگر مخاطب ، متن را درک نکند ، آن هم در یک اثر دیالوگ محور ، بی شک کار از دست می رود ، چون حوصله مخاطب سر می رود .

و اگر مخاطب نتواند درک قطعی از نمایش داشته باشد،  نمایش قابل فهم نیست و اگر مخاطب نمایش را نفهمد پس نمی توان ارزش آن چنانی برای این نمایش قائل شد ، آن هم نمایشی که مخاطبان آن در حال چرت زدن هستند.

اولین نمایش یک گروه غیر ایرانی در جشنواره تئاتر فجر که این گونه سپری شد ، باید دید که  گروههای دیگر چه گلی به سر جشنواره بین المللی ما می زنند !

در پایان از سایت تئاتر فستیوال تشکر می کنم که این فرصت را برای ما شهرستانی ها ایجاد کرد تا بتوانیم یادداشت های خود را به دید عموم بگذاریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *