یادداشتی بر نمایش "چمدان عجیب" به کارگردانی حمیدرالرضا ذوالفقاری

“چمدان عجیبِ” قصه گو


تئاتر فستیوال

همیشه اجرای نمایش برای گروه سنی کودک و نوجوان دشوار است ، چرا که نحوه ی انتقال مفاهیم و مضامین مورد نظر کارگردان باید به گونه ای باشد که مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار کند . حال اگر قرار باشد نمایش کودک به صورت عروسکی اجرا شود ، مطمئنا کار برای کارگردان دشوارتر می شود .

“چمدان عجیب” یکی از نمایش هایی است که در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی برای گروه سنی کودک و نوجوان به روی صحنه رفت . نمایشی جذاب هم برای کودکان و البته هم برای بزرگسالانی که به تماشایش نشسته بودند .

قصه ، از زبان یکی از بازیگران که راوی داستان است ، روایت می شود . بازیگری که هم عروسک گردان است و هم صداپیشه . در واقع ما در نمایش می بینیم که یک گروه تئاتر دوره گرد که با بالن سفر می کنند ، در منطقه ای فرود می آیند که گویی سالن سایه است و برای تماشاگرانی که دورشان جمع شده اند  ، نمایشی را اجرا می کنند و در اینجا یکی از این بازیگران دوره گرد ، راوی نمایش “چمدان عجیب” می شود و به گونه ای تبدیل به “نمایش در نمایش” می شود . راوی داستان ، به خوبی و درستی می تواند مخاطب را با خود همراه و در برخی مواقع آن ها را در نمایش شرکت دهد . این اتفاق به ویژه در ابتدای نمایش باعث شد که تماشاگران که شامل کودک ۴ ، ۵ ساله  تا پیرمرد ۷۰ ساله می شدند ، همگی به آنچه که در صحنه رخ می داد ، احساس نزدیکی کنند و به راحتی دست بزنند ، بخندند و لحظات شادی را پشت سر بگذارند .

با توجه به آنکه مخاطب اصلی نمایش ، کودکان هستند ، سعی شده عروسک ها به گونه ای طراحی و ساخته شوند که مانند عروسک هایی باشند که بچه ها در خانه با آن ها بازی می کنند . همچنین در طراحی فضایی که قصه در آن می گذرد که همان چمدان عجیب است ، از رنگ های شاد و جذابی که مناسب روحیات کودکان است ، استفاده شده است .

“چمدان عجیب” به راستی نام برازنده ای برای این نمایش است چرا که تمامی نمایش در همان یک چمدان خلاصه می شود که کارگردان با خلاقیت خود توانسته ، در آن فضاهای مختلفی را ایجاد کند . همچنین استفاده از تکنیک های مختلف نمایش عروسکی شامل تکنیک سایه ، عروسک های انگشتی و … نیز جالب توجه بود .

“چمدان عجیب” از جمله اجراهایی بود که توانست ثابت کند که به درستی برای حضور در جشنواره نمایش عروسکی انتخاب شده است چرا که در دوره های قبل و حتی همین دوره از جشنواره ، نمایش هایی را دیده ایم که هیچگونه ارتباطی با نمایش عروسکی نداشته اند و دلیل حضورشان در این فضا مشخص نبوده است . در کنار این نکته توانست به آنچه که ادعای آن را داشت یعنی مناسب گروه سنی کودک بودن ، موفق عمل کند و لحظات شادی را برای همه مخاطبانش رقم بزند .

آرزو شفق- دپارتمان نقد تئاتر فستیوال

۲ نظر ثبت شده است .

  1. مرصیه سفلی گفت:

    سلام
    من همیشه سایت رو نگاه م کنم
    کاش مبشد کارهای جشنوارخ ها رو هم پیشنهاد بدین کخ لااقل بدونیم برای چه نمایشهایی بلیت بخریم .

  2. Taaatri گفت:

    Aslan ham khoob nabood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *