نوری ساوا : رضایت مخاطب باعث رضایت من می شود ./ در تمام زندگی ام تئاتر عروسکی کار کرده ام .


نمایش “فلوت زن سحرآمیز” به نویسندگی ، کارگردانی و عروسک گردانی نوری ساوا از کشور چک یکی از نمایش هایی بود که در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک ، اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این کارگردان تئاتر که اصالتا ژاپنی است و در کشور چک زندگی می کند داشت که در طی آن نوری ساوا از فعالیت های خود در عرصه تئاتر عروسکی ، تکنیک های به کار گرفته شده در این نمایش و … گفت .

تئاتر فستیوال

نوری ساوا با بیان اینکه تخصص اصلی او طراحی به ویژه طراحی عروسک است ، گفت: در برخی مواقع من از عروسک به عنوان یک شخصیت مستقل استفاده می‌کنم که در کنار آن خودم نقشی کاملا متفاوت را بازی می‌کنم . این نقش‌ها با یکدیگر تعویض می‌شوند و من ناچارم همواره و هر روزه تمرین کنم .

او در ادامه  گفت : از دوران کودکی یعنی زمانی‌ که حدود سه یا چهار سال داشتم ، فعالیتم را در حوزه تئاتر عروسکی آغاز کردم ، درواقع در تمام دوران زندگیم تئاتر عروسکی کار کرده‌ام و به ‌صورت مداوم در حال سفر بوده‌ام . به عنوان مثال ، بیستم آگوست من از فستیوال دیگری به ژاپن رفتم ، فقط عروسک‌ هایم را جمع کردم و سپس به ایران آمدم ، اول شهریور ماه نمایش را اجرا کردم و دوم شهریور، از ایران می‌روم.

این کارگردان تئاتر عروسکی درمورد نمایش “فلوت زن سحرآمیز” گفت : این نمایش ، جدیدترین اثر من است . تا کنون تنها پنج بار در کشورهای ژاپن، لهستان ، جمهوری چک و … اجرا شده است .

این عروسک گردان ژاپنی با ذکر این نکته که تمام عروسک‌ها بر اساس طراحی او و همسرش تولید شده‌اند ، درمورد بازخورد مخاطبان نسبت به این نمایش گفت : در هنگام اجرای تئاتر ، می بینید که در کشورهای مختلف ، برخی از واکنش‌ها با هم تفاوت دارند ، به عنوان مثال وقتی عروسکی که در نقش انسان در این نمایش ایفای نقش می‌کرد را در اجراهای گذشته‌ام در کشورهای اروپایی به کودکان نشان می‌دادم،  آنها دیوانه می‌شدند؛ وقتی این عروسک شروع می‌کرد به بو کشیدن و چهره‌اش عجیب و تا حدی ترسناک می‌شد ، کودکان از ترس جیغ می‌زدند اما برخورد کودکان ایرانی با این عروسک ، واقعا پیچیده و جالب بود. کودکان ایرانی شجاع هستند !

نوری ساوا در پایان در مورد آشنایی خود با جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک و اجرا در این جشنواره گفت : مدیر برنامه های من تانا ، به طریقی با این فستیوال آشنا شد و به من پیشنهاد داد که در این فستیوال شرکت کنیم . در مورد رضایت داشتن از اجرا ، اگر مخاطبان از اجرا راضی بودند پس من هم راضی هستم چرا که رضایت من به رضایت تماشاچی بستگی دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *