هادی افتخارزاده : شیوه اجرایی “قصه گرگ گرسنه” مدرن و ساختار شکن است .


“قصه گرگ گرسنه” نوشته محمد حسین ناصربخت و کارگردانی هادی افتخارزاده در شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی به روی صحنه رفت . افتخار زاده تحصیل کرده تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا در رشته بازیگری  است که در حیطه ی تئاتر صحنه ای عروسکی و کارهای تصویری فعالیت می کند . پس اجرا نمایش “قصه گرگ گرسنه” در تالار چهارسو حبرنگار تئاتر فستیوال با این کارگردان در رابطه با  به گفت وگو نشست که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

هادی افتخار زاده در رابطه با حضورش در دوره های پیشین جشنواره عروسکی گفت : “من خیلی قدیم ، زمانی که دانشجو بودم و داشتم تئاتر می خواندم یکی دوبار در جشنواره شرکت کرده بودم.”

وی در پاسخ به این سوال که چقدر در اجرای این نماش به متن پایبند بوده اید ، گفت : ” من در این نمایش خط اصلی را داشتم ولی چند مورد به آن اضافه کردم برای مثال در متن قرار بود ( خانوم گرگه بیاید و این بزها را بخورد ) ولی من با الهام گرفتن از نمایش “هملت” که به واسطه انتقام پدرانه خود که کشته شده است ، می خواهد انتقام بگیرد ولی همان لحظه بودن و نبودن است که به یک تزکیه و پالایشی می رسد که از انتقام دست بردارد و همان موقع است که فامیل این بزغاله ها می آید و مقابل آنها می ایستد و آنها را شکست می دهد . همچنین “مبارک” را اضافه کردم که او مسیر را ادامه دهد و همه را راهنمایی کند همانطور که در آخر می بینیم تصویری که به وجود می آید پیکره های انسانی است یعنی عروسک های من شاید انسان هایی باشند و انسان های من شاید عروسکی بیش نباشند .”

این کارگردان تئاتر در خصوص شیوه اجرایی نمایش “قصه گرگ گرسنه “گفت :  “چیزی در ذهنم بود که بتوانم یک ساختار کلاسیک و در عین حال مدرنی را ترکیب کنم به شکلی که شیوه اجرایی نمایش شیوه ای مدرن باشد و یک ساختار شکنی در آن صورت بگیرد. به همین دلیل قابی را درست کردم که در آن مبارک ، مرشد و راوی را داشته باشیم و همچنین از خیمه شب بازی در این نمایش وام گرفتم ولی در نهایت همه این ها را با هم ترکیب کردم.”

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که این نمایش در گروه کودک دسته بندی شده است ، آیا کودکان از سایه های ایجاد شده که رنگی هم نیستند نمی ترسند ، گفت : “بله می ترسند ولی این نمایش برای بچه ها نیست ، گروه سنی اش را اشتباه زده اند ، من گفته بودم که این نمایش برای بزرگسالان است اما خودشان آن را در گروه “ویژه مخاطب کودک” قرار دادند و این اتفاقی که بیان کردید در حین اجرا رخ داد زیرا این کار برای کودک نیست یعنی مفاهیمی در آن وجود دارد که برای بچه ها قابل توضیح نیست .”

وی افزود : ” من یک اجرای عمومی در مراغه برای آزمون و خطایی که می خواستم ببینم بازخورد چیست ، اجرای عمومی رفتم و جواب ها مثبت بودند و بچه ها هم از کار لذت بردند حتی پس از اجرای نمایش به بچه ها  فرم هایی داده شد و آن ها پر کردند ولی همگی از این نمایش راضی بودند زیرا بچه ها عاشق تصویر و موسیقی هستند و از آن لذت می برند ، این کار نیز به شکل سایه اجرا و با دست کار می شود و به این وسیله داستان تعریف می شود .”

افتخارزاده با بیان اهمیت جان بخشی به عروسک و گروه اجرایی نمایش “قصه گرگ گرسنه ” گفت : “ما برای یک جشنواره دیگر کار می کردیم اما آن را کنسل کردیم و در فراخوانی که در اسفندماه برای حضور در این جشنواره بود شرکت کردیم و از همان موقع در حال تمرین هستیم ، اعضای این نمایش همگی جوان هستند و هیچ کدام از آن ها کار عروسکی نکرده اند من با این نمایش می خواستم آنها متوجه شوند که وقتی کار عروسکی می کنند ، مهم نیستند و وقتی عروسکی را می سازند و جان بخشی می کنند مهم است .”

وی در پایان در رابطه با شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی و گروه های شهرستانی راه یافته به این جشنواره گفت : “جشنواره عروسکی خیلی خوب است و آن هم به این دلیل که فردی همچون خانم برومند آن را مدیریت می کند ، کسی که در تئاتر عروسکی سابقه ای دیرینه و تجربه های بزرگی دارد و برای این مملکت غنیمتی است . در نهایت فقط از شهرستان ها هفت گروه برای اجرای صحنه ای در این جشنواره حضور دارند ، امیدوارم شرایطی فراهم شود که این گروه ها که تعدادشان اندک است بتوانند مدت بیشتری در جشنواره بمانند تا بتوانند کارهای جشنواره را هم ببینند .”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *