هانس شانو، داور جشنواره تئاتر دانشگاهی: تئاتر یک بازی است ، به آن به عنوان امتحان نگاه نکنید.


یکی از داوران بخش صحنه ای نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ، هانس شانو (Hans Echnaton Schano) ، بازیگر و کارگردان اتریشی بود . او که پیش از این در هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز به عنوان داور حضور داشت ، در طی گفت و گویی با خبرنگار تئاتر فستیوال از کیفیت آثار جشنواره تئاتر دانشگاهی و  نبود تئاتر دانشگاهی در اتریش گفت که می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

هانس شانو با ذکر اینکه سال گذشته در جشنواره تئاتر دانشگاهی یک کارگاه برگزار کرده است ، درباره بررسی کیفیت آثار جشنواره گفت : من در آن کارگاه پیشنهاد دادم که به تئاتر به عنوان امتحان نگاه نکنند ، چرا که تئاتر در واقع یک بازی است . نکته ای که آن موقع هم به آن اشاره کردم این بود که در تئاتر اصلا این مسئله مهم نیست که ما رو به روی همدیگر قرار بگیریم بلکه این مهم است که با همدیگر فرایندی را انجام دهیم . کیفیت به این برمی گردد که ما از چه زاویه ای به کارها نگاه کنیم .

او ادامه داد : برای بررسی کیفیت آثار در تئاتر ، درجه ها و راه های مختلفی وجود دارد . این که میان چه کسانی دیالوگ وجود دارد ، باعث بوجود آمدن فرم می شود . چیزی که در نهایت بیان می کنیم متن اجرا را می سازد و اینکه چطور آن متن را اجرا می کنیم بر می گردد به تکنیکی که داریم . بعضی از کارگردان ها در یک زمینه خوب هستند ، برخی در زمینه ی دیگر و تئاتر دانشگاهی این امکان را می دهد که کارگردان ها متوجه شوند در چه زمینه ای خوب عمل می کنند و باعث می شود در نهایت از ایده هایی که برای اجرا استفاده کرده اند ، به سبک اجرایی شان برسند . از شیوه های کاملا سنتی تا شیوه های معاصر . کارگردان های می توانند در این بین انتخاب کنند که چه چیزی برایشان  مهم است . ولی مهم تر از همه چیز ، تجربه ای است که در این فرایند بوجود می آید .

این بازیگر تئاتر با بیان اینکه مهم است که بازیگران بتوانند با چشم هایشان از روی صحنه تماشاچی  را ببینند ، گفت : در بعضی از اجراهای جشنواره این اتفاق افتاد و در بعضی از اجراها این اتفاق کمتر به چشم می آمد . در این زمینه کنفرانس هایی که برای هیئت داوران برگزار شد را اتفاق جذابی دیدم ، این که با گروه ها می توانستیم صحبت کنیم و از همدیگر چیز یاد بگیریم .

داور اتریشی نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی با خوب ارزیابی کردن کیفیت آثار حاضر در جشنواره ، گفت : هر اجرایی یک سری خوبی هایی داشت و یک سری بدی هایی . کارهایی که اجرا شدند ، درست اجرا شدند چون در فرمت خودشان به بهترین شکل انجام شدند و در نهایت باعث شد که اجرا ها روی هم سوار شوند . این مسئله باعث بازتاب فوق العاده ای هم در جشنواره شد .

هانس شانو در پایان با بیان اینکه در اتریش جشنواره تئاتر دانشگاهی ندارند ، گفت : دلیلش این است که ما در دانشگاه تدریس تئاتر نداریم . ما فقط مطالعات تئاتر و رسانه داریم که در این زمینه فقط دانشگاه هایی که به پژوهش و مطالعات می پردازند ، سمینارهایی برگزار می کنند . به همین دلیل فستیوال وجود ندارد و صرفا نمایش هایی اجرا می شوند و در فستیوال های دیگر شرکت می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *