همایش برگزیدگان تئاتر استان های جشنواره فجر برگزار شد


میزبانی جشنواره ی تئاتر فجر از برگزیدگان تئاتر استانهای کشور از روز سه شنبه آغاز شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر همایش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استان های کشور با حضور هنرمندان مدعو، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادربرهانی مرند دبیر جشنواره تئاتر فجر، اتابک نادری مدیر بخش استان های جشنواره تئاتر فجر، مهدی بهداروند مشاور فرهنگی و هنری مدیرکل هنرهای نمایشی و تنی چند ازمدیران جشنواره تئاتر فجر افتتاح شد.

در ابتدای جلسه نادر برهانی مرند ضمن خوش آمدگویی به مهمانان گفت: بسیارخوشحالم که قطار جشنواره سی و هفتم به این ایستگاه دوست داشتنی رسید، از نظر من این بخش یکی از مهم ترین بخشهای این دوره است؛ دو سوم آثار حاضر در بخش بازبینی های امسال جشنواره، متعلق به استانهاست که با توجه به فراخوان این دوره انتظار چنین اقبالی نیز می رفت؛ شایدیکی از دلایل استقبال ،اختیار دادن به هنرمندان برای انتخاب بخش ها بود و همین رویکرد سبب شد بسیاری از مسائل و حاشیه های غیر لازم جشنواره خود به خود حذف شده و به چنین نتیجه ی درخشانی دست یابیم.

برهانی با اعلام اینکه قصد دارند تا اشتباهات گذشته در برخورد با تئاتر استانی را از میان بردارند ادامه داد: در برنامه ریزی جدول برنامه ها، تخصیص سالن ها و تمامی امور ملاک تنها کیفیت آثار خواهد بود و هیچ تمایزی بین آثارتهران و دیگر شهرها وجود نخواهد داشت.

دبیر جشنواره ی تئاتر در ادامه از برنامه ای برای آینده گفت که با تشویق هنرمندان روبه رو شد، او گفت: اگر بخت یار من باشد و سال آینده در جشنواره حضور داشته باشم با همیاری مدیر کل هنرهای نمایشی، جشنواره های منطقه ای را مجددا احیا می کنم، البته این خواسته حاصل کار کارشناسی و برنامه ریزی های دقیقی است، جشنواره ی منطقه ای نقاط ضعفی داشت اما نقاط قوتش هم کم نبود، جشنواره ی منطقه ای بدنه ای مستحکم داشت و اگر در مقطعی به خاطر شرایط مالی برگزار نشده، بنا نیست اصل آن را زیر سوال برده و حذفش کنیم.

او در پایان افزود: بازبینی زنده در اصل بازبینی حمایتی آثار هنرمندان است اما طبق گزارش های رسیده در برخی استان ها استقبال شایسته ای از بازبین ها به عمل نیامده ،مشکلات بر سر راه این برنامه کم نبود و چنین بی مهری هایی همچون نمک روی زخم است؛ یکی از بازبین ها درهمین دوره برای اثری که دیده، ده صفحه نقد و تحلیل نوشته، این دقت در بررسی آثار مایه مباهات دبیرخانه است.

در ادامه اتابک نادری مدیر بخش استان‌های جشنواره ی تئاتر فجر گفت: در این چند روز از برگزیدگان و نتایج صحبت نخواهیم کرد، زیرا می خواهیم مهمانان تمرکز خود را بر کلاس های آموزشی معطوف کرده و استرس نداشته باشند؛ این را هم اضافه کنم که در نظر داریم فجر استانی را به صورت یک تور بزرگ در هفت استان برگزار نماییم.

سپس جمعی از هنرمندان به بررسی و انتقال مسائل و مشکلات گروه های تئاتر در استان‌ها پرداختند که اهم مسائل مورد اشاره آنها کمبود سالن اجرا، کمبود بودجه، بی مهری با هنرمندان جوان، رانت خواری برخی از مدیران وآشنا نبودن بعضی از مدیران با مقوله تئاتر بود.

در ادامه ی این مراسم شهرام کرمی گفت: مشکلات شما را یادداشت برداری کردم و در جهت رفع آنها تلاش خواهم کرد، این جلسات فرصت خوبی برای تبادل نظر خواهد بود. در اینجا لازم می دانم که از دوست خوب و هنرمندم نادر برهانی مرند تشکر کنم که این مسئولیت را پذیرفت و امیدوارم سال‌های آینده نیز او را در این اتفاق بین المللی درکنارخود داشته باشیم.

کرمی ادامه داد: جشنواره ی تئاتر فجر جشنواره ای مهم و تاثیر گذار درمنطقه است، تئاتر اهرم بسیار خوبی است که اگر به شکل موثری از آن استفاده شود موفق خواهد بود، در خصوص این اهرم قدرتمند با نا امیدی صحبت نکنیم چرا که ۱۵۰۰۰ هنرمند تئاتری در کشور مشغول به فعالیتند و طبق آمار اعلام شده از مرکز آمار ایران پنج و یک دهم مردم ایران علاقه مند به فرهنگند، این یک سرمایه است و نباید با نا امیدی به این سرمایه جمعی نگاه کرد.

 مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: یک مدیر با کفایت نیاز به تعامل با هنرمندان دارد، بر گردن هر مدیری تکلیفی است و اگر خواست و تعاملی از طرف هنرمندان نباشد، مدیر از تکلیفش بی خبر می ماند.

وی ادامه داد: نادر برهانی مرند به حق بر این باور است که از تئاترهای استانی باید به عنوان یک سرمایه ی خوب و ویژه بهره برد اما هنوز نگاه برخی استان‌ها به تئاتر نگاهی جشنواره ای است، در حالی که باید از ظرفیت مردمی بهره برد. در مورد سالن های خصوصی نیز باید نگاهی پذیرنده داشت؛ از نگاه نو هراس نداشته باشید، تئاتر خصوصی یک ظرفیت است، ما را از یوغ دولت رها می کند و البته آفتی مانند تئاتر تجاری را هم در پی دارد، اما ما هستیم که مشخص می کنیم به کدام سمت برویم.

کرمی در پایان عنوان کرد: امیدوارم در چند روز آینده بهترین بهره را از این فرصت همجواری و آموزش ببریم.

گفتنی است سى وهفتمین جشنواره بین المللى تئاترفجر از۲۲ بهمن تا ۴ اسفند ۱۳۹۷ با دبیرى نادربرهانى مرند برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *