هما جدیکار : پدر و مادرهای ما روشنفکر شده اند و بچه ها را از نمایش های سنتی دور می کنند.


هما جدیکار پیشکسوت عرصه ی تئاتر عروسکی و مدرس تئاتر که در این سال ها شاگردان بسیاری را تربیت کرده است ، در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی او به همراه شاگردان خود نمایش “سفرنامه طیاره خانم” را در کانون پروزش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه برد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با وی داشته است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

هما جدیکار در مورد اجرای نمایش “سفرنامه طیاره خانم” در جشنواره تئاتر عروسکی گفت : این اجرا توسط دانشجویان کارشناسی ارشد نمایش عروسکی دانشگاه تهران تهیه شده بود و من با تمام ذهنم و زبانم از آنها تشکر می کنم که توانستند وقت بگذارند و کار را به اینجا برسانند و از حالت دانشجویی آن را به کار حرفه ای تبدیل کنند .

این کارگردان تئاتر عروسکی در مورد کودک امروز و چگونگی جذب کردن او به سمت تئاتر عروسکی گفت : امروز شما در سالن عکس العمل بچه ها را دیدید . عروسک ها و به خصوص نمایش های سنتی ما هنوز می توانند بچه ها را جذب کنند ، ولی مهمترین چیز این است که پدر و مادرهای ما روشنفکر شده اند و بچه ها را از این نمایش ها دور می کنند . در حالی که سنت های ما حکمت هایی دارد که اگر آن ها را فراموش کنیم شاید صحیح زندگی کردن را هم فراموش کنیم .

جدیکار در پاسخ به اینکه چه می توان کرد که تئاتر عروسکی تنها محدود به ایام جشنواره نشود و در طول سال تداوم داشته باشد ، گفت : این موضوع را باید با مدیران مطرح کنید . این بخش فقط منوط  به مدیران می شود و گرنه برنامه ها آماده است ، بچه ها کار می کنند و حرفه ای ها هم حاضر هستند کار کنند ، اما مهم این است که سالنی برای اجرا بدهند .

او ادامه داد : در این دو سال آن هم به همت خانم برومند توانسته ایم در طول سال در سالن ها ، اجرای نمایش عروسکی داشته باشیم . این مسئله فقط به مدیریت فرهنگی و هنری بر می گردد و تقصیر ما هنرمندان نیست .

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار تئاتر فستیوال مبنی بر اینکه آیا این مسئله نمی تواند تبدیل به یک مطالبه از سوی نمایشگران عروسکی شود ، گفت : ما آنقدر گفته ایم که دیگر خسته شده ایم . من شخصا دیگر نه با مدیران کار دارم ، نه با دولت ؛ چون هر چه می گوییم کسی گوش نمی دهد . من سرم را پایین انداخته ام و دارم کارم را می کنم . آموزش می دهم و امیدوارم نسل بعدی بتواند حقش را بگیرد .

جدیکار با بیان اینکه ما فقط هر دو سال یک بار جشنواره ای برگزار می کنیم در حالی که تئاتر باید از بنیان و از مدرسه شروع شود ، گفت : تئاتر عروسکی از کودکی باید تاثیر گذار باشد ، از ۳ سالگی می توانند با عروسک و نمایش عروسکی به درس و آموزش کمک کنند . نمایش عروسکی کاربردهای بسیاری دارد ، آموزشی ، درمانی ، تبلیغاتی و … ولی کسی باید باشد که دغدغه اش باشد که حمایت کند تا این نمایش ها اجرا بشود . نمایش عروسکی خرجش زیاد است ، هنر ارزانی نیست . باید حمایت شود و مهم ترین چیز این که دغدغه شان باشد وقتی که دغدغه شان نیست من که نمی توانم دغدغه آفرینی کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *